Volledige versie bekijken : agressieve pup???
Nathalie
21 oktober 2004, 09:31
Hallo
Even een vraag die gaat over een pup van een vriend van mij.
Zou het kunnen dat een pup van nu bijna 10 weken al agressief gedrag vertoond?Het is een vrij dominant reutje die begint te grommen als hem iets niet zint.Als er bv. met hem gespeeld wordt met hem en ze proberen het speeltje te pakken gromt hij al,maar ook als je hem gewoon iets verbied gromt hij of als je hem bijv. aan de kant duwt.
Nou kreeg hij als advies om dat gedrag te negeren(een half uur?!!)Ik zelf vind dat nogal vreemd en gevoelsmatig zou ik zeggen aanpakken die hap(lees pup;) )Wie oh wie heeft hier ervaring mee of heeft tips.Want hij heeft zelf zoiets van als dit door gaat doe kan ik hem niet houden!
groetjes Nathalie
Carin
21 oktober 2004, 09:53
Hoi Nathalie
als een pup van 10 weken al zo erg gromt dan zou ik dat gedrag dus ook niet zomaar negeren.
ook dit kereltje hoe dominant hij ook mag zijn zal moeten leren dat hij niet overal zijn zin in kan krijgen.
en voor hem is grommen en lelijk doen al een manier geworden om zijn zin te krijgen.
zelf zou ik zeggen van kijk eens naar hoe een moederhond haar pups corrigeert als ze iets doen wat zij niet wil, zij grijpt over het algemeen de pup met haar bek over zijn neus en bijt daar dan (zachtjes) in. Dit kun je zelf immiteren door de pup als hij gromt of lelijk doet over zijn snuitje heen te pakken met je duim wijsvinger en middelvinger en dan zachtjes te knijpen en een bestraffend NEE of FOEI erbij te zeggen. Het enige is dat je het wel op het moment dat hij gromt moet doen, niet als hij al gestopt is want dan corrigeer je het verkeerde, namelijk dat hij zijn mond houd.
als hij gromt of lelijk doet als je met hem speelt zou het bij mij heel simpel zijn, corrigeren en dan het speelgoed afpakken en wegleggen. zodat de pup geen succes heeft en het speelgoed, botje of wat dan ook voor zichzelf heeft doordat hij gegromt heeft. als je het dan afgepakt hebt en gecorrigeerd hebt dan zou ik de pup wel even negeren.
maar als je met je puppie aan het spelen bent en hij gromt niet en hij doet niet lelijk dan moet je hem ook wel belonen voor het goede gedrag.
een klein adviesje speel met zo'n dominante pup (nog) geen trekspelletjes. en als hij ergens aan gaat trekken laat hem dan niet winnen. als je een pup laat winnen dan bouw je namelijk zijn zelfvertrouwen heel erg op en gaat hij zich steeds meer voelen.
heel veel succes met het opvoeden van de pup.
en houd 1 ding in de gaten. Grommen en lelijk doen wordt NOOIT getollereerd!! anders heb je straks een hond in huis die de hele boel regeert.
groetjes Carin.
Nathalie
21 oktober 2004, 11:15
Oke bedankt voor je reactie,ik zeg hem dat ook wel maar het is altijd fijn als je bevestiging krijgt he ;-))Het zou rot zijn als hij zijn pup weg zou doen omdat hij vals zou zijn?!
Ik stuur hem dit berich in ieder geval door!
groetjes Nathalie
Falko
23 oktober 2004, 16:08
Ik ben het niet helemaal een met Carin.
Mijn bouvier gromt altijd bij het spelen.
Dominant is ze helemaal niet maar ze vindt het gewoon leuk om veel lawaai te maken tijdens het spelen.
De reactie van Nathalie vindt ik treurig op het antwoord.
10 weken oud en dan al denken dat hij vals is.
Hoe vaak moet nog verteld worden dat valsen honden niet worden geboren maar vals worden gemaakt.
Ik zou je vriend om te beginnen zo snel mogelijk een cursus laten doen met zijn bouvier voor het te laat is
Carin
23 oktober 2004, 18:25
hoi Falco...
ik denk dat er toch wel een verschil zit tussen spelend grommen of wauwelen en grommen omdat een hond iets niet wil of dat het gemeend is
onze honden grommen ook wel tijdens het spelen, maar er zijn en blijven grenzen.
de honden bij ons mogen erg veel. maar er wordt hier aan iedere pup die hier blijft wonen heel goed duidelijk gemaakt dat grommen tegen de baas dus niet getollereerd wordt.
en als een pup dus gaat grommen voor speelgoed dat hij zelf wil hebben, dan heeft tie heel veel mazzel als hij op dat moment met mij aan het spelen is want dan wordt het met zachte hand gecorrigeert. en heeft tie de pech dat hij aan het spelen is met een andere hond dan wordt hem datzelfde duidelijk gemaakt op een veel hardere manier.
als je een jonge hond of pup niet gelijk duidelijk gaat maken waar de grenzen liggen dan krijg je op latere leeftijd problemen in de rangorde.
een ding ben ik wel met je eens dat een valse hond niet geboren wordt, maar veelal gemaakt wordt door de baas en dan ook vaak nog door onwetendheid.
maar als je in de puppietijd van een hond overal om lacht en niets indamt of afleert omdat het dan zogezegd nog een pup is dan moet je het op latere leeftijd allemaal af gaan leren en dat is veel moeilijker als het vanaf het begin niet toestaan.
en valsheid mag dan niet aangeboren zijn, in ieder nest zitten in meer of mindere mate dominate honden, dat is al heel duidelijk te zien in het nest.
en voor iedere pup, de hoeveelste het voor een eigenaar ook is is een puppycursus altijd aan te raden.
groetejs Carin
Nathalie
23 oktober 2004, 20:43
In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor jullie reactie's.....
Het is jammer genoeg nu niet meer nodig, mijn vriend heeft de pup in overleg met de fokker terug gebracht (het grommen werd met de dag erger met alles dus niet alleen tijdens het spel!)
De fokker erkende zelf ook dat dit hele domme pech voor hun was maar dat deze pup beter op zijn plek zou zijn bij mensen die heel veel ervaring hebben met het opvoeden van zeer dominante honden(dit was hun 1e pup)en dat ze hem eventueel zelf houden.
En oke het woord vals is misschien niet het goede woord en,in dit geval verkeerd uitgedrukt, maar is wel het woord wat door de meeste mensen wordt gebruik(dus de samenleving)en drukt wel direct uit wat de meeste mensen(leken) zeggen over een hond die gromt etc.En nu is hij nog maar 10 weken en wordt het er vaak nog op gegooid van ach hij is lekker fanatiek,speels bla,bla maar als je zo'n pup niet in goede banen lijd wordt er na een half jaar wel gesproken over "die valse hond"want dan ziet hij er niet meer zo schattig uit en wordt grommen al gauw een stuk minder speels genoemd en kunnen dit soort dingen flink uit de hand lopen!
Ze zijn in ieder geval erg verdrietig dat ze hun pup terug hebben moeten brengen maar ik zelf denk dat het voor de pup de beste keus is en laten we hopen dat hij bij een " sterke" baas terecht komt.
Wat het ook nog eens een keer heel dubbel maakt is dat het met mijn pup(ze schelen 4 dagen)ontzettend goed gaat en dat ze zich geweldig " aanpast" in mijn gezin.Daar ben ik natuurlijk superblij en heel trots op maar snap wel dat het voor hem erg zuur moet zijn!(maar oooooh wat ben ik trots op mijn Donna zo dat moest ik ff kwijt :))
groetjes Nathalie
Snarf
24 oktober 2004, 08:46
@ Nathalie: Enerzijds vind ik het goed nieuws dat de pup teruggebracht kon worden, maar anderzijds vind ik het ook belachelijk dat mensen zo makkelijk een hond kunnen aanschaffen en bij het minste of geringste incident kwijt willen. Ik hoop maar dat de pup niet geruild werd, want dat gaat m.i. echt te ver. Het is geen speelgoed !
@ Falko: Carin heeft m.i. helemaal gelijk. Ik adviseer nathalie's vriend om naast een (opfris)cursus, eens een goed boek over het opvoeden van honden te lezen. Wij hebben zelf heel veel gehad aan het boek "Uw hond gehoorzaam in 10 lessen" van Martin Gaus (ISBN: 90-5210-515-4)
Hoewel ik het niet met alle informatie eens ben die in dit boek is vervat, vind ik het toch een aanrader vanwege de psychologische achtergronden die heel kundig worden geschetst en de tips die worden vestrekt. Grommen moet je niet tolereren. Je moet een jonge hond opvoeden en dat kost tijd en het meeste bereik je met (liefdevolle) correcties, niet met slaan of iets dergelijks.
Wilma
25 oktober 2004, 06:22
Ik ben verbaast dat er een pup van 10 weken wordt terug gebracht naar de fokker omdat hij vals zou zijn.
Wat een onzin.
Een pup van 10 weken moet opgevoed worden!!
Jouw vriend kan dat dus echt niet,of het is weer zoŽn ku.. smoes om van zijn hond af te komen
Jammer dat dan de pup van 10 weken weer de dupe is.
Ze zouden jouw vriend nooit meer een hond moeten verkopen.
Ik kan mij om dit soort onzin zo boos maken.
Een valse pup van 10 weken oud,tjonge tjonge tjonge