PDA

Volledige versie bekijken : Wat is een goede Tondeuze

Snarf
23 november 2004, 11:47
Op het gevaar af een hele discussie opnieuw te starten heb ik een vraag over een scheertondeuze. Het is overigens niet mijn bedoeling om mensen die trimmen of plukken beter vinden voor het hoofd te stoten door te suggereren dat scheren net zo goed is.

Ik heb gelezen/gehoord dat het "ouderwetse" plukken voor de vacht beter heet te zijn, de vacht wordt er zo te lezen stugger door. Mooi eindresultaat of niet, het tijdrovende plukken is naar ik begrijp voor de honden gewoon een vrij lange behandeling want ze staan uren op de tafel heb ik gehoord en gelezen en met scheren ben je in anderhalf uur klaar. Met drie honden ben je met plukken zo twee dagen kwijt en bovendien gaat het al tientallen jaren goed met scheren.

Ik heb al meerdere generaties bouviers, hou ze buiten en heb altijd de honden laten scheren en de heren en dames hebben een prima vacht. Ik hoef/wil er niet mee naar shows. Mij gaat het er om dat ze een goede (onder)vacht houden en de behandeling niet te lang duurt. Scheren/trimmen kost hier zo'n 37 euro per hond en niet overdreven duur dus, maar gewoon omdat ze het leuk vindt wil mijn vrouw na een paar keer uitleg te hebben gehad er in het voorjaar zelf eens aan beginnen.

Ok dat is dus mijn zienswijze,motivatie en insteek voor de volgende vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met zelf scheren en wat is een goede tondeuse. Waar moet je bijvoorbeeld op letten bij de aankoop ? Een snoerloze tondeuze lijkt me trouwens ook handig, maar met een gebruiksduur van 1 uur redt je drie honden niet. De betere modellen kosten ca 240 euro zonder mesje @ 45 euro, dus ik wil wel even goed orienteren voordat ik een extra hypotheek neem ;)

Carin
23 november 2004, 12:41
Hoi Frans

ik ken het principe van honden die altijd buiten lopen en om ze te scheren. als je het zelf wil doen dan zou ik je toch wel adviseren om een professionele tondeuze aan te schaffen, ok ze zijn niet goedkoop maar in de vachten van jou honden zal ongetwijfeld best zand zitten en dat is niet erg maar een "goedkopere" tondeuze loopt daar dus wel op vast.
en als je er drie achter elkaar wil doen dan moet je toch wel goed gereedschap hebben , want goed gereedschap is het halve werk. en het is heel ***lig als je halverwege bent en de tondeuze stopt ermee.

de Aesculaap Favorita II is een hele goede tondeuze en als je er twee scheerkoppen bij koopt dan ben je voorlopig gered. en met twee koppen bedoel ik en van 3 of 5 MM en een van 9 mm
de 3 of 5 voor het voorjaar en zomer en die van 9 voor de winter, en als je dan met de haargroei mee scheert ( van kop naar staart) dan blijft er nog genoeg haar staan. de poten zou je met de grotere kop kunnen doen dan blijft het uiterlijk van de boef er een beetje in.

veel succes met het onderhoud van je honden.
groetjes Carin.

Snarf
23 november 2004, 17:03
Hoi Carin,

Enorm bedankt voor je gewaardeerd advies. We gaan dit zeker opvolgen, want zo te horen heb je ook wel eens zo'n bouvier-schaapje geschoren.

Frans & Patricia

hetboefke
8 januari 2005, 23:22
een goede tondeuze is de aesculeap.......

hetboefke
8 januari 2005, 23:25
Hoi,
Ik ben een beginneling op dit forum dus ik had al een reactie gezet op een goede tondeuze voordat ik dit bericht gelezen had.. oeps....
Maar goed...

Je hebt het over een 3 of 5 mm scheerkop.. is errrrugggg kort hoor...
Ik gebruik voor mijn boef meestal de 12, vind de 16 nog mooier maar ja.. dan is die ook weer sneller aan zijn beurtje toe he...... 9 gaat ook nog voor in de zomer ..
ik zou hem niet snel met de 3 of 5 doen... tenzij hij zo VERVILT is dat je niet anders kan... maar zover moet je het natuurlijk niet laten komen...

groetekus het boefke

anouk
5 februari 2006, 16:13
[quote=Carin]Hoi Frans

..........

anouk
5 februari 2006, 16:16
Hoi Carin,
mag ik als beginneling op dit forum inhaken op jouw opmerking over het zand in de vacht van mijn bouvier.
Ik heb een Moser tondeuse 45 watt type 1245 waar ik mijn boef nu 3 keer om de 4 maanden mee heb geschoren, maar ik merk dat bij de 9 mm scheerkop het haar vast loopt terwijl de 3 mm kop het nog goed doet.Tijdens het scheren merk ik wel dat er veel zand in de vacht zit,
maar dat krijg je als je elke dag op strand komt
Is het zo dat je de scheerkoppen moet laten slijpen ?En is het zo dat je
je hond eerst moet wassen om het zand er uit te spoelen (ook in de winter).
Voor het scheren heb ik de vacht wel goed geborsteld.
Groet Peter

Jolanda S.
5 februari 2006, 18:19
Zelf gebruik ik (voor proffesioneel gebruik) een Oster golden A5, door sommigen word gezegd dat deze snel heet loopt maar dat is mijn ervaring niet.
Ik vind het een zeer prettige tondeuse en deze is een stuk goedkoper dan de aesculaap(waar ik tijdens mijn opleiding ook mee heb gewerkt).
Ook passen hier scheerkoppen van een ander merk op (bijv. andis) waardoor je soms iets meer keuze hebt in koppen.
Voor mijn oudste gebruik ik 13 mm in zomer en 19 in winter, alleen lijf dan de rest knip ik om model er mooi in te houden.
De vacht moet dan inderdaad wel door te kammen zijn anders kom je er niet door.
De 3 mm is hier eigenlijk alleen een laatste redmiddel (en voor kop).
Zoek je dus een tondeuse voor prive gebruik die tegen een stootje kan is dit misschien nog een tip.

griffon
5 februari 2006, 19:38
ik heb de esculaap, je hebt 2 kleuren blau en rood op de 1 staat turbo en de ander niet, beide apparaten zijn gelijk.

ik vind de 3 en de 5 idd wel erg kort, ik heb zelf 1 hond die 2 keer per jaar met de 3 gaat (en bij die hond is geen klit te vinden) dat willen die mensen.
zelf vind ik de 12 mooier, idd de 16 is nog iets mooier maar die heb ik (nog) niet.
de 3 gebruik ik voor de liezen, de oren en het dekseltje van de schedel.

als je de hond goed hebt doorkamkt (vooral wolletje) dan kunnen ze er allemaal door heen.

ik vind zelf de esculaap lekker in de hand zitten, de oster vind ik persoonlijk te breed in de hand, ik kan e niet mee overweg, maar er zijn er genoeg die dat wel kunnen.
de fokker van mijn hond gebruikt die ook alleen maar die vind de esculaap weer minder.

en naar de prijs moet je niet kijken, het is kwaliteit en daar betaal je voor.