PDA

Volledige versie bekijken : Het (niet) kauwen van brokjes

Joyce Ariaens
6 november 2008, 16:15
Hai allemaal,

Vraagje/probleempje: onze Chica, nu bijna 5 maanden oud, kauwt sinds een paar dagen haar brokjes niet meer, maar die verdwijnen onder het motto: grote stappen, snel thuis.... regelrecht de maag in!
Nou is ze geen echte schrokker, ook iets heel lekkers wordt rustig gepakt en opgepeuzeld, dus daar ligt het probleem niet.
We voeren haar de maxi puppybrok van Royal Canin.
Mijn vraag is nu: kan dit op één of andere manier kwaad voor haar spijsvertering?
Bovendien gaat het gunstige effect voor tanden en kiezen op deze manier ook verloren, pffffffffffffffff.
Iemand op dit forum ervaring/ tips? Vast wel.....(I)

k-broek
6 november 2008, 16:27
Je hond is aan het wisselen.
En die brokkenpulp valt zo wel uit elkaar in haar maag hoor.

Groet kees

Joyce Ariaens
6 november 2008, 16:31
Pfffff, inderdaad Kees!!!
Getsie, dat ik daar zelf niet ff bij stil heb gestaan (sufsuf), maar dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben....
Kauwen zal lastiger zijn en irriteren.
Als ik maar weet dat ze geen last van haar maagie krijgt!

Bedankt Kees, ben al heel eind gerustgesteld!!!

Pakkie
6 november 2008, 21:06
Ik ken niet heel veel honden die echt op hun lunch staan te kauwen (brokken dan) en allemaal zijn ze groot geworden in gezonde staat.

Mijn reu, Seven, die kauwt wel op een brokje als je hem er ééntje geeft, maar een bak brokjes schuift hij er zo in. Daar komt geen kauwen aan te pas.
Als je je zorgen maakt kan je de brokjes één voor één gaan voeren (pas op voor gewenning, binnen no time eet ze niet meer zonder gevoerd te worden) of je gooit het door de kamer heen, is ook gelijk een leuk spelletje.

Er zijn wel meer topics over dit onderwerp waar nog veel meer leuke tips in staan.

loraine
7 november 2008, 18:18
Rodan (bijna 21 weken) slikt de koekjes zelfs zo door, kauwt bijna niet. Is volop aan het wisselen.
Merk echt dat hij dat nu steeds meer doet. Heeft echt moeite met de koekjes.
Normaliter dus echt niet

groetjes Loraine en Rodan:)$

kaya
8 november 2008, 09:44
Kindy kauwde ook niet voordat ze ging wisselen,toen was ze net een klein stofzuigertje.
nu ze heeft gewisselt kan ze nog snel ,maar ze kauwt wel.
Kaya daartegen kauwt brokje voor brokje.:D
Dus komt vast goed.

groetjes Albertje
Kaya:)$
Kindy:)$

Joyce Ariaens
9 november 2008, 00:02
Dankjewel allemaal voor de reakties....
fijn om andermans (anderboefs) ervaringen te horen!
Leuke tips ook, alleen krijg ik hele lollige visioenen van een halve kilo brokkies door de kamer, haha.
Ik hou het er voorlopig maar ff bij om madame wat vaker kleinere porties te geven.

Pakkie
9 november 2008, 05:48
Moet je dat is gaan doen met pens, maakt helemaal zo'n zooitje... :D

Carin
9 november 2008, 09:59
hoi Joyce,

Ik zie je dat je pup nu 5 mnd is en nog op de baby/pup brok van Royal Canin staat.
met deze leefijd mag je pup ook vanlieverlee over naar de Junior brokjes van Royal Canin, deze zijn ook iets groter en dan gaat je pup ook meer kauwen op de brokjes.

Groetjes en succes met de wisselende dame.
Carin en de Friemels

Joyce Ariaens
10 november 2008, 22:50
Hai Carin,

Dankje voor je reaktie....
Chica krijgt al een tijdje idd. de Maxi Junior van Royal Canin; ik was daar niet echt duidelijk in.
Ze doet het er verder prima op. Geef haar voor de tanden en kiezen ook verschillende kauwbotjes en -kluifjes.
Zat het meest erover in dat het niet-kauwen haar maag misschien teveel zou belasten, maar ze blijkt dus niet de enige luie kauwer te zijn, haha.
Waarop vrouwtje weer is gerustgesteld!:)

Joyce Ariaens
10 november 2008, 22:53
Hey Pakkie,

Leuk idee van die pens, hahaha!!!
Joh, die zal het vooral geweldig doen op die witte granol op de muren, mmmmm(I)

Ebonoss
11 november 2008, 06:55
:DJa en dubbele pret: leuke wandversiering + een heerlijk luchtje.....een echte aanrader! :pVoor jullie geen Brise meer!

MaraJade
11 november 2008, 13:49
Hoi Joyce

Beau slikte op een gegeven moment ook gewoon de brokjes door, maar ze staat nu op volwassen brokken. Maar ze deed het vooral toen ze aan het wisselen was, dus geen zorgen, het gaat vanzelf over.

Hoe is het verder met Chica?

Mara

loraine
11 november 2008, 15:40
Rodan krijgt nu junior en "volwassen"voeding gemengd. Men zegt (of het zo is weet ik niet) dat ze van junior groeipijnen zouden kunnen krijgen.

Aangezien jouw hond dus ook zou wisselen, merk je dat ook aan ontlasting? Hier dus wel.

groetjes Loraine en Rodan:)$

Joyce Ariaens
11 november 2008, 19:00
hey Loraine,

Aan de ontlasting merk ik verder niets...alleen qua hoeveelheid en grootte, haha.
Steevast stevig; dametje schijnt ijzersterk darmgestel te hebben, gelukkig.

En merk gelukkig aan alle reakties dat het normaal pup-wisselgedrag is.
Was, schanddalig genoeg, helemaal vergeten hoe dat ging bij onze vorige boef op die leeftijd, maar ja is ook alweer meer dan 14 jaar geleden....:(

Geniet nu met volle teugen van dít lieve boeven"kind"!!(l)

Froukje
11 november 2008, 20:13
Waarom stap je niet over op de volwassen brok?
Met 5 maanden is dat voor een bouvier geen probleem en sommige adviseren dit zelfs ivm te veel eiwitten in puppybrokken waardoor ze te snel kunnen groeien en later problemen kunnen krijgen met hun botten.

Catootje
11 november 2008, 20:50
Waarom stap je niet over op de volwassen brok?
Met 5 maanden is dat voor een bouvier geen probleem en sommige adviseren dit zelfs ivm te veel eiwitten in puppybrokken waardoor ze te snel kunnen groeien en later problemen kunnen krijgen met hun botten.

Hierover zijn de meningen nogal verdeeld en er zijn al veel discussies over gevoerd.
Deze discussie zal waarschijnlijk nooit eindigen en ik wil hem hier ook niet opnieuw starten.
Jammer dat er zoveel verdeeldheid bestaat, zo weet je nooit zeker of je het wel goed doet.

Elly de Roos
11 november 2008, 21:11
Ook mijn pup krijgt RC maxi adult. Af en toe slikt hij ook de brokken door, maar ook kauwt hij die.

En Froukje overstappen naar volwassen brok zullen ze wel kunnen, maar er zitten toch heel veel bouwstoffen nog voor ze in die ze moeten hebben. Ik ben er dus ook geen voostander om naar de volwassenbrok te gaan. Zelf zou ik hem/haar toch min. een jaar op die puppybrok te laten.

Pakkie
12 november 2008, 07:38
Die discussie over wel of niet overstappen naar volwassen brok op jonge leeftijd heb ik niet gevolgd, maar zelf stap ik wel altijd over met een maand of vijf naar de volwassen brok. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik Cavom geef. Dat is een heel ander soort brok dan Royal Canine.

loraine
12 november 2008, 08:51
Had zelf nog 1/2 zak Vobra junior en daar heb ik nu Vobra voor volwassen honden doorheen gedaan. Krijgt hij toch van beide het goede, denken we dan maar. Werkt perfect en 2 vleesdagen. Ideaal. (wist ik dat bij mijn vorige boef maar, met zijn eet problemen) Ja Joyce, ook ik weet af en toe dingen niet meer hoe ik het deed ten tijde van mijn vorige boef. Gek is dat, nou ja, toch zo'n 10 jaar geleden.....:eek: