Gazondabber
31 oktober 2004, 15:47
Het wordt stilaan weer kouder en kouder buiten en Kaira is gewend van veel buiten te zitten. Ook slaapt ze buiten in een hok.
Maar ze mag stilaan ook meer en meer binnen in de salon gezellig samen voor de open haard.
Maar als we gaan slapen moet ze wel weer naar buiten in haar hok.
Zijn deze warmteverschillen niet te groot om in een klap te overbruggen? (koud-warm-koud) Kan ze hier ziek van worden of spierpijnen van krijgen of zo?
Ton
1 november 2004, 20:48
Een bouvier kan uitstekend tegen de kou,mits hij daarin continue kan verblijven.
Bij jouw lees ik dat dit niet het geval is.
Door je bouvier bij de kachel te plaatsen in de avond en daarna weer de buitenlucht in te sturen kan fataal worden voor je bouvier.
Je moet het zien als een klimaatsysteem.
Bij kou zal de huid een dikke vetlaag aanmaken die wordt beschermt door een dikke vacht.
Als gedurende lange tijd je bouvier in de warmte verblijft zal de bouvier extreme last krijgen van de aanwezige warmte.
Huid ( lees vetlaag) en haar ( lees vacht) raken ontregeld.
Gevolg de lichaamstermostaat raakt ontregeld waardoor er onderkoeling kan optreden.
Het behoeft geen uitleg dat dit dodelijk is.
Juist met extreme kou moet je een beslissing nemen of je je bouvier buiten laat of naar binnenhaald.
Ik wil daarbij nog opmerken dat eenmaal naar binnenhalen niet betekent dat je je bouvier ook weer buiten kan laten verblijven.
De vacht van de bouvier heeft een overgangsfase nodig om zich voor te bereiden op de kou.
Het beste kun je een bouvier in het voorjaar naar buiten brengen en zo de vacht en de huid gelegenheid geven zich voor te bereiden op de winter.
Helaas een en en mogelijkheid is er niet.
Je zult echt een keuze moeten maken voor je bouvier.
Snarf
2 november 2004, 08:26
Ton,
Geweldig om eens uitgelegd te krijgen en bevestigd te zien van hetgeen we instinctief al jaren doen, namelijk onze honden altijd buiten laten ongeacht de weersomstandigheden, waarbij anderen al snel denken ach gut wat zielig.
Mijn honden hebben ieder een eigen buitenhok met stro en 's-winters ook hooi. Nu heb ik wel eens ge-experimenteerd met houtsnippers of houtzaagsel, maar dat houdt niet goed warm. Heb jij hier ervaring mee ?
Ook hebben ze ieder een rieten mand met een lamsvacht en een deken. Hier liggen ze eigenlijk het meest in. Alleen bij gevoelstemperaturen onder nul of minder liggen ze in hun hok.
Onze honden zijn al generaties lang kerngezond en hebben nooit huid of vachtproblemen. Ik voer ze tegen de herfst wel wat meer bij omdat ze om warm te blijven meer callorieën verbranden. Heb jij hier nog tips voor?
Groetjes,
Frans (snarf)
Gazondabber
2 november 2004, 13:31
ik heb een buitenhok met een kinderdonsdeken en een groot dubbelgevouwd deken overheen.
Is dit voldoende of zou ik best hooi in haar hok leggen tege dat de vrieskou eraan komt?
Snarf
2 november 2004, 14:57
Ingescand en aangepast c.q. aangevuld met eigen ervaring. (Hier en daar was dit artikel niet meer van deze tijd, men had het bijv. over gebruik van asbest, vandaar dat ik het arbitrair heb aangepast)
Eisen die aan een buitenverblijf en/of hondenhok gesteld kunnen worden varieren nogal, maar men is het er over eens dat een hok altijd geheel vrij van de grond op een paar paaltjes en het liefst met die paaltjes nog op een stenen of betonnen vloertje geplaatst zouden moeten worden, opdat de ventilatie eronder de bodem steeds droog houdt.
Ieder goed nachthok behoort naast de ruimte een behoorlijke zij-ingang te hebben om tocht en wind uit te sluiten. Het beste is een eigen hok voor elke hond.
De hond slaapt tegen het tochtschot. Als het hok flink groot, dan timmert men daar een brits, die men kan opklappen.
Het hok staat het best met de opening het zuidoosten. Nooit moet het naar het noorden of deels naar het noorden zijn gelegen.
Heeft men nu bijv. het voordeel, dat men het nachthok in een droge, goed geventileerde ruimschoots van licht voorziene schuur of ruimte kan plaatsen, dan is de zijgang niet nodig. Als materiaal gebruiken wij hout. Soms treffen wij wel eens cementen of gemetselde nachthokken aan, doch deze zijn nimmer doelmatig en slecht voor de gezondheid van honden.
De planken die wij gebruiken, moeten aan beide kanten geschaafd zijn en minstens 2,5 cm dik; hoewel ik er verre de voorkeur geef planken van ongeveer 1,5 cm te gebruiken deze dan, na ze flink aan de binnenzijde geschilderd te hebben, met teerpapier te bekleden dan daarover en op enige afstand ervan een plaat triplex te bevestigen. Dit geeft tevens het voordeel, dat zij aan de binnenkant geen naden hebben, hetgeen het schoonmaken vergemakkelijkt en de hygiëne bevordert.
Op de bodem bevestigen wij dan geheel in het rond een schuine lat, hetgeen het vormen van hoeken belet. Het gehele hok wordt van binnen met een goede soort lakverf in een lichte kleur geschilderd, hetgeen het schoonhouden ten zeerste vergemakkelijkt.
Verder moet er gezorgd worden, dat hetzij voor- of achter of dak in zijn geheel verwijderd kan worden om het hok te kunnen schoonmaken.
Voor ligging is stro het best, echter dient men niet het stoffige stro, dat in balen is verpakt, te gebruiken, doch bossen te nemen. In Engeland geeft men aan tarwestro de voorkeur omdat rogge daar weinig verbouwd wordt. Hier kiezen de meesten roggestro. Houtkrullen zijn ook goed, doch moeilijk te verkrijgen. In Engeland worden zij voor dit doel bereid en verkocht.
Een zeer dikke laag stro geeft een hond een goed bed en voorkomt de ontsierende liggers (eeltkussens, soms ook vocht) aan de ellebogen.
Daar de hond overdag graag in zijn vestibule ligt, doet men goed ook daarin stro te leggen. Hij loopt daardoor ook de voeten schoon, eer hij het slaaphok binnenstapt. Drempels bij de ingang en bij de doorgang naar het nachthok houden het stro op de plaats.
Bij ieder hok behoort een voldoend ruime buitenloop, welke geheel overdekt moet zijn en zo hoog, dat men er gemakkelijk onder kan staan. Van deze buitenloop mag alleen de voorkant open zijn en moeten achterwand en zijkanten met hout of ander materiaal worden dichtgemaakt. Dit om alle tocht te voorkomen en de honden bij slecht weer voor natregenen te behoeden. Als bodem is een betonnen vloer het meest aan te bevelen, daar deze het gemakkelijkst is te reinigen en het bevorderlijkst is voor de voeten van de honden.
Is het echter een kennel, welke ook voor zeer jonge honden wordt gebruikt, dan is het raadzaam een houten vloer ongeveer 50 cm van de grond af te maken en deze te bedekken met cementplaat. Strooit men dan hierop wat zaagsel, dan kan men dit 4 à 5 maal per dag opvegen en er weer vers zaagsel op doen. Hierdoor houden wij steeds een droge vloer en schone hondjes. Heeft men echter jonge hondjes gedurende de wintermaanden, dan doet men goed er voor te zorgen een paar losse ramen te hebben, waarmee men 's nachts en bij te guur weer de open voorkant kan afsluiten. Als dakbedekking kan men het beste gegolfd cement platen gebruiken, daar deze in de zomer bij felle zonne¬schijn de warmte het best tegenhouden. Onder een asfalt of zinken dak wordt het dan te warm.
Voor een buitenloop moet men nimmer een lange smalle loop gebruiken, doch deze liever zoveel mogelijk vierkant houden, opdat de honden niet de gewoonte aannemen langs het hekwerk heen en weer te lopen, daar dit nadelig op hun zenuwgestel gaat werken.
Voor jonge honden van grote rassen verdient het aanbeveling de voorkant schuin naar binnen te plaatsen; dit voorkomt, dat zij op de achterbenen tegen het hekwerk gaan staan, hetgeen nadelig voor de ontwikkeling der achterhand is.
Heeft men jonge honden in een kennel gedurende de wintermaanden, dan is het zeer raadzaam er voor te zorgen dat men deze voldoende kan verlichten, daar anders de duisternis te lang duurt, de pups te weinig spelen en dus te weinig beweging krijgen. Zindelijkheid en doorlopend ontsmetten is een eerste vereiste.
Is men zo gelukkig over ruimte te beschikken, dan is het beste en voordeligste gebruik, dat men ervan kan maken, de grond af te rasteren en ter beschikking van de hond(en) te stellen. Voor jonge honden is dit de enige mogelijkheid om hen tot volkomen ontwikkeling te leiden. Zij toch hebben veel beweging nodig, doch kunnen die niet als het volwassen dier aan één stuk nemen.
Men gebruikt het best harmonica-gaas. Plaatst men het dadelijk in een hoek van 45° met de grond, naar binnen, dan zal 1,65 m wel hoog genoeg zijn. Staat het recht, dan is 1,85 m met een z.g, kering, dwz. drie of meer schuin naar binnen aangebrachte en niet te stijf gespannen draden (zodat klimmende honden geen houvast hebben) nodig. Tegen gravers steekt men het gaas 50 cm in de grond en legt het dan weer minstens 50 cm naar binnen. Men bedekt het daarna met aarde.
Daar de honden veel langs de omrastering zullen lopen, stort men daar kolengruis (sic) langs of legt er een betonnen straatje langs aan. Om de hond aangenaam te wezen en de vorming van liggers te voorkomen is het goed op een windvrije plaats een brits neer te zetten met randen, welke voldoende opstaan, dat het stro er niet af schuift. Zet men dit `zitje' op een plaats, waar wat te zien is, dan maken zij er stellig gebruik van.
Afleiding is van groot belang, zowel voor volwassen als groeiende honden. Daarom is afsluiting met hele of halve muur verkeerd.
Brand is een groot gevaar! Het is daarom zaak de kennels zoveel mogelijk van onbrandbaar materiaal te bouwen, dus in plaats van hout e.d. andere onbrandbare producten te gebruiken. Hout en andere brandbare stoffen kunnen door verscheidene behandelingen brandvrij worden gemaakt en tenslotte verzuime men niet alles, dat kan branden, voordat het geverfd of geolied wordt, met een laag van een der vloeistoffen, welke tegenwoordig daarvoor in de handel zijn, te bespuiten of te bestrijken. Ook bestaat er brandvrije verf.
Gazondabber
2 november 2004, 17:24
bedankt voor de reacties! ff zien wat ik nog kan verbeteren dan! :)
arjan
22 november 2004, 14:21
ik heb mijn honden altijd buiten,zomer en winter.
inde winter een beetje sto in het nachthok en ze zijn er klaar voor,ik moet eerlijk zeggen dat ik ze savonds wel eens binnen heb,maar na een paar uur wordt het ze gewoon te warmdat geven ze wel mooi aan.
Waar je ook even rekening mee dient te houden is het tijdstip van een trimbeurt!!!
ik zels geef ze vlak voor het najaar nog even een trimbeurt zodat de vacht genoeg tijd heeft om zich te herstellen en aan te passen.
dan kunnen ze het hele winter er tegen en in het voorjaar zijn ze weer aan de beurt.
Maar wees er inderdaad voorzichtig mee met de hond binnen halen,juist dit is de tijd dat de vacht zich moet gaan aanpassen aan de kouen je wilt niet dat je hond dit winter ziek wordt van de kou!
En als je met deze dingen rekening houd dan is er geen boef die het winter niet buiten kan blijven! succes ermee