Volledige versie bekijken : voorhuidontsteking
mirjan
17 februari 2003, 13:26
ik heb een bouvierreu die in juni 3 word, het probleem met hem is dat hij het laatste jaar wel 10 keer een voorhuidontsteking heeft gehad, met een cleaner is dit wel weer zo weg maar ik vind het erg vervelend wie heeft tips???
p.s. castratie is geen optie voor ons, wij willen bram intact houden.
Carin
17 februari 2003, 14:29
hoi Mirjan
misschien een kleine tip voor je.
Het blijkt dat je een reu hebt die erg gevoelig is op zijn voorhuid, en dat is op zich helemaal geen probleem, maar je zal er wel attent op moeten blijven.
Wat wij hier altijd tegen de mensen vertellen die een reutje bij ons kopen, is dat ze hem net als een echte "jongen" moeten behandelen en dat houd dus ook in dat zijn voorhuid regelmatig schoongemaakt moet worden.
en dat doe je alsvolgt:
je kookt eerst gewoon water en laat dat afkoelen tot lichaamstemperatuur. dan zorg je dat je of een handoek of een groot stuk keukenrol bij de hand hebt. en een lege injectiespuit ZONDER naald. dan laat je de reu op zijn zij liggen en trekt met de spuit het water op en dat spuit je in de vookant van zijn 'jonge heer' wel zorgen dat je de voorkant even dichthoud en dan wrijf je zachtjes over de buitenkant naar zijn 'ballen' en dan weer terug en je laat het water er dan weer uitlopen.
dit kun je twee of drie keer herhalen en dan is hij weer goed schoon van binnen. je kan eventueel een heel klein druppeltje 'dettol' in het eerste water doen als hij naar een ontsteking neigt, maar meestal is dat niet nodig. maar als je de dettol gebruikt wel minimaal 3 keer naspoelen met gewoon gekookt water.
Als je dit aanwent bij de hond dan gaat hij er na een paar keer al zelf voor liggen.
Als je dit een keer in de week doet zul je zien dat hij niet snel meer een voorhuids onsteking zal krijgen, want de ontstekingen loopt hij op doordat er vuil en bacterien in de voorhuid ophopen.
Wij houden zelf op deze manier onze dekreuen 'schoon' en ik kan zeggen dat we nog nooit last hebben gehad van een voorhuids ontsteking.
De tip heb ik ook al aan een aantal klanten van me gegeven in mijn trimsalon en het werkt heel goed, je moet alleen even aanwennen dat je het 1x per week doet.
groetjes en veel succes met Bram.
mirjan
18 februari 2003, 12:50
Origineel geplaatst door mirjan
ik heb een bouvierreu die in juni 3 word, het probleem met hem is dat hij het laatste jaar wel 10 keer een voorhuidontsteking heeft gehad, met een cleaner is dit wel weer zo weg maar ik vind het erg vervelend wie heeft tips???
p.s. castratie is geen optie voor ons, wij willen bram intact houden.
Prisil
18 februari 2003, 20:58
Bedankt voor de Tips Carin.
Zakir
15 september 2004, 19:13
Ik reageer op dit artikel omdat mijn reu er al heel zijn leven last van heeft.
Het advies van mijn dierenarts is altijd goed te spoelen met dettol.
In een tijdschrift las ik jaren geleden een artikel over homeopatisch middelen tegen voorhuidontsteking.
Daarin adviseert een dierenarts het volgende te gebruiken:
1 Echinacea augustifolia - dit kun je zowel plaatselijk (dus in de vorm van een spoeling) gebruiken als inwendig. Het verhoogt tevens de afweer tegen infecties.
of:
2 pulsatilla (eventueel met Hepar sulfuris) - bij voortdurend 'gedruppel'. Dit werkt ook op hormonaal niveau in.
of: Origanum majorana - (bij verhoogde geslachtsdrift)
In de verpakking zit een beschrijving hoe je de middelen moet gebruiken.
Ik gebruik zelf Echinacea creme van dr Vogel die gemakkelijk is aan te brengen.
Sinds ik de creme gebruik heeft mijn reu haast geen last meer van voorhuidontsteking.