Volledige versie bekijken : Flat coated Bram
k-broek
7 november 2008, 07:23
Bram een Flat Coated retriever is door stomme pech [ wegelopen bij het logeeradres en op trein gestapt. ] in het dierenasiel beland en doorverkocht.
Nu wil het nieuwe baasje de hond niet terug geven aan de oude eigenaar.
En het asiel wijst alle schuld af als netjes gehandeldt te hebben.
Baasje bleek op het moment van een brief dat Bram in het dierenasiel zat op vacantie te zijn.
Nu is het toch zo dat een dierenasiel altijd eigenaar blijft van een hond die geplaatst word.???
Het wrange is dat het oude baasje ook nog even 800 euro moet neertellen voor de opvang van Bram in het Dieren asiel.
??????????????????
Groet kees
Natas
7 november 2008, 07:54
Wat een rotsituatie!
Ik heb nog maar heel beperkte kennis van privaatrecht, maar ik denk dat die nieuwe eigenaren nog in hun recht staan ook! :-@
De eerste eigenaar heeft in principe recht op revindicatie (zijn eigendom opeisen), maar de nieuwe eigenaren hebben recht op 'derdenbescherming' omdat ze te goeder trouw waren, de hond in een asiel kochten (een 'gewone' winkel, dus niet van een particulier ofzo) en hem anders dan om niet verkregen (ze hebben ervoor betaald). Derdenbescherming betekent: zij zijn de eigenaar en mogen de hond dus houden.
Dit mag dan juridisch misschien zo zijn, als je een beetje hart in je lijf hebt zitten geef je dat beest natuurlijk terug!
Wat ik me wel afvraag: was hij niet gechipt dan? Want het asiel had er wel eerst alles aan moeten doen om de eerste eigenaar terug te vinden. (dus weer een goede reden om je hond te laten chippen, ook al loopt hij normaal nooit weg je weet nooit wat er gebeurt)
Dat de oude eigenaar nu opvang moet betalen lijkt me niet kloppen, misschien kan hij juist schadevergoeding eisen van het asiel! Zgn 'vervangingsschade' oftewel de kosten van een nieuwe hond. Dit klinkt ook weer erg hard want het gaat natuurlijk om emoties, maar een dier is voor de nederlandse wet nou eenmaal 'gewoon' een zaak die je in eigendom kan hebben.
Hoe kom je zo bij dit verhaal, is het gebeurt bij mensen die je kent?
k-broek
7 november 2008, 08:11
Nee was op tv vannacht.
Bram was gechipt en de eigenaar had een brief van het dierenasiel gehad.
Maar deze was op vacantie.
En kon dus niet binnen de gestelde termijn reageren .
Valt dit dan niet onder onmacht.??
En je word ook nooit de officiele eigenaar van een asielhond heb ik begrepen.
Want je betaald niet voor de aankoop van de hond .
Maar je levert een bijdrage in de vorm van een X bedrag.
Dus zou het dierenasiel de hond terug kunnen vorderen en terug kunnen geven een de recht matige eigenaar.
En als de hond als voorwerp word gezien in de wet.
Dan gelden voor gevonden voorwerpen ook bepaalde regels en tijdsbestekken van in bewaring nemen.
Groet kees
Natas
7 november 2008, 08:24
Oke, dan zitten er allerlei haken en ogen aan waardoor ik niet weet hoe het officieel zit! Als de hond gechipt is en je nooit een hond van een asiel koopt (dus nooit echt eigenaar wordt) heeft volgens mij de eigenaar recht op revindicatie, hij mag dus zijn eigendom vorderen.
boevengek
7 november 2008, 10:34
Hoi, ik heb het hele verhaal ook op het journaal gezien.
Als die 'nieuwe' eigenaren een beetje gevoel in hun donder hebben geven ze de hond terug aan de echte eigenaar.
Zal toch van de gekke zijn dat als je hond wegloopt en je er alles aan doet om hem te vinden blijkt dat hij door verkocht is door het asiel!
Die 'nieuwe' eigenaar heeft de hond net 3 maanden en de hond was al 3 jaar van pup af aan bij zijn eerste eigenaar, die missen hem heel erg.
Er zijn gesprekken geweest tussen beide partijen en de 'nieuwe' eigenaar weigerd om de hond terug te geven en staat nog in zijn recht ook, moet niet gekker worden!
Nog ff bij vermelden dat het asiel fouten heeft gemaakt met het versturen van een brief dat Bram gevonden was en dat de eigenaar 2 weken de tijd had om te reageren.
De brief is te laat aangekomen omdat ze geen plaatsnaam op de envelop hadden gezet, anders hadden ze de hond echt wel op gehaald.
Fijn al die k:-#t wetten hier in nederland!
Sandra.
Dazzle
7 november 2008, 17:03
Verhaal klonk me zo bekend.
Even opgezocht en dit artikel was dus ook al geplaatst hier op het forum op 11 september dit jaar, (Winkie) "Zaanse hond weggeven ondanks chip".
nadientje
7 november 2008, 17:35
Heb dat stukje ook op tv gezien...Heel raar verhaal inderdaad....:confused: