PDA

Volledige versie bekijken : De moraal van de Goede fokker

Snarf
13 oktober 2004, 08:43
Het getuigt van een enorme integriteit dat men hier de ruimte biedt inzake de opgedane ervaringen met fokkers.

Persoonlijk vind ik geen enkel forum een plaats waar je (anti) reclame maakt voor een fokker. Wel kun je (het liefst objectief) je positieve dan wel negatieve ervaringen kwijt.
Probleem is dat je in het laatste geval zo snel aan het klagen slaat en daar schiet niemand wat mee op.

Ik denk overigens dat in vrijwel de meeste gevallen van een slechte ervaring aan beide kanten een aantal zaken niet goed zijn voorbereid.

Er zou daarom mijn inziens een checklist moeten komen waar beide partijen voor tekenen en elkaar niet alleen vrijwaren maar ook verplichten.

Een aspirant koper moet aan een aantal voorwaarden voldoen om een pup te mogen kopen.

Zo maar wat voorbeeld vragen:
A) Heeft u nog meer honden (hoe oud, reu/teef, kan de pup beschermd opgroeien) of al eerder honden gehad
B) Wat zijn de leefomstandigheden waar de pup komt (niet iedereen woont op een boerderij en een bouvier kan best op een flatje, maar moet wel regelmatig uit.
C) Wat is de gezinssamenstelling, hoe zijn de verhoudingen, wat gebeurt er met de hond bij een sterfgeval, scheiding of geboorte van (nog) een kind
D) Zijn er familieleden die aan een kwaal leiden die de pup in zijn levenskwaliteit bedreigen, bijvoorbeeld allergieën en aan wat voor oplossing word gedacht?
E) Hoe wilt u de hond opvoeden (bij het noemen van het gebruik van een stroomband meteen een aanbrengen rond de geslachtsdelen van de aspirantkoper)
F) Hoe belangrijk is vakantie voor u en kan de hond zonder problemen mee
G) Zou u ooit overwegen uw hond in de steek te laten of naar een dierenassiel brengen als naar uw mening de omstandigheden dit rechtvaardigen (indien bevestigend meteen eenzame opsluiting voor de aspirant koper en sleutel weggooien)
H) Wat verstaat u eigenlijk onder dierenliefde (strikvraag en heel bepalend of de aspirant koper überhaupt een pup mee krijgt)
Etcetera

Persoonlijk zou ik het liefst ook de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de hond (maar misschien vooral ook de eigenaar ha, ha) steekproefgewijs willen doen controleren. Dus verplicht stellen om de hond periodiek door een onafhankelijke instantie te laten keuren. Of zelf af en toe langs gaan om te kijken of de hond er nog is en of alles goed gaat, maar dat is waarschijnlijk niet te realiseren

Het liefst zou ik zelfs zien dat "noobs" dwz mensen die nog niet eerder een hond hebben opgevoed eerst eens een "hondvaardigheidbewijs" zouden halen. Een soort van proeve van bekwaamheid dat men met een hond kan omgaan, Bij voorkeur ondertekend door de opvoedingdeskundige en burgemeester van de woonplaats ;) Er lopen gewoon te veel idioten rond die een hond geestelijk en lichamelijk kwellen en bij zelf veroorzaakte problemen de hond wegdoen.

Een Fokker moet de hond vrijwaren van gebreken of aangeven welke deze zijn en niet alleen bereid zijn om de hond terug te nemen maar ook de kosten van een eventuele medische ingreep te delen bij bewezen erfelijkheid van de aandoening.

Er zou een kwaliteitskeurmerk, een soort van A status aan fokkers verstrekt moeten worden op basis van een aantal nog nader te formuleren criteria waaronder het aantal tevreden kopers, het aantal honden dat men zonder problemen ieder jaar aflevert etcetera. Hondenfabrieken moeten bij wet worden verboden en de prijs voor een dergelijke kwaliteitshond mag dan wat mij betreft worden verveelvoudigd. Hiermee voorkom je m.i. ook dat mensen op zaterdag even een hondje gaan halen of achterlaten aan de vangrail. Ook neemt dan de vraag af en dus ook de productie van zo veel mogelijk nestjes, want men kan ze minder snel kwijt.
Misschien te idealistisch of naief gedacht, maar wellicht gaat dit de broodfok en overvolle assiels tegen.
Helaas is dit alles moeilijk te controleren of te beheersen alleen op basis van eerder genoemde criteria. Bovendien: Tevreden mensen hoor je juist niet zo vaak.

Ik hoop dat er meer ideeen of suggesties voor verbetering op basis van dit onderwerp los komen. Ik realiseer me best dat veel ervan op een utopie berust, maar een mens moet blijven dromen, toch ? Ik heb me recentelijk weer zo kwaad gemaakt bij het zien van al die stakkers in het assiel. Oh ja, zelf heb alleen maar heel goede ervaringen met m'n Fokker (Plug: Rasta-Hoeve, uit Heelweg) en ook met de eigenaar van deze web-site.

Marianne
13 oktober 2004, 15:27
hoi snarf.

het zou verstandig zijn als mensen voor dat ze een pup kopen, is een paar fokkers zouden bezoeken, alvorens ze beslissingen nemen.
het probleem van de meeste mensen is, dat ze niet willen wachten op een pup.
we hebben in nederland verschillende goede en betrouwbare fokkers, waar je met een gerust hart een pup kunt kopen, en die je ook met raad en daad te woord staan.
ook denken mensen soms dat fokkers altijd een laadje open kunnen trekken en altijd pups hebben, dit is dus helaas niet zo, en die dat wel hebben daar moet je dus niet zijn.
dus mensen als jullie intresse in een pup hebben, informeer eerst goed, en koop nooit overhaast ergens een pup.
er kan dan een hoop leed en ellende voorkomen worden.

groetjes leon. bouvierkennel fromlooally.

Freddie
13 oktober 2004, 20:56
Hallo Snarf
Ik heb jouw verhaal grondig gelezen en ik ben het met je eens dat er integriteit moet zijn als je ruimte biedt aan opgedane ervaringen met fokkers.
De fokker achter dit forum geeft daarmee zijn visitekaartje af.
Om wat ideeen erbij te plaatsen zou het goed zijn als iedereen die een bouvier heeft zijn eigen ervaring opschrijft met zijn fokker.
Iedere pupkoper kan dan zelf bepalen waar de pup vandaan komt.
Helaas heeft leon gelijk dat er veel mensen zijn die op zaterdag besluiten om uit de telegraaf een pup te kopen.
Dat is vragen om problemen.
Ook ik denk dat goed informatie vragen heel belangrijk is.

droopy
14 oktober 2004, 10:42
en zolang het mogelijk is om op deze wijze aan een pup te komen zal er weinig aan het consumeer gedrag veranderen van de mensheid.
Als je vertelt dat je ruim een jaar doet over het uitzoeken van een hond kijkt men je aan van die is gek...............
Laatst weer iemand ik wil een pup..........diezelfde middag is er een pup en die durft dan tegen mij te zeggen ik heb me goed voorbereid hoor.
A- het beestje komt van een broodfokker af
B- het beestje had geen slaapplaats voor de nacht (noodslaapplaats)
C- het beestje pieste en poepte in eigen mand (werd snachts niet uitgelaten inmiddels wel)
D tot en met Z zal ik jullie maar besparen................

Gelukkig is deze persoon nog bereid er tijd en moeite in te steken maar mijn donderpreek over het kopen bij een broodfokker heeft helaas niet geholpen.

Hesma
26 april 2005, 00:07
Dag leden van dit forum.

Ik wil graag een vraag stellen ,die dus niet gaat over Bouviers ,dus ook dus niet over fokkers van dit prachtige ras ,die ik dus zelf vroeger ook heb gehad.(Dafzicht) 25 jaar geleden).Mijn vraag is dus gericht ,aan hen die mischien
wat infomatie kan geven over het recht van een pupkoper.

Het verhaal .
Iemand koopt bij een fokker een pup, deze groeit op ,en wanneer de pup
1 jaar oud is , gaat de telefoon ,dat bij een van der ouderhonden een oogziekte is geconstateert. Een correcte actie van de fokker dus ,die zn pupkoper netjes inlicht over dit voorval.
Het word zelfs vermeld in hun clubblad ,de eigenaar van de pup die zich dus aan de regelementen van de club wil houden ,besluiten de pup van een jaar terug te doen ,naar de fokker ,die deze pup dan door verkoopt naar het buitenland ,een paar maanden later blijk dat de ouders geen oogziektes hebben en heeft de pupkoper zn hondje voor niets weg gedaan.
Volgens het contract heeft de koper dus recht op een nieuwe pup ,die hij dan na 1 1/2 jaar ook krijg.(Nu met een contract dat ze geen Garantie meer hebben ).
Als de pup 7 maanden oud is ,constateert de eigenaar van de pup een grove
gebidsfout , hij meld dat aan de fokker ,en die geeft hem te horen ,dat ze niet zo snel moeten zijn met hun conclusies, en dat ze moeten wachten ,tot de pup een jaar is ,dan is het gebid en de kaken immers volgroeit.
Als de pup een jaar oud ,stuurt de eigenaar een foto van het gebid en de fokker mail terug , dit is echt een puinhoop ,maar je kunt haar gewoon houden
als huishond , of verkopen als huishond dan kun je er altijd nog 500 Euro voor vragen .
De eigenaar van de pup stelt voor de hond aan de fokker terug te doen ,maar deze weigerd dat en wil in geen geval de hond terug nemen .zelfs niet als de eigenaar deze voor niets wil terug geven. (Pup koste dus 1350 Euro).
verder word er van deze fokker niets meer vernomen ,het betreft dus geen
broodfokker maar een topfokker.

Nu mijn vraag is dus ,is hier wettelijk wat aan te doen .wat nog wel vermeld moet worden is ,dat betreffende fokker in Belgie woont.
Wie kan mij informatie geven hoe de koper van deze hond zn recht kan halen.
met vriendelijke groet
Hesma

bella
26 april 2005, 10:20
Beste Hesma,
Van het verhaal wordt je niet vrolijk. Echter de nederlandse wetgeving is anders dan de belse. Kijk eens op het internet naar wetgeving+honden of neem contact op met een rasvereniging.
groetjes,Bella

Hesma
26 april 2005, 11:42
Dag Bella
De ras vereniging neem geen stelling in deze omdat ,dit een probleem is
tussen koper en fokker .
Ik weet niet of dat bij alle verenigingen zo is ,maar wel bij deze dus.

Ondanks dat nog vriendelijk bedankt voor U reactie

Hesma

bella
26 april 2005, 15:19
Ha die Hesma,
de rasvereniging kan wel zeggen dat het niets voor hun is maar wet is wet, ook in Belgie. Probeer toch eens te zoeken op het internet en mocht je er niet uitkomen gil maar even dan kan ik mischien behulpzaam zijn.
Er moet iets over te inden zijn.
groetjes,Bella

Hesma
26 april 2005, 19:30
Dag Bella

Ik heb heden een mail gestuurd met vragen naar de Belgische Raad van Beheer
zeg maar (Sint Hubertus), met een paar vragen ,over wat de wet in belgie zegt
over dit probleem en wat de verantwoordelijkheid is van betreffende Fokker
Ik hoop dus dat ik daar wat antwoorden van terug zal krijgen .

De fokker had ons dus gezegt haar eventueel via de herplaatsing van de club
te plaatsen , nou ik heb dus het verhaal plus een foto van het gebit er bij gedaan . Antwoord terug ??? Helemaal niets!!!!!

Ik bedoel maar .
Maar goed ,in ieder geval al vast bedankt voor je aanbieding van hulp.

met vriendelijke groet
Hesma

bella
26 april 2005, 20:13
Ha die hesma,
Ok, we wachten gewoon af, ik hoor wel als je me nodig hebt.
ps...hoe is het met het hondje afgelopen???
groetjes,Bella

Hesma
26 april 2005, 22:51
Dag Bella
Met het hondje gaat het verder wel goed ,ik zal je een foto sturen zodat je
kunt zien wat ik bedoel met gebits fout , maar ook word er getwijfeld of de heupen wel goed zijn maar dat word nog gecontroleerd.

Wat ik jammer vind dat ik geen reactie heb gekregen tot op heden van de
fokkers van dit forum ,juist omdat ik gehoopt had ,dat juist deze me info
had kunnen verschaffen.

met vriendelijke groet
Hesma

Marianne
26 april 2005, 23:11
hoi hesma.

heel jammer dat het zo moet lopen tussen fokker en koper, naar mijn inziens moet dit toch niet hoeven eigenlijk.
ik ken natuurlijk jouw situatie niet, en de afspraken die je had met je fokker niet, dus het is niet eenvoudig oordelen zo.
ik hoop wel dat mensen niet alle vertrouwen verliezen in de fokkers van de bouvierclub, want er zitten echt hele goede bij.
dit verhaal is hier helaas geen voorbeeld van, erg jammer dat het zo moet.
veel sterkte met je hondje hesma, hopelijk heb je de volgende keer iets meer geluk.

groetjes leon bouvierkennel fromlooally.

Hesma
27 april 2005, 11:06
Ik wil even een mis verstand weg halen dat het dus niet om een Bouvier fokker
gaat Leon .
Als je mijn eerste pericht lees kun je zien dat ik dat er ook heel duidelijk er bij
heb gezet.

De reden is alleen maar om advies te vragen aan fokkers wat men kan doen ,
als je als pupkoper zo iets overkomt ,daarom dat ik ook geen namen of kennelnamen heb vermeld .alleen dat deze fokker uit Belgie komt.

Oke Leon , nogmaals het is niet bedoelt als stemming makerij maar gewoon als een eerlijke vraag bedoelt.

Marianne
27 april 2005, 11:22
hoi hesma.

sorry als ik het verkeerd had als het niet om bouviers gaat, maar ik vind dat dat er weinig aan veranderd eigenlijk.
fokker en koper moeten met een goed gevoel met elkaar om kunnen gaan vind ik.
welk ras is om het even eigenlijk.

succes leon.

Hesma
30 april 2005, 18:41
Dag Leon
Ik heb je al een prive bericht gestuurt Leon.

groetjes Hesma