PDA

Volledige versie bekijken : Wassen van de vacht

Mirage
5 oktober 2004, 20:55
Op het forum las ik dat het wassen van een bouvier niet wordt aangeraden.
Volgens de trimsalon is dit achterhaald en kun je gerust je bouvier laten wassen.
Nu weet ik het echt niet meer wat ik moet geloven.
Wel of niet wassen bij de trimbeurt?????

Wilma
6 oktober 2004, 16:18
Nee niet wassen wat de trimsalon ook verteld.
De vetlaag van je bouvier haal je ermee weg met alle risico's van dien.
De vacht van de bouvier moet vettig zijn.
Als je je bouvier gaat wassen loop je risico op huidirritatie

patricia
6 oktober 2004, 18:27
dit is weer net zoiets als plukken of niet plukken,de een zegt van wel en de ander van niet.

van mij mag een bouvier gewoon gewassen worden, de mijne worden ook gewoon gewassen(iedere 2 maanden) en hebben geen huidirritatie ook plukhonden was ik en hebben ook geen huidirritatie, goede hondenshampoo is wel belangrijk want die ontvet niet zo sterk als mensenshampoo.
alleen als je naar een show gaat zal ik hem niet laten wassen want dan vind men de vacht te zacht( en dit is met 2 weken ook weer verdwenen).

dit zal wel weer een discussie worden.
groetjes patries

John
6 oktober 2004, 20:09
Gevonden op het internet :

Moet ik mijn hond wassen ?

De vacht en de huid van de normale, gezonde hond hoeft niet geregeld te worden
gewassen (1 tot 3 maal per jaar).

Het is zo dat als de vacht vuil is (lastig bij licht gekleurde honden) of ruikt,
de behoefte bestaat om het dier eens te wassen...

Wassen impliceert het gebruik van een shampoo: het nut daarvan is oa het verwijderen van huidschilfers, het reinigen van de huidporien, glans geven aan de vacht, etc.

Toch hebben honden met een normale huid geen behoefte aan shampoo.
In veel shampoos zitten sterk uitdrogende en reinigende bestanddelen die overmatig veel
huidhoorn verwijderen of de beschermende vetlaag van de huid aantasten. Vet en huidhoorn zijn nodig om de huid intact te houden.

Daarom kan u bij een gezonde hondenhuid best gebruik maken van zuiver water om het dier te wassen of een milde honden shampoo.

Indien de hond echter een afwijkende huid heeft, vb vet of droog, schilferig, met infecties, etc, moet er gewassen worden met speciale shampoos, aangepast aan het huidprobleem.

Leidt geregeld wassen tot irritatie van de hondenhuid?

Een normale hondenhuid zal zeker geïrriteerd worden door te veel wassen. Producten die sterke detergentia of andere potentieel irriterende stoffen bevatten (zoals de meeste parfums !!!) moeten vermeden worden.Verder is het erg belangrijk dat de resten van de shampoo na het wassen zorgvuldig worden weggespoeld.
Indien de huid erg droog is, is een nabehandeling met vochtinbrengende spray of
spoeling aan te raden. Dieren met een afwijkende huid daarentegen, zullen wel baat vinden bij herhaald wassen met AANGEPASTE shampoo.

Welke shampoo is de beste voor mijn hond ?

Dit hangt af van de aanleiding tot het wassen.
Gaat het om een hond met een normale huid die gewassen wordt omdat ie vies is,
zal een milde hondenshampoo voldoen.
Let er wel op: er is een groot verschil tussen een mensenhuid en een hondenhuid.
Alhoewel de huid van de hond talrijke zweetklieren bevat, dienen deze NIET (zoals bij de mens)voor de temperatuurregulatie (zweten) maar WEL dragen ze bij aan de beschermende
oppervlaktelaag van de huid. Daarnaast is een hondenhuid minder zuur dan die van de mens.
Daarom is een shampoo gemaakt voor gebruik bij de mens ABSOLUUT NIET geschikt voor
een hondenhuid. Ook niet de zogenaamde babyshampoos. Voor honden met een huidprobleem is het noodzakelijk zorgvuldig een goede hondeshamoo uit te zoeken die het huidprobleem zal verlichten. De dierenarts zal u daarin begeleiden en adviseren.
Alleen de juiste shampoo zal bijdragen aan de oplossing van het probleem, terwijl een
onjuiste shampoo juist problemen kan veroorzaken.

Zijn shampoos werkzaam tegen vlooien en teken ?

Het effect van shampoos die werkzame bestanddelen bevatten tegen vlooien en teken, werken slechts kortdurend tegen de uitwendige parasieten.
De vlooien aanwezig op het moment van de wasbeurt zijn wel dood, maar de huid kan meteen opnieuw besmet worden met parasieten uit de omgeving.
De antiparasitaire bestanddelen van de shampoos zijn vaak zeer irriterend voor de huid en
drogen de huid fel uit. In vlooienbestrijding gebruikt men dus liever andere producten.

Is elke vieze geur een indicatie om de hond te wassen?

Elke hond heeft een lichte "hondengeur" die sterker waarneembaar is als de hond nat is of
als ie het erg warm heeft.

Een onaangename geur kan verspreid worden door de vacht, als er iets mis is met de vacht:
vb een huidontsteking (het zogenaamde exzeem), een seborroehuid (de geur van ranzige boter),
hormonale problemen met effect op de huid, etc.

Niet elke onaangename geur kent zijn oorzaak in de vacht. Zo bijvoorbeeld kunnen oorontstekingen ook een vreemde geur teweegbrengen. Evenals anaalklierproblemen.
Dit zijn 2 kliertjes aan weerszijden van de aars, die een sterk ruikende substantie afscheiden. Wanneer deze kliertjes ontstoken zijn of overvuld, kan een zeer onaangename geur verspreid worden. Ook tandproblemen, zoals tandplak, tandvleesonsteking ed kunnen vieze geurtjes creëren.

Dus niet elke vieze geur komt van de huid, en niet elke geur heeft een wasbeurt "nodig".
Laat de dierenarts uitmaken waar de geur vandaan komt, zodat een correcte behandeling
kan ingezet worden.

Is scheren en trimmen nodig?
Daar een hond z'n zweetklieren niet gebruikt voor de thermoregulatie (lichaamstemperatuur op peil houden), is scheren niet zinvol om de hond verkoeling te brengen tijdens warme perioden.

Het scheren is wel zinvol om de hond netter te houden of meer gemak te bieden bij het
borstelen. Sommige rasstandaarden vereisen trouwens een bepaalde "coupe" die enkel te verkrijgen is door scheren (vb poedel, bedlington terrier, etc).

Trimmen daarentegen is zeer nuttig voor "draadharige" honden, zoals terriers, ierse
wolfshonden, schnauzers, bouviers , cairn terriers etc.
Bij het trimmen worden immers de dode haren uitgetrokken, de gezonde haren een stukje
korter gemaakt. Het verwijderen van de dode haren is zeer nuttig voor de huid, omdat
anders de dode haren de huid zouden verstikken en ev. huidinfecties zouden veroorzaken.

Hoe moet ik mijn hond wassen ?

U moet van tevoren de hond borstelen en ontklitten. Eventueel in de gehoorgangen
een prop watten steken, opdat er geen water of zeep naar binnen zou vloeien.
En doe best geen al te goede kleren aan.

Maak de hond goed nat met lauw water. Vermijd nat maken van de ogen, oren en neus.
Breng de shampoo aan op de nek en rug. Masseer de shampoo goed in de vacht en voeg,
indien nodig, extra water toe. Laat de shampoo even inweken en daarna grondig spoelen.
Eventueel het dier een 2de maal wassen. De vacht uitspoelen tot er geen enkel zeeprest
meer is, is zeer belangrijk om geen huidirritatie te veroorzaken.

Nadien laat u de hond zich even goed uitschudden. De vacht moet goed uitgekamd worden.
Daarna met een handdoek de vacht goed droog wrijven. Het spreekt vanzelf dat u het dier
niet mag laten opdrogen op tochtige plaatsen, of in koude etc, teneinde een verkoudheid
te vermijden. Men kan eventueel het dier met de haardroger drogen.

Vergeet nadien niet de prop watten uit de oren te verwijderen !!!

Moraal van het verhaal :

Gebruik bij een gezonde huid een MILDE HONDENshampoo.
Voor probleemhuiden bestaan AANGEPASTE shampoos, maar gebruik de JUISTE shampoo voor het specifiek probleem. Laat u wat dat betreft adviseren door uw dierenarts.

Heleenstorm
17 oktober 2007, 13:57
Ik heb Storm nog nooit gewassen, ik kam haar iedere dag op de trimtafel, haar baard kam ik voor iedere etensbeurt (3x op een dag). Dit is zij zo gewend.
Af en toe is Storm net een grote tevreden kat , die haar pootjes schoonlikt en haar buikkie, maar nog net niet gaat spinnen.
Zij stinkt niet, ruikt niet, als ik mijn neus in haar nek duw dan ruikt ze heeeerlijk naar HOND.
Onze vorige boef, Queena is een paar keer in een sloot gesprongen, zij moest daarna wel gebadderd worden.
Zou Storm wel in bad moeten, wat denken jullie?

Catootje
17 oktober 2007, 18:00
Hoi,
Ik doe Jazz alleen onder de douche als ze in iets heel smerigs heeft liggen rollen, ik kan het niet maken om haar stinkend mee naar de winkel te nemen :rolleyes:.
Alles bij elkaar opgeteld gaat ze gemiddeld 2 of 3 keer per jaar in bad.
Ik gebruik dan wel een goede en milde hondenshampoo.

boevengek
17 oktober 2007, 20:15
Elke hond die bij mij in de trimsalon komt word gewassen, ook bouviers.
Als je de juiste shampoo gebruikt kan het geen kwaad.
Tuurlijk zijn er honden die een geirriteerde huid hebben en die spoel ik af met alleen water, dit zijn er maar enkele.
Ook Eros was ik 1 keer in de 3 maanden, nooit problemen mee.
Je moet gewoon doen wat jezelf denkt dat goed is voor je hond, als je het wassen niet vertrouwd moet je het niet doen!
Je bent nog steeds baas over eigen hond.
xxx

Heleenstorm
18 oktober 2007, 06:17
Oke
bedankt.
Gisteren zijn we weer lekker verrot geregend en daar wordt ze heerlijk zacht van.
Zolang ze niet stinkt of onder de viezigheid komt, laat ik het maar zo.
Als we van een wandeling thuiskomen, maak ik altijd haar poten schoon en evt. d'r buikkie.Ik heb ook van die natte doekies speciaal voor honden als ze in de blubber gelopen heeft.
Wat vinden jullie van het tandenpoetsen, is dat nodig als ze kluift/

lars
18 oktober 2007, 08:12
Hallo Heleen

Wij wassen zoran alleen als hij in een gore sloot heeft gezeten,we proberen het wel voor te zijn maar ja het is een boef he :rolleyes:
Als hij in de modder heeft gezeten wat niet stinkt dan laten we het opdrogen en meer als de helft ligt er al naast als hij heeft liggen slapen en de rest kammen we eruit.
Wat tandenpoetsen betreft,daar heb ik dus helemaal niks mee.
Heb je ooit een hond met een tandenborstel en een tube tandpasta zien lopen ? ik denk dat als een hond geregeld een kluif heeft dat dat voldoende is.
Ik heb nog nooit de tanden van een hond van mij gepoetst en zal dat ook nooit doen en mijn honden hebben nog nooit problemen met het gebit gehad.

Gr Jolanda

Ebonoss
18 oktober 2007, 10:32
Hallo Heleen

Wij wassen zoran alleen als hij in een gore sloot heeft gezeten,we proberen het wel voor te zijn maar ja het is een boef he :rolleyes:
Als hij in de modder heeft gezeten wat niet stinkt dan laten we het opdrogen en meer als de helft ligt er al naast als hij heeft liggen slapen en de rest kammen we eruit.
Wat tandenpoetsen betreft,daar heb ik dus helemaal niks mee.
Heb je ooit een hond met een tandenborstel en een tube tandpasta zien lopen ? ik denk dat als een hond geregeld een kluif heeft dat dat voldoende is.
Ik heb nog nooit de tanden van een hond van mij gepoetst en zal dat ook nooit doen en mijn honden hebben nog nooit problemen met het gebit gehad.

Gr Jolanda

Wat het tandenpoetsen betreft ben ik het helemaal met Jolanda eens, zolang je ze maar geen snoep/zoetigheid geeft en zo af en toe een lekker bot om te knagen. En badderen, Ebony krijgt van bepaalde slootjes hele rode oogjes, dus als het onverhoopt mocht gebeuren dat ze daar toch inspringt, was ik haar helemaal met enkel kraanwater. Soms was ik de baard, sorry garnituur, wél met babyshampoo en dat bevalt goed, :)bEbony houdt van de smaak van babyshampoo....

Pakkie
18 oktober 2007, 11:25
Mijn Rottweiler van 11,5 jaar oud is nog nooit gewassen... en hij ruikt nog steeds als een puppy. Hij heeft wel eens in viezigheid liggen rollebollen maar dan waste ik alleen die plek, meestal alleen met water. Shame is ook nog nooit gewassen, zomers vindt hij het geweldig om te bijten in het water wat uit de tuinslang komt, is hij gelijk lekker afgespoeld.
Seven heb ik wel eens gewassen met een speciale shampoo tegen de jeuk, niet dat dat werkte trouwens, maar hij is nu de enige van de drie honden die niet meer zo lekker ruikt van nature...jammer.
Borstelen doe ik overigens wel met enige regelmaat.

Heleenstorm
18 oktober 2007, 14:12
Oke, nu voel ik me toch een stuk opgeluchter.
Ik heb nl. kennissen en die hebben een golden retriever, die wordt om de 2 maanden gewassen en geknipt.
De tanden worden ook regelmatig gepoetst met een HONDENTANDENBORSTEL en HONDENTANDPASTA.
Als de hond uit is geweest, worden zijn poten met de tuinslang afgespoeld en als ie heeft gedronken uit zijn bak , wordt zijn bek afgedroogd.
Waarschijnlijk moet een golden retriever zo verzorgd worden, ik weet het niet.
Ik verzorg Storm wel goed,borstelen kammen,poten droogmaken, oogjes, baard kammen enz. maar niet zo als hierboven.
Ik hoef me dus niet schuldig te voelen?

nadientje
18 oktober 2007, 17:29
Ik heb nl. kennissen en die hebben een golden retriever, die wordt om de 2 maanden gewassen en geknipt.

Misschien een beetje stomme vraag: maar waarom moet een golden retriever geknipt worden?
Over het wassen gesproken: Onze honden worden normaal gesproken alleen gewassen als ze écht héééél erg vies zijn en het er niet met water afgaat. Ze worden normaal gesproken gewoon afgedroogd als ze nat zijn en mochten ze echt vies zijn dan gaat meestal gewoon de tuinslang erop. ;)
En tandenpoetsen hebben we wel eens geprobeerd, maar ik merk echt totaal geen verschil dus doe ik het eigenlijk nooit meer. Gewoon van tijd tot tijd een kluif en dan komt het in mijn ogen wel goed:D

k-broek
18 oktober 2007, 19:58
Ben zelf hondentrimmer en examinator hondentrimmer .
En heb bouviers en grote poedels.
Maar eerlijk gezegt vind ik al dat gewas ook soms te ver gaan.
Een hond heeft van nature een zelfreinigende vacht en bij een goede borstel en kam beurt op zijn tijd haal je de dode vacht eruit en zorg je voor een massage van huid en haar.
Maar sommige mensen vinden hondenlucht stinken.
Dus gaat zo'n beest om de haverklap in bad .

Goede voeding en beweging en voldoende buitenlucht.
En een goede vachtverzorging dragen bij aan een gezonde zelfregulerende vacht.
Die misschien wel honds ruikt maar niet stinkt.

O ja en goldens worden gewoon meer gestylt omdat dat mooi is .
Oortjes ,voetjes en bevedering aan benen geknipt.
De broek en keel en hals worden geknipt om een mooie halsbelijning te krijgen.
Mooi maar niet echt noodzakelijk zoals andere rassen.

En bij de meeste poedelfokkers en showers gaan de honden iedere week in bad.

Groet kees

Dwars
20 oktober 2007, 19:54
als ik me brommert doe, kan ie toch gelijk mee schoongemaakt worden met wat dreft en de karcher??? (I)

toch?:D

Jolanda S.
21 oktober 2007, 18:31
Ook hier in de trimsalon gaan alle honden in bad dus ook na een plukbeurt.
Mensen vinden het prettig als de hond gewassen weer mee naar huis gaat, bovendien vind ik de honden mooier in model te zetten als de honden uitgeföhnd zijn.
Mijn eigen honden gaan dan ook bij elke trimbeurt in bad en als de jongste in een dode verrotte haas heeft liggen rollen een keertje extra..... kortom wat mij betreft is een paar keer per jaar geen probleem.

Rita Baart
6 december 2007, 00:59
Hoi,

Ik heb ook een vraag wat het wassen betreft; klopt het dat je de hond moet wassen nadat de loopsheid over is. Heb gehoord dat je daardoor de loopsheid geur weg neemt?

Groetjes Rita.

k-broek
6 december 2007, 05:10
Hoi Rita
Een loopse hond op haar hoogte punt [ dekrijp ] ruikt anders dan de rest van haar loopsheid.
Je kunt haar wassen maar die geur is allang weg zodra de loopsheid over is.
Of je spoelt alleen haar kruis goed af ivm het gedroogde bloed .
En als je shows wilt gaan lopen dan moet je je hond niet te veel gaan wassen.
De vacht verliest zijn volume en robuustheid.

Groet kees

Rita Baart
6 december 2007, 08:13
Hoi Kees,

Thanks voor je reactie. Daar kan ik wat mee.
Ik wil ook zo min mogelijk Harley wassen idd voor de vacht maar ook voor de vetlaag.

Groetjes Rita.

samaurai
6 december 2007, 08:51
onze vlad gaat bijna elke week in bad........
soms met shampoo en anders flink onder de sproeier..(van koffie naar theewater tot het helder is:D)

wij wonen op de buiten en onze vlad vind het heerlijk de sloten in te duiken,door kippepoep te rollen en in de mesthoop te graven en dan hangt er meestal nog een kattepies geur rond hem
je wil het niet weten...................:confused:
omdat onze boefjes gewoon lekker binnen wonen is het soms niet te harden:)sick

toen troyca pup was moest ze ook elke week in bad...nu ze een volwassen dame is
heeft ze al in tijden geen bad/douche meer gezien......
ze rent ook lekker door de sloten maar die geur blijft niet echt meer bij haar hangen

dus hoop dat het bij vlad ook een fase is......
overigens gaan ze bij de trimbeurt 3 a 4 x per jaar wel in bad in de salon