PDA

Volledige versie bekijken : mergpijpjes en andere(slagers)botten

Nathalie
20 oktober 2004, 21:42
Hallo
Ik lees ieder keer andere dingen over mergpijpjes en botjes,de een kookt ze wel de ander niet, ik zelf geef ze altijd gewoon op kamertemperatuur maar ongekookt omdat ik niet beter weet dat als je botten kookt dat ze dan juist eerder splinteren?!Wat ik eigenlijk vergeten ben is op welke leeftijd ik ze aan mijn vorige hond ben gaan geven:o heeft iemand hier tips ideeen over?

groetjes Nathalie

edwin44
29 oktober 2004, 20:55
hallo, nare ervaring uit het verleden, (braken, bloed spugen, moeilijke stoelgang,etc etc) weerhouden mij er nu van om de honden slagersbotten te geven, gekookt of niet
dus ik hou het maar bij die koude stics en dergelijke of van die rask botten,
vinden ze ook lekker

Snarf
31 oktober 2004, 10:11
Hoi.

Ik geef mijn boeven al meerdere generaties van die gerookte koeienbotten, met merg en heb nooit problemen gehad zoals Edwin44 beschreef. Ze hebben de kalk/fosfor en andere mineralen misschien niet echt nodig, maar ze vinden het geweldig. Ook is het een status symbool, van kijk eens hoeveel botten ik heb. Altijd amusant om te zien hoe ze elkaars botten pikken.

Ook gaf ik ze vroeger een strottenhoofd, maar dat is soms lastig te krijgen en geeft wel een smeerboel. Mijn honden zitten altijd buiten dus mij maakt het niet uit, maar binnen is een ander verhaal.

's-avonds pak ik de botten of strotjes weer af en doe ze in een plastic zak omdat anders de egels er op af komen en dat geeft weer zo'n herrie. Honden blaffen zich helemaal schor en als ik er niet op tijd bij ben bijten ze hem uiteindelijk dood. Hoewel zo'n egel zich oprolt en stekels heeft trekt een volhardende boevier uiteindelijk aan het langste eind. Ik kan dus soms midden in de nacht er uit om een "hedgehog resque" missie uit te voeren.