PDA

Volledige versie bekijken : Verse Voeding

Zagaha
17 november 2004, 09:22
Heeft er iemand hier ervaring met vers voer te maken voor je hond?
Ik maak zelf altijd wel verse voeding, maar zou ook graag ervaringen en ideeën van andere horen.

Prisca
22 november 2004, 15:08
Kijk eens op www.barfplaats.nl
Hier vind je alles over zelf samenstellen van vers voer en ook over kompleet vers voer.

Zagaha
22 november 2004, 21:29
ja, die site ken ik wel, maar was benieuwd of er onder de bouvierliefhebbers ook mensen zijn, die dit doen, vandaar!

arnold58
28 november 2004, 20:41
ja hoor

Alle dagen vers, uit de vriezer , kip/spiervlees of pens groente/fruit.
Veel gezonder dan uit een zak brokken.

Arnold

Zagaha
28 november 2004, 21:49
Geef je nog voedingssupplementen ook?

Doeska
29 november 2004, 19:30
Hier doen we het met pens,spiervlees,kip,vlees/pens/compleet,duck uitmuntend,fruithapjes,groentenhapjes,biogarde yoghurt,is een boterham,en een handvol brokken.En over het algemeen een makkelijke eter en een "mooie drol".

Groetjes , Frans

arnold58
29 november 2004, 23:15
Ik geef er een paar keer per week een visolie capsule en alle dagen er wat zemelen overheen.
Dit i.v.m. vezels om de darmen te stimuleren.
Ik vind dit beter / gezonder dan bruinbrood, te veel koolhydraten .
Bruinbrood worden ze ook dik van.
Ze zijn bij mij het beter gaan doen sinds ze geen bruinbrood meer krijgen.
Aan vlees is de basis per hond :
1 pond gemalen kip karkas
1 pond spiervlees afgewisseld met pens en aangevuld met stukje lever/hart e.d. stukje fruit/groente
Dat stukje aangevuld geld niet voor iedere dag maar wel een keer of 4 in de week.
visolie capsules vanwege omega 3 vetzuren, vacht e.d.
Als ik mijn vogels voer krijgen ze ook een stukje appel.

Arnold

Zagaha
8 december 2004, 18:22
Doen jullie ook iets met Vitamine C, buiten de groenten en fruithapjes om? het schijnt heel erg goed te zijn(zeker als je het vanaf pup af aan geeft)
Ik geef i.p.v. brood ook regelmatig rijst. Mijn ervaring is ook dat brood dus heel erg aanzet. Mijn honden hebben best aanleg om dik te worden, dus vandaar dat ik daar heel erg op moet letten.
Ik geef geen capsules meer, maar zalmolie, vind ik persoonlijk makkelijker. Daarnaast krijgen ze knoflook en zeewier(vit B voor de vacht).
Ik moet zeggen dat dat in relatief korte tijd zijn vruchten af geworpen heeft. De conditie van de vacht is aanzienlijk verbeterd. De vacht is veel voller geworden. De pigmentering van de vacht is ook sterk verbeterd.
Ook kook ik gewoon wel eens vis voor ze en geef ze dit i.pv. vlees. Gaat er ook heerlijk in hoor.
Ja, het is misschien wel een hoop werk, maar met speciale machines, is het eigenlijk een fluitje van een cent. Ik maak dus altijd grote hoeveelheden tegelijk. Hoe doe jullie dat? Nee voor mijn honden hlemaal geen brokken!
Alleen als we op vakantie gaan. Dan gebruik ik voer op basis van vis.
Dat bevalt mij het beste en de honden ook. Maar ja, volgens hun gaat er niets boven een goed gevulde pan met vlees

arnold58
9 december 2004, 00:12
vitamine C geef ik niet, al hoewel dit eigenlijk wel zou moeten voor een jonge hond.

Ik heb laatst een stuk gelezen over HD en vitamine C, Volgens verschillende onder zoeken en fokresultaten o.a. bij duitse herders, schijnt vitamine C te voorkomen dat honden in de groei HD ontwikkelen.
Vis krijgen ze bij mij ook wel eens, ik kook het niet en ze krijgen er af en toe gewoon een stukje bij de maaltijd.
Zalm olie geef ik niet omdat er een tijdje terug nogal wat te doen was over zalm,gekweekt in Noorwegen en kankerverwekkend !!
Rijst,groentes e.d. wat er van ons eten s'avonds overblijft krijgen ze ook, als het gezond is dan hé, dus geen aardappelen of erg gekruide groente e.d.

Verder haal ik mijn gemalen kip zo bij de poelier vandaan, netjes per kilo ingevroren en de rest haal ik bij het slachthuis, alleen dat moet ik zelf snijden en verpakken.
Daar zit wel even werk in want meestal haal ik 2 hele pensen en 30 kilo spiervlees, dat wordt dan gesneden in stukken van ongeveer een pond en verpakt per kilo.
Vlees / pens geef ik zo groot mogelijk als je dit ga malen gaat het te snel door het maag - darm kanaal heen en kan de hond er niet alles uithalen.
Knoflook en zeewier zie ik het nut niet van in aangezien je in de natuur geen hond de zee in zie lopen om lekker een stukje zeewier te nuttigen, lever zit ook vol vitamine B dan geef ik dat liever.
Verder geef ik regelmatig ribben ( kalfs ) die zijn in mum van tijd op en een goede bron van mineralen, o.a. calcium

Alleen, je ontkomt er bijna niet aan, op vakantie gaan ze alle twee mee samen met een zak brokken, hills ( leggen ze ook niet van die grote hopen van ), ze krijgen dan wel minimale hoeveelheid en zijn ook altijd afgevallen als we terug zijn, maarja twee weken op de ruimte in de bergen en alle dagen zwemmen het kan ook bijna niet anders.
Brokken die over zijn worden altijd weggeven en ze gaan meteen weer over op vers vlees.

Zo zie je maar iedereen doet het op zijn eigen manier en deze manier bevalt mij het beste. Mijn honden zijn gezond, levenslustig, spelen een paar uur per dag met elkaar en zijn in prima conditie.
Als je zou weten wat er in brokken wordt gestopt dan geef je het nooit meer !

Wat een lang verhaal is dit geworden zeg, was eigenlijk niet de bedoeling.
Arnold

Zagaha
9 december 2004, 09:40
Ja Arnold, ik ben het helemaal met je eens.
Zo kunnen we weer van elkaar wat leren, dacht ik zo. Ik geef gemalen vlees omdat 2 van mijn drie honden erg kieskeurig worden als ik ze het vlees in stukken geef. Met kieskeurigheid bedoel ik dan dat ze dan groente en brood/rijst en andere zaken fijn laten leggen. De tafelresten zoals jij beschrijft krijgen ze hier ook hoor, meng het meestal de volgende dag weer door hun eten. Wat die botten betreft: GEWELDIG!!!! Kan ze hier ook geen groter plezier mee doen. Maar laten we wel waarschuwen voor verstoppingen. Knoflook geef ik preventief tegen tegen ongedierte en zeewier eten ze misschien niet in de natuur, maar is een goede bron van Vit. B.
Lever daarentegen bevat weer veel afvalstoffen.
Botten kunnen tot verstopping lijden, bij te grote hoeveelheden.
Mijn man noemt het 's morgens hier altijd de rariteiten keuken!! Maar de jongens vinden het heerlijk en dat is mijn beloning. Bovendien zijn ze gezond en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Groetjes

arnold58
9 december 2004, 22:52
Als ze bij mij botten krijgen dan krijgen ze die dag geen gemalen kip, waar ook veel bot in zit, zo trek ik het weer een beetje recht.

Na het verstrekken van de botten haal ik de waterbak een paar uur weg, dan verteerd het allemaal goed en hebben ze er geen last van.

De bakken gaan hier altijd schoon leeg, we hebben hier geen kieskeurige honden en voeren doe ik altijd s ávonds laat.
Er komt dan ook niemand de keuken in, lekker luchtje hé.

Dat van die lever dat klopt inderdaad, maar een beetje met beleid voeren dan valt het wel mee. Per hond misschien 1 á 2 ons per week.
Van knoflook, als je er teveel van voert kunnen ze bloed armoede krijgen.
Zo is er met elk product wel wat.

Volgens mij heb ik jou laatst zien lopen, 2 donkere en een lichte boef ?
Tussen korhnhorn en doezum.

Arnold

Zagaha
10 december 2004, 10:56
HIHHHHIHi, das leuk!

Ja dat zou heel goed kunnen Arnold. Ik loop daar wel vaker. Dan loop in van Kornhorn naar de Kaleweg en weer retour ook natuurlijk. Das zo'n wandelingetje tussen door. Maar er loopt maar 1 zo'n "gek" rond met drie boeven,dus....... Maar daaruit maak ik op dat je niet ver uit de buurt woont. Misschien treffen we dan ons wel eens bij het slachthuis. Kom er toevallig min of meer net vandaan. de jongens hebben inmiddels al een paar stukken pens en kip achter hun kiezen.......dat is altijd voor hun helemaal een feestdag!!!
Maar we zijn het over het voeren eens, en ach dat luchtje nemen we maar op de koop toe.

Gazondabber
10 december 2004, 22:40
Ik geef ze smorgens gewoon een portie droge brokken en savonds krijgt ze vers vlees/duck pens/duck compleet/duck rund/duck lams&rijst/soms ook boontjes (ingevroren want gesteriliseerd lust ze ze niet)/soms wat vis/kalfslever/rijst/.. noem maar op, maar steeds gemengd onder nog een kleine portie brokken.

arnold58
10 december 2004, 23:07
ja dat luchtje hoort erbij.
Ik reed toevallig daar langs vanwege werk, de volgende keer toeter ik wel even, ik rij daar regelmatig.
Ik woon in de omgeving Kollum.

Maar gazondabber, waarom geef je er nog steeds brokken bij ?
Als je toch zo bezig ben met vlees kan je net zo goed helemaal overschakelen.

Arnold

Gazondabber
11 december 2004, 10:17
Ik hou ze graag ook nog wat op brokjes, als ze dan een dag niets extra krijgt dat ze toch haar brokken nog wil eten, of ook zodat ze toch zeker alle juiste vitamienen en mineralen krijgt die ze nodig heeft.
Ben toch van plan zeker zolang ze nog pup of niet helemaal volgroeid is ze toch nog een portie brokken bij te geven elke dag.

arnold58
11 december 2004, 21:15
gazondabber

Als je de brokjes laat staan en helemaal over gaat op vlees ontwikkeld je hond zich beter, groeit misschien wat langzamer maar wordt minimaal net zo groot of groter, bouwt meer spiermassa op en bij juiste verhoudingen tussen verschillende vlees soorten hoef je je eigen niet druk te maken over te korten aan vitaminen en mineralen.
Ik heb twee boefen alle twee vanaf 8 weken op vlees een reu drie en een half jaar, 69 cm. hoog en rond de 50 kilo en geen gram vet te veel op zijn lijf.
Hij groeide tot zijn derde jaar.
En een teefje nu 18 maanden één brok energie en nog vol in de groei.
Als je je er eens in wil verdiepen moet je eens kijken op www.barfplaats.nl (http://www.barfplaats.nl)
hier staan de voor en nadelen van vlees en brokken.

Arnold

chris
12 december 2004, 09:38
Ik geef ze smorgens gewoon een portie droge brokken en savonds krijgt ze vers vlees/duck pens/duck compleet/duck rund/duck lams&rijst/soms ook boontjes (ingevroren want gesteriliseerd lust ze ze niet)/soms wat vis/kalfslever/rijst/.. noem maar op, maar steeds gemengd onder nog een kleine portie brokken.
Hallo Gazondabber,ik lees hier net dat je korrels mengt met duck.Nu weet ik dat het helemaal niet nodig is om dit te doen.In korrels zitten allemaal lichaamsvreemde stoffen en in duck niet.Mijn honden krijgen enkel en uitsluitend Duck uitmuntend wat een zeer uitgebalanceerde maaltijd is.De boef krijgt iedere dag 1 volledige portie van 1 kilo gespreidt over twee maaltijden.Mijn rottweiler krijgt iedere dag 800 à 900 gram ook gespreidt over twee maaltijden.Dit omdat hij nog volledig in de groei zit.Met mijn vorige hond mengde ik ook en hij verging van de jeuk.Een periode heb ik dan enkel korrels gegeven en de jeuk bleef,na volledig overgegaan te zijn op duck op aanraden van de dierenarts was de jeuk op nog geen week verdwenen.Duck voeren is wel een beetje moeilijk wanneer je op reis gaat(geen diepvriezer in de wagen)en dus krijgen ze enkel in die periode korrels wat neerkomt op drie weken op een heel jaar.

Gazondabber
14 december 2004, 21:18
bedankt voor de tip! heb barfplaats eens uitgepluist en staat inderdaat heel veel informatie op omtrend verse voeding. Ik ga het zeker eens in overweging nemen om volledig over te schakelen.

Maar van jeuk of andere nadelen heb ik tot nu toe absoluut niets van gemerkt. Stoelgang is altijd mooi en hard, zeker niet teveel want in het begin toen ik ze Betno Kronen gaf (fokker gaf haar dit voer ook dus besloot dat even door te geven) maakte ze heel veel stoelgang en haar pels was ook zeer dof en grauw.
Nu is haar vacht mooi, niet heel glanzend maar je ziet dat die er gezonder uit ziet. en haar stoelgang is ook mooi.

Heeft iemand een idee of het mogelijk is ongeveer te voorspellen hoe groot je boef gaat worden? aan de hand van een soort groeicurve die een gemiddelde aangeeft of zo?

Ze wordt morgen 9 maanden en is ongeveer 63cm.

arnold58
14 december 2004, 22:16
Dat is groot genoeg voor die leeftijd.

Ik geloof dat de max hoogte voor een teef 65 cm. is en hij groeit nog anderhalfjaar.

Zagaha
14 december 2004, 22:23
Lijkt mij ook, Kijk uit dat ze niet te hard groeit.

Gazondabber
15 december 2004, 17:35
ja ik had dat ook gelezen dat ze max 65cm hoog worden daarmee dat ik graag wat raad had gevraagd, wat als ze nog te hard door groeit?
buiten dat ze afwijkt van rasstandaard en andere regels maakt mij niet veel uit, het gaat mij om het beesje zelf niet om het papiertje dat erbij hoort. Maar kan dit problemen geven met haar bender gestel en eventueel andere dingen indien ze nog een heel stuk door groeit?

kan je hier maatregelen tegen nemen om de groei wat te dempen moest dit nodig zijn?

Zagaha
15 december 2004, 19:04
Beslist niet overvoeren. Laat haar maar liever iets te mager zijn, dan te dik.
Zorg ervcoor dat het calciumgehalte in het voer niet te hoog is en vooral de calcium-fosfor verhouding in het voer is van groot belang om te voorkomen dat honden te snel en onevenredig groeien.