PDA

Volledige versie bekijken : HD RONTGENEN

guda
23 december 2002, 15:00
Wie weet een goed adres voor het HD onderzoek??
Graag ervaringen positief of negatief.
Alvast bedankt voor de info.
Groetjes Guda

dachie
23 december 2002, 16:31
DierenArts Dijkshoorn/Zeist

Carin
2 februari 2003, 18:16
hoi Guda.

er zijn eigenlijk 2 adressen in Nederland waar de meeste fokkers zelf heen gaan om de honden op HD te laten Röntgenen, en dat zijn Dr Dijkshoorn in Zeist. Wel de afspraak maken bij hemzelf!!!
en dierenkliniek Sleeuwijk in Sleeuwijk daar de afspraak maken met Dr Strikkers.
het scheelt namelijk ontzettend veel WIE de foto's maakt en of ze de tijd en moeite nemen om door te gaan tot ze een foto hebben waar de hond dus ECHT RECHT licht. want dat kan heel veel uitmaken op de uiteindelijke uitslag.
en ga voor een zo gunstig mogelijke uitslag op een zo jong mogelijke leeftijd met je bouvier.
officiële foto's mag je laten maken vanaf het moment dat de hond 12 maanden is. eventueel voor-röntgenen kan al vroeger.

guda
3 februari 2003, 12:11
hallo dachie en Carin,
Bedankt voor jullie advies.
Ik ga binnenkort een afspraak maken met Dijkshoorn in Zeist voor de foto`s.
Zelf heb ik gemerkt dat het heel veel uitmaakt bij wie en hoe het gedaan wordt. Bij mijn oude reu scheelde het een hele qualificatie beter van LP naar HDTC, maar het was een hele klus om die te verkrijgen bij de beoordelingscommissie achteraf. Vandaar dat ik het nu gelijk goed wil doen. De reu is nu 12 maanden, dus eerst voorrontengen en als de foto goed is kan de arts hem gelijk verzenden. Gr Guda

hakinne
14 februari 2003, 12:54
Origineel geplaatst door guda
hallo dachie en Carin,
Bedankt voor jullie advies.
Ik ga binnenkort een afspraak maken met Dijkshoorn in Zeist voor de foto`s.
Zelf heb ik gemerkt dat het heel veel uitmaakt bij wie en hoe het gedaan wordt. Bij mijn oude reu scheelde het een hele qualificatie beter van LP naar HDTC, maar het was een hele klus om die te verkrijgen bij de beoordelingscommissie achteraf. Vandaar dat ik het nu gelijk goed wil doen. De reu is nu 12 maanden, dus eerst voorrontengen en als de foto goed is kan de arts hem gelijk verzenden. Gr Guda

Mil
2 december 2003, 18:42
Ik lees dat er HD uitslagen veranderen van LP naar TC.
Alleen door een dierenarts.
Ik begrijp alleen niet hoe dit mogelijk is.
Hoe kan een dierenarts een uitslag beinvloeden??
Als ik dit lees dan moet ik naar Dijkshoorn gaan.
Wat is er dan zo speciaal aan deze dierenarts??
Kan iemand mij dit uitleggen???? :? :? :? :? :?

Carin
2 december 2003, 19:01
hoi Mil

op zich kan een HD uitslag niet veranderen, maar er zijn een paar mogelijkheden dat dat wel kan.
als de hond bij een dierenarts is geröntgend die het "effe" snel doet, of als de hond niet goed recht ligt als de foto gemaakt wordt, dat kan dus HEEL veel uitmaken.
zelf ga ik altijd naar de dierenklieniek in Sleeuwijk bij dr Strikkers, die neemt echt de tijd om een goeie foto van je hond te maken, zelfs al betekend dat dat er soms wel 10 foto's gemaakt moeten worden.
dit ligt dan niet aan de ervaring van de dierenarts maar bijvoorbeeld aan een super-spring-in-het-veld van een hond zoals mijn jongste teef. zij lag dus echt geen seconde stil.

het kan dus zijn dat een hond die normaal gesproken een HD-TC (B) zou krijgen , een HD-LP (C) krijgt doordat de hond niet goed ligt op de foto en dan is het soms raadzaam om het over te laten doen, alleen normaal gesproken kan je pas opnieuw een officiele foto laten maken na 1 jaar.

groetjes Carin