PDA

Volledige versie bekijken : Katten

Jeanka
25 januari 2004, 19:17
Balou wordt steeds feller op katten die buiten zijn.

Wat mijn katten betreft, onze "dames" thuis hebben hem en hij hen volledig geaccepteerd. Maar alles wat op een kat lijkt en buiten loopt, moet van het toneel verdwijnen. Het liefst zo hoog mogelijk in de boom, zoals vanmiddag. Hij heeft echter al 2 keer een kat beet gehad. Niet doorgebeten of zo, maar meer zo iets van "hier blijven". Dat doet hij thuis weleens. De meppen met nagels en knauwen deren hem niet zo veel.

Hij neemt Suzy van 19 in haar nekvel en zet haar op een plek en gaat haar dan heel lief aflikken. Suzy liet dat in het begin niet toe, maar ach als je bijna 19 jaar bent, wordt het lopen weleens moeilijk en dan is een "vervoermiddel" nooit weg.

Ik moet dus goed uitkijken dat hij niet losloopt op plekken waar veel katten zijn. Alleen ging dat vanmiddag even mis. Hij ontsnapte aan me toen we naar de auto gingen. Normaal komt hij zo, maar toen die kat...

Hij wordt echter steeds feller op katten, heeft iemand raad hoe ik hem dit kan afleren. Meneer is dominant, maar niet echt een vechtersbaas. Hij is bijna 15 maanden en zit volop in de pubertijd en hij wil graag dat zijn wil wet is, maar dat accepteren we natuurlijk niet. Ik moet af en toe een flink gevecht met hem aangaan om hem ervan te overtuigen dat er toch maar één baas is en dat ik dat ben en niet hij. Hij heeft daar gelukkig wel respect voor. Hij weet dat grommen in ieder geval niet werkt.

Wordt het minder naarmate hij ouder wordt? Mijn dierenarts denkt dat als hij gecastreerd wordt, hij minder dominant wordt en minder fel op zaken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geen plannen om met hem te fokken.

Dank alvast voor jullie reactie.

Jeanka en Balou

petra563
26 januari 2004, 14:15
Balou is flink aan het puberen. Hij probeert uit hoe ver hij kan gaan. Wat betreft de castratie, zou ik eerst een chemische castratie doen. Dan krijgt de hond een spuit, hierdoor lijkt het voor de hond dat hij is gecastreerd echter is er nog niks definitiefs weg. Het is namelijk niet altijd zo, dat de hond rustiger en anders gaat doen. Sommige honden worden er niks rustiger op of de situatie verergerd alleen maar. Als je hond rustiger word bij een chemische castratie zal hij dat ook worden bij een normale castratie. Maar is het andersom, dan heb je je hond laten castreren en ben je nog niet verder.

sir
26 januari 2004, 17:21
jullie zeggen het zelf al dat de hond wild kijken hoe ver hij kan gaan,wij hebben zelf ook een reu v.21 maanden en hij heeft ook zo gereageerd.
wij hebben hem wel gecorrigeerd als hij uit viel,en ik moet zeggen het is toch heel wat vermindert.
mijn dieren arts had ook geadviseerd om de hond te laten castreren maar dat hebben we niet gedaan omdat wij eventueel willen laten dekken.

maar ik weet niet of het allemaal wel zo goed is om met chemische rotzooi aan je hond te zitten !@#$

als het niet zou lukken met de hond zou ik naar een hondenclub gaan daar kunnen ze vast wel helpen :)

succes met de hond

Iris
4 februari 2004, 19:36
Even iets over het castreren,zoals petra563 zegt eerst chemisch laten castreren, mijn reu had toen hij 10,5 jaar oud was last van zijn prostaat en moest hem ook laten castreren( heel erg jammer vind ik zelf) maar heb wel eerst een chemische castratie gedaan, maar hij werd juist vervelender erdoor (maar de problemen van de prostaat verdwenen waar het dan ook om ging), ik heb hem in die tijd goed aan gepakt en het is allemaal goed gekomen.
Ook is hij erg dominant en vanaf pup al, ik heb toen voor mijzelf besloten dat ik zoveel mogelijk cursussen met hem zou volgen, omdat ik klein en licht ben en hij groot en zwaar.
Misschien een tip om ook naar een goede cursus te gaan, dan kunnen ze je misschien leren om hem te corrigeren , als je niet precies weet hoe je dat moet doen of misschien doe je het niet op de goede manier dat ze jou kunnen corrigeren( niet vervelend bedoeld hoor)

Jack
17 februari 2004, 20:07
Balou is aan het puberen, en wordt steeds feller, omdat het hem niet duidelijk is dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd.

Mijn ervaring met bouviers is dat het stevige honden zijn die niet zo snel door een donderpreek getraumatiseerd worden, goed en enorm donderen en bliksemen even na de donderpreek negeren tot dat je voelt dat het wordt begrepen.

Overigens het dient wel op "heter daad" te zijn die correctie, dus even ontsnappen is gelijk een enorme donderpreek en veel omhaal en boze klanken, en trek daar echt maar even tijd voor uit.

Eventuele eigen elders opgedane emoties raak je zelf ook nog kwijt, maar dat is een plezierige bijkomstigheid, ik kan tegen mijn hond heerlijk donderen door hardop uit te roepen dat "die of die een enorme.. is"

Ze verstaat heus geen Nederlands, behalve dan de woorden koekies, braaf en mand, maar ze begrijpt best dat ik tekeer ga over haar gedrag

Donderen en bliksemen en consequent blijven geeft de beste oplossing.

Als man ben ik niet zo voor castratie, maar dat is waarschijnlijk een "soort" gedrag.

Sterkte en veel plezier met Balou, want een beetje ondeugend moet hoor, maar zoals met alles binnen de (door jou te stellen) marges!!

Jack

chanicha
21 februari 2004, 20:52
Ik heb hetzelfde gehad met mijn bouvier en inderdaad consequent blijven(is wel eens moeilijk) en wat bij mijn boef ook hielp was daarna negeren en dat vond ie echt verschrikkelijk
~_~ !@#$
De dierenarts had mij ook al gewaarschuwd dat ie echt last kon krijgen van de pubertijd en dat het dan net is of dat hij alles wat hij geleerd heeft op slag vergeten is maar het komt echt wel goed! :D

Jeanka
22 februari 2004, 21:19
Dank jullie voor jullie reactie. Als ik Balou aan de riem heb, weet hij donders goed dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd. Dat is wel in het koppie doorgedrongen. Het probleem is als hij los loopt. Dan vergeet hij alles en hoort en ziet niets anders meer dan die kat.

Ik heb ook geleerd dat ik zeer consequent moet blijven en ben het ermee eens dat dit weleens moeilijk is, maar inderdaad het helpt echt. Aan de riem wordt zijn gedrag naar katten toe al een heel stuk beter, alleen dat loslopen.

Ik heb er wel iets op gevonden. Allereerst heb ik "uitrollijn" van 5 meter die ik gebruik bij mij in de buurt waar veel katten zitten. In mijn zak heb ik iets heel erg lekkers en als ik een kat in het vizier krijg, lok ik Balou met dit lekkers en we lopen de kat voorbij. Heb dit nu een paar keer geprobeerd en het werkt tot nu toe nog prima.

Ik laat de lijn helemaal vrij zodat hij kan gaan en staan waar hij wil. Als ik de kat zie, trek ik niet aan de riem, maar roep hem. Zo heb ik hem ook geleerd dat hij moet komen als ik roep en hij los loopt op strand bijvoorbeeld.

Balou is net zoals andere jonge bouviers waarover ik veel lees op dit forum. Hij is zo heerlijk onbehouwen en dendert overal doorheen. Ook zo vreselijk onbesuisd, met een lieve, maar oh zo'n ondeugende blik in zijn ogen. Dat maakt het weleens moeilijk om op je strepen te blijven staan, maar we gaan ermee door.

Weet iemand hoe lang de pubertijd duurt bij een Bouvier? Bij mij op de puppycursus zeiden ze 14 à 15 maanden, maar anderen vertellen me dat het zeker kan duren totdat hij 2 en een half is. Ben gewoon benieuwd!

Zagaha
23 februari 2004, 08:55
Mijn ervaring is dat een bouvier een aantal puber periodes door maakt. Ik vind dat een bouvier pas rond de 3,5 jaar pas echt stabiel te noemen is. Voor de grap zeg ik altijd dat ze nooit volwassen worden. Katten haten, dat zit denk ik in elke boef. De eigen katten kunnen goed worden geaccepteerd, want die horen bij het gezin, maar alle buitenstaanders zijn taboe. Lekker achter aan jagen en dan heel triomfantelijk terug komen, met een blik van, kijk eens hoe mooi ik dat gedaan heb. Dominant gedrag veranderd mijns inziens niet vaak door castratie. Gewoon optreden, een boef probeert graag hoe ver hij gaan kan. En een tirade kan heel goed helpen, alleen je moet regelmatig tot die botte hersenen zien door te dringen, en daar zit de moeilijkheid. Een boef is niet gauw onder de indruk. Cursus helpt goed vind ik persoonlijk. het consequent optreden naar de hond toe is een heeeeeel belangrijk bestanddeel. Dominantie nooit accepteren vind ik. Ik heb mijn leven lang al reuen en grommen of wat voor vorm van dominantie accepteer ik niet, nooit. Het heeft altijd zijn vruchten afgeworpen.

Jeanka
23 februari 2004, 20:55
Dank je Zagaha, castratie zit mij ook niet lekker. Het druist tegen mijn gevoel in en ik denk dus dat het niet zal gebeuren. Mijn ervaring met de cursus is dat het buiten de cursus beter ging met Balou dan tijdens de cursus. Het probleem op de cursus was dat hij al die andere honden veel leuker vond. Al de aandachtsoefeningen met welk truukje dan ook hielpen gewoon niet. Zelfs niet met het lekkerste snoepje of andere snack. Over botte hersens gesproken. Ik zou wel eens een cursus willen volgen specifiek voor bouviers en gelijksoortige rassen zoals Berner Sennens. Op mijn cursus zaten veel labradors en jack russels en die hebben toch weer een andere aanpak nodig.

Balou zijn hersens zijn nogal bot, maar ik geloof dat hij nu wel begrijpt dat ik de baas ben. Iedere keer als hij weer probeert, krijgt hij dezelfde repliek. Ik ben de baas en niet hij. Hij weet ook dat grommen niet helpt. Tuurlijk, hij probeert het, maar iedere keer ook weer hetzelfde het wordt niet geaccepteerd.

Ik denk dat ik gewoon geduld moet hebben en ondertussen genieten van de vele andere leuke momenten, want het is een echte boef met heel veel ondeugende streken en hij is de komediant van de buurt en ik ben dol op hem.

Dank je voor je goede raadgeving.