PDA

Volledige versie bekijken : Advies nodig over maagtorsie

Femka
31 oktober 2004, 19:37
Donderdagavond om 8 uur start er bij ons een cursus flybal.
Ik wil graag meedoen maar ik ben als de dood dat mijn bouvier een maagtorsie krijgt.
Hij krijgt zijn eten altijd als ik thuiskom van mijn werk en dat is ongeveer om 4 uur.
Is de kans groot bij mijn bouvier op een maagtorsie als ik ga trainen??

the champ
1 november 2004, 08:10
hai femka
ik denk niet dat bang hoeft te zijn,
er zit een behoorlijk tijdstip tussen dus echt een gevaar zal het niet kunnen zijn,
normaal komt zoiets voor als er vlak na het eten veel inspanning van de hond verwacht wordt, ik wens je veel plezier en laat hem die bal ook vangen he!!!!!!!!

sir
1 november 2004, 08:20
hallo femka,
wij trainen ook met honden maar deze krijgen geen eten voordat ze gaan werken.
voor er zeker van te zijn.
groetjes sir

Snarf
1 november 2004, 09:37
Ik wacht altijd een half uur - 1 uur na het eten alvorens met ze te gaan lopen. Kan dit ook kwaad ? Hoeveel tijd moet er tussen zitten ?

Jolanda Visser
2 november 2004, 20:44
Wat wordt er precies bedoeld met een maagtorsie??

Snarf
3 november 2004, 10:06
Maagdraaiing, maagkering, maagtorsie (via google)
(Engels: bloat, of GDV, Gastric Dilation - Volvulus syndrome; het Engels maakt onderscheid tussen het opzwellen van de maag en een kantelen) Een levensbedreigende acute aandoening, die onmiddellijk ingrijpen vereist. In de maag ontstaan gassen, waardoor hij in korte tijd opzwelt en kan kantelen. De huid is gespannen als een ballon en klinkt bij bekloppen hol. De dierenarts zal achter de rechtse achterste rib een holle naald steken om de gassen te laten ontsnappen (wat hoorbaar gebeurt) en daarna een sonde via de slokdarm aanbrengen om de maaginhoud te verwijderen. Bij een maagkanteling lukt dit vaak niet, waardoor onmiddellijk operatief ingrijpen noodzakelijk is. Soms zet men dan de maag vast, omdat er kans op herhaling bestaat. De oorzaken zijn nog steeds niet bekend. Aangeraden wordt 2 maaltijden per dag voor volwassen honden, geen grote porties, minstens 1 uur rust na de maaltijd (sommigen zeggen ook ervoor), dus geen eten vóór de wandeling, niet laten schrokken (zou dan teveel lucht mee kunnen happen?), niet teveel water erna laten drinken, diner goed laten weken, voer-en waterbak hoog zetten . Alleen de laatste van mijn vijf doggen kreeg een Gastric Dilation (niet gevolgd door een Volvulus), na een te gulzig opschrokken van pens, gemengd met vlokken, een maaltijd waar hij dol op was. Om schrokken te verminderen kan men wat lepels op het voer leggen, las ik later.

--------------------------------------------------------------------------------
maagdilatatie-torsie
Het maagdilatatie-torsie syndroom Een van de meest gevreesde spoedgevallen in een dierenartsenpraktijk is het maagdilatatie-torsie syndroom of kortweg: maagtorsie. Het gaat om een verwijding van de maag, al dan niet met verandering van ligging, die acuut zeer ernstige problemen geeft en als er niet snel wordt ingegrepen tot de dood van de hond leidt. Ook bij tijdig en deskundig ingrijpen overleeft uiteindelijk minder dan de helft van de patiënten met een maagtorsie. Bij welke hond De maagtorsie is een tamelijk zeldzame aandoening, die meestal gezien wordt bij grotere hondenrassen met een diepe borstkas en dan voornamelijk bij de oudere reu. De Duitse Dog, Duitse Herder en de Sint Bernard worden regelmatig genoemd, maar ook vele Dobermanns zijn al het slachtoffer geworden en in principe kan een maagtorsie bij alle rassen voorkomen.
Wat is een maagtorsie Bij een maagtorsie zet de maag in korte tijd sterk uit, waarbij een kanteling om de as plaatsvindt. In de maag bevindt zich een grote hoeveelheid gas en daarnaast nog vloeistof, slijm en voedsel. Deze strakgespannen ballon neemt zoveel plaats in de buikholte in, dat de andere organen in de verdrukking komen. De grote aders die het bloed uit de achterste lichaamshelft terug naar het hart voeren, worden dichtgedrukt. Dit vergroot het risico op een shock. De maag drukt aan de bovenzijde tegen het middenrif en hierdoor wordt de ademhaling bemoeilijkt. Deze wordt snel en oppervlakkig. De slechte circulatie kan tot beschadiging van de hartspier leiden en tot hartritmestoornissen. Dergelijke stoornissen kunnen nog weken na een succesvolle behandeling van een maagtorsie grote problemen veroorzaken. Wordt er niet op tijd ingegrepen, dan kan de maagwand doorlekken en sterft de patiënt aan acute buikvliesontsteking en shock. Bij een maagtorsie die meer dan vijf uur bestaat moet de overlevingskans op nul worden beschouwd. Verschijnselen Omdat snel ingrijpen een must is, is het belangrijk het beeld van een maagtorsie te herkennen. Bij een typische maagtorsie heeft de hond een sterk toegenomen buikomvang. De hond braakt " loos" : hij probeert over te geven, maar er komt niets uit. Daarnaast is hij onrustig, kwijlt en heeft een snelle ademhaling. De buik staat strak gespannen. Er zijn ook patiënten waarbij het beeld minder uitgesproken is. Een maagtorsie wordt het meest gezien kort na het eten en wordt soms in verband gebracht met lichaamsbeweging kort na de maaltij, schrokken, grote hoeveelheden koud water drinken etc. De ware oorzaak van het maagdilatatie-torsie syndroom staat echter nog niet vast. Omdat voorkomen beter is dan genezen kunt u de hond beter een paar kleine maaltijden, verdeeld over de dag, geven. Behandeling Als uw hond de typische verschijnselen van een maagtorsie vertoont is het van het grootste belang dat er met spoed deskundige hulp wordt gezocht. De druk moet zo snel mogelijk uit de maag verdwijnen. De dierenarts zal afhankelijk van de ernst van de verschijnselen meestal eerst proberen een sonde via de bek in de maag te brengen om zo het gas te laten ontsnappen. Of dit lukt is afhankelijk van de ligging van de maag en van de mate van stress bij de patiënt. Soms is het nodig om de maag via de flank aan te prikken en zo te ontluchten. Meestal is een buikoperatie nodig om de maag goed te leggen, leeg te maken en aan de buikwand vast te zetten. Dit laatste vermindert de kans op herhaling. Vooruitzichten De vooruitzichten voor een hond met een maagtorsie zijn niet goed. Een groot aantal patiënten overlijdt voor, tijdens of binnen twee weten na de eerste behandeling. Na een succesvol verlopen operatie bestaat er een vrij grote kans op herhaling, waardoor de verdere overlevingskansen verkleind worden. Gelukkig gaat het om een tamelijk zeldzame aandoening.
Bron: Labradorpost

Ton
10 december 2004, 21:43
Symptomen
Door het uitzetten van de maag, wat vooral te zien is ter hoogte van de laatste ribben aan de linkerzijde, wordt de hond misselijk en gaat lopen kwijlen en smakken. Vervolgens zal de hond gaan braken maar er kan niets uitkomen want de maag is afgesloten! Het enige wat opgegeven kan worden is een beetje doorgeslikt speeksel wat in de slokdarm stond. Dit noemen wij "loos" braken en is een zeer alarmerend symptoom! Door het uitzetten van de maag zal de hond uiteindelijk in shock raken en indien geen behandeling wordt toegepast overlijden.

Behandeling
De behandeling bestaat uit het ledigen van de maag en indien dit niet meer mogelijk is dan moet dit operatief gebeuren waarbij de positie van de maag hersteld wordt. Om herhaling te voorkomen moet dan ook de maag, indien de conditie van de maagwand dit toelaat, "vastgezet" worden. Ook na succesvol chirurgisch ingrijpen overlijdt toch nog een aantal honden aan hartritmestoornissen in de eerste 24-48 uur na de operatie. Al met al is de prognose van de behandeling niet zo goed, snel ingrijpen verhoogt wel de overlevingskans van de hond.

Preventie
Uit bovenstaande blijkt wel dat de kreet "voorkomen is beter dan genezen" ook hier zeker van toepassing is. Omdat het de maag betreft zal het u niet verbazen dat voeding een belangrijke rol speelt, een snelle lediging van de maag is gunstig voor de preventie van een maagkanteling. Hierna volgen een aantal tips zonder op de achterliggende theorie in te gaan. - Voer de hond in porties, bijvoorbeeld 's ochtend een kwart van het rantsoen en 's avonds nà het uitlaten het resterende deel. - Laat de hond het eerste uur na de maaltijd met rust! - Voer de hond een geconcentreerde en hoogverteerbare voeding, pas op met dinners! - Als de hond schrokkerig eet (=luchtslikken!!) voer dan van een standaard of leg een grote afgeronde steen in de etensbak. - Laat de hond geen zeewater drinken of 's winters (ijs)koud water. - Laat de hond geen sneeuw eten.
Mocht jouw hond toch symptomen van een maagtorsie vertonen, ga dan met spoed naar een dierenarts toe. Bij sommige honden komt het alleen tot een maagverwijding ("oplopen") die na sonderen door de dierenarts weer normaal is. In zulke gevallen kan het verstandig zijn om de maag preventief vast te laten zetten.
(bron: artikel R. Carriere, dierenarts).

Jose Aalst
15 maart 2005, 20:58
Ton en Snarf bedankt voor deze 2 geweldige stukje over maagdraaiing.
Ik heb vanavond weer veel nuttige informatie kunnen lezen op dit forum.

wendy2
20 maart 2010, 14:05
dan gaat de maag draaien dit kan naar links en naar rechts gebeuren. bij ons boefke was zijn milt mee gedraaid. dus kan er geen eten meer in of uit. met als resultaat dat de maag geen bloedtoevoer meer krijgt. ook wat nog van eten in de maag zit begint te gisten waarbij deze begint uit te zetten. het is levensbedreigend en men moet er snel bij zijn.