Volledige versie bekijken : Diaree probleem
Gijs
26 oktober 2002, 08:37
Onze boef (teefje) is bijna 9 maanden oud.
Zij heeft met regelmaat last van diaree.
We zijn al een paar keer met haar naar de dierenarts geweest die dan een antibiotica prikje geeft.
Het helpt maar een paar weken en dan begint alles van voren af aan.
Zij is nog volop in de groei en wij zijn bang dat haar verdere leven uit antibiotica zal bestaan en dieetvoeding.
Afwijkingen aan de spijsverteringorganen zijn niet gevonden door onze dierenarts.
Hij denkt dat het van tijdelijke aard is en dat het wel over gaat als ze ouder is.
Wij willen graag weten of er meer mensen zijn die dit probleem hebben meegemaakt.
Misschien kunnen zij ons verder helpen en adviezen aan ons geven.
Wij zijn wanhopig aan het worden.
Gijs en Joke
Francine
26 oktober 2002, 10:06
Beste Gijs,
Wij hebben hetzelfde gehad met onze pup, die nu 4 jaar is. Hij kreeg van onze vorige dierenarts ook steeds antibiotica waar ik het niet mee eens was. Ben naar een andere dierenarts gegaan en toen kreeg hij licht verteerbare brokjes (Trovet - alleen bij de dierenarts verkrijgbaar). Hierbij kookte ik rijst met kipfilet en deed dit erdoor heen als het mis was. Dit werkte perfect. Het gaat inderdaad wel over als hij ouder wordt, alleen af en toe gebeurt het nog wel eens en dan kook ik maar weer rijst met kip.
Veel sukses ermee.
Francine
joke1
26 oktober 2002, 10:18
Hallo Gijs
Waarom antibiotica? vraag ik af.
Dit middel is tegen ontstekingen en jouw boef heeft er vaak last van.
Er zijn veel oorzaken op te noemen,maar ik dnek dat je het moet zoeken in de voeding.
Als pups teveel voeding achtereen krijgen kunnen ze ook last krijgen van diaree.
Is dat misschien het geval?
Het merk voer kan van invloed zijn maar dat laatste komt alleen voor als je je boef een hoogwaardig (premium) voerder geeft.
Het eiwit gehalte is hoger in deze voerders wat ook diaree kan veroorzaken.
Schakel dan over op de standaard van het merkvoer als dat verkrijgbaar is.
Als je nog pup voer geeft of junior voer schakel dan over op het volwassenvoer.
Mijn ervaring is dat voer vaak bij jonge honden diaree veroorzaakt.
Meestal doordat ze teveel voer krijgen of een te hoog eiwitgehalte binnen krijgen.
Je dierenarts heeft gelijk dat het later minder wordt.
Dat is logisch want de spijsvertering van je boef ontwikkeld zich steeds sterker.
Dat zal hij ook weten.
Stoppen met de antibiotica prikken !!!!
Als je boef dadelijk wel antibiotica nodig mocht hebben is de kans groot dat hij er immuum voor geworden is.
imported_bella
26 oktober 2002, 12:33
Ha die Gijs,
Met antibiotica ben ik het ook niet eens, zeker niet zo veel. Mijn Boef heeft het ook wel eens en dan ga ik over op de rijst met kip. Bij terugschakelen wel in etappes doen. Ik ben er achter gekomen dat mijn Boef het alleen heeft als hij op straat veel takjes heeft gegeten. Misschien is dit bij jou ook wel het euvel. verder kan hij alles eten, hij heeft zelfs eens een stuk danish blue kaas gepikt en had nergens last van maar twee takjes van straat en het is mis. Let maar eens op misschien is dit het wel. Verder raad ik je aan eens naar een andere dierenarts te gaan want (veel) antibiotica is natuurlijk nooit goed alleen als het echt niet anders kan.
sterkte en groetjes, laat nog eens horen hoe het gaat, Bella
Gijs
26 oktober 2002, 17:23
Bedankt voor jullie reacties.
Ik wist niet dat er al zo snel gereageerd zou worden.
Ik ga zeker de tips proberen die jullie hier schrijven.
Ik laat jullie weten hoe het verder gaat
rookies
4 januari 2003, 14:35
onze bouvier heeft ook veel last van diarree gehad. hierdoor zelfs een groeiachterstand opgelopen. Dierenarts wist niet waardoor het kwam. Verschillende medicijnen gehad. Op het laatst een soort versterker voor de maagwand en speciaal dieet van dierenarts, brokken dan.
En dat hielp!! Gelukkig. Nu is onze bouvier nog steeds wel klein, zij is nu 55 cm en 10 maand. komt dit nog wel goed?
Lucky
14 januari 2003, 23:49
Dat verhaal van eiwit en dat van de takjes komt mij heel bekend voor .
Ik heb trouwens nu het probleem dat mijn boef een fiks virus heeft waardoor haar darmen en maag overstuur zijn en ik vermoed inderdaad dat het van de stokjes en sneuw eten komt .
Ik ga trouwens nu ook weer terug naar voer met minder eiwitten .
Diaree bij een jonge bouvier kan ook een teken zijn van wormen.
Het is bij jonge bouviers van belang dat er met regelmaat een ontwormingskuur wordt gegeven.
In het begin wordt er zorgvuldig met de wormenkuur omgegaan.
Na 6 maanden wordt de kuur vergeten.
Het eerste jaar is goed ontwormming belangrijk.
Langdurige diaree bij jonge bouviers wijst daarop