Volledige versie bekijken : Puppie bij oude boef
Kwinty
1 april 2009, 11:19
Hallo, ik lees hier al ff het forum voor tips enzo en nu geregistreerd.
Ik heb de allerliefste boef :), ze is nu net 11 geworden en ik vrees de dag dat.....:-# Ik heb haar al sinds ze 7 weken jong was en het is echt m'n meisje.....m'n kind....samen lief en leed.
Nu na veel denken en wat jankbuien heb ik contact gezocht met de fokker van mijn boefje. Deze krijgt in mei een nestje en heb nu een pup gereserveerd. Ik ben een alleenstaande en werk 6 uur per dag. Ik ben van huis van half 8 tot ong. half 3. Mijn boef kan deze uren makkelijk alleen zijn en gaat lekker slapen. Dit is ze gewend dus. Nu heb ik op mijn werk 4 weken vrij gevraagd voor de pup om ze te laten wennen, op te voeden en leren alleen te laten samen met mijn boefje. Na die 4 weken is mijn moeder bereid op de helft van mijn werkdag naar mijn huis te gaan om de pup uit te laten en wat gezelschap te houden voor een half uurtje/uurtje en dit dan langzaam afbouwen.
Nu mijn vragen :):
*Kan ik dit mijn 'oude' boef aan doen zo'n kleintje erbij of leeft ze er juist bij op (ze is levendig genoeg en gek bij tijden)
*Is het inderdaad zo dat de pup sneller dingen leert door de oudere hond?
*Mijn boef is een teefje van 11 en nu een teefje erbij van 8 weken, gaat dat goed? Of juist een reu?
Er zullen ongetwijfeld meer vragen komen van mijn kant, het is namelijk puur uit zelfbelang om een boevenpup te willen omdat ik er niet aan moet denken om zonder door het leven te gaan.
Ik hoop om hier wat ervaringen uit te wisselen met jullie en allerlei tips op te doen.
Lieve hondengroetjes van Kwinty:)$
edwin44
1 april 2009, 11:23
Ik heb ook een oude teef en paar jaar geleden kwam een jonge 6 maanden oude teefje, dat ging goed totdat de jonge teef loops werd en de macht ging overnemen.
Dat kunnen behoorlijke grote vechtpartijen zijn
Daarnaast, neem je een reu, dan moet je oppassen dat hij de teef niet gaat dekken als die nog loops wordt.
En een hitsige bouvierreu wil je niet hebben....
Ik hoor het graag wat het wordt
jantina&rené
1 april 2009, 11:31
Allereerst welkom op het forum
Dan even verder gaan op je vragen.
Wij hebben altijd 2 bouviers gehad en vorig jaar is in maart Jim overleden, hij was toen 10 jaar
Onze Joy was toen 12 jaar.
Eerst wilden wij ook geen puppie bij haar zetten.
Maar uiteindelijk hebben we toch na 2 maandjes de knoop doorgehakt en hebben we een pup bijgenomen. Dit ging super. De kleine wist heel snel wat ze wel en niet kon doen bij Joy ( 1 grom was genoeg : NU EVEN NIET)
Ook leerde de kleine heel veel van Joy ( en Joy was zo'n superhond dat het ook allemaal goede dingen waren) Joy heeft alleen helaas maar 3 maandjes van Reza kunnen genieten en toen moesten we haar ook laten inslapen.
Ik had inderdaad ook een weekje vrij genomen om te laten wennen.
Maar achteraf zeg ik dat ik dat beter niet had kunnen doen, want Reza heeft toch een hele tijd last gehad van verlatingsangst.
We hebben nu een nieuwe pup er bij en die draait gewoon mee in het normale dag ritme, ik heb geen dagen vrij genomen
Ik werk ook elke ochtend en ze zijn 5 uurtjes alleen
Kleintje zit in de bench, OK, hij poept wel maar hij is ook nog niet zindelijk.
Mijn ervaring is ook dat een reu en een teef altijd goed samen gaan en dat is bij 2 teven nog wel eens een vraagstuk ( lees er maar over hier op het forum)
Ik was in elk geval heel blij dat we een hondje hadden toen Joy overleden is. Het verzacht de pijn en ik kan het iedereen aanraden
Heel veel succes bij het maken van een keuze !!!
Kwinty
1 april 2009, 11:31
Ik heb Kwinty laten sterilliseren na de eerste loopsheid en dat ben ik ook van plan met het nieuwe teefje. Dus dat probleem zal zich niet voordoen. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een teefje, maar omdat ze al vrij dominant is vraag ik me ook een beetje af hoe het gaat met een pup.
Dazzle
1 april 2009, 13:23
Welkom op het forum!
Veel info is hier al te vinden, maar vraag gerust raak hoor:D.
Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een combi teef/reu. (En gezien in jou geval de teef is gesteriliseerd, al helemaal).
Maar een combi teef/teef is niet onmogelijk hoor, maar de kans dat... is zeker groter. Wat eigenlijk altijd geldt, is dat er duidelijkheid en consequent met de honden moet worden omgegaan. En karakter speelt uiteraard ook mee.
De ervaring dat een oudere hond opfleurt met weer zo'n klein pupsel in huis, kan ik alleen maar positief bevestigen.
Succes!
marja-s
1 april 2009, 13:33
Hallo ik heb ook altijd de voorkeur gehad voor een teef en er ook altijd een paar bij elkaar gehad. Maar nu heb ik bij mijn teef nu 3,5jr een reutje nu 7mnd en ik moet je heel eerlijk zeggen deze combinatie heeft echt mijn voorkeur. Eigenlijk wil ik geen teef meer sinds ik deze reu heb.
Kiertje
1 april 2009, 13:47
Hallo Kwint,
Aangezien ik meerdere ervaring heb met een oudere teef en een puppy (teefje) wil ik hierbij reageren. Onze eerste oudere hond was 9 jaar toen wij, om dezelfde reden als jij, er een puppy bij hebben gehaald. Nooit geen problemen gehad, oudere hond was duidelijk de baas. Hooguit de oudere hond een beetje ontzien door de puppy af en toe apart te zetten. Ze hebben vanaf dag 1 altijd bij elkaar geslapen. Ik werk part time (2 hele dagen). Na een vakantie van 3 weken en daarna nog een maand ervoor gezorgd te hebben dat de honden niet langer als 5 uur alleen waren is ook dat nooit een probleem geweest. Eventuele 'ongelukjes' werden genegeerd, ze worden altijd wel zindelijk, ook al duurt het iets langer. Ze zijn nog 2 jaar samen geweest, toen hebben we helaas onze Prisca moeten laten inslapen. Daarna nog 2x om dezelfde reden een puppy erbij gehaald.
Ik kan alleen maar beamen dat de oudere hond een gedeelte van de opvoeding overneemt. Zeker als het een stabiele hond is. Zorg er wel voor dat de oudere hond de baas blijft. Wij hebben de oudere hond altijd gestimuleerd in te grijpen als de puppy te brutaal werd, hondentaal is de duidelijkste taal voor een puppy. NOOIT hebben we de puppy in de verdediging genomen als de oudere hond liet weten er niet van gediend te zijn. Uiteraard ook voorkomen dat er een gevecht zou ontstaat voor een botje of ander lekkers. Mijn mening is dat wij als volwassenen de roedelleider zijn en wij moeten zorgen voor rust in de tent.
Veel succes met je keuze. Groetjes,
Baasje van Sangha en Kyra
Chanel
1 april 2009, 15:07
Wij hebben hier altijd de combi reu/teef gehad. Ook ik vind dit de meest ideale combinatie (een ouder teefje met een jong reutje of omgekeerd).
Tot een paar jaar geleden dan, nu hebben wij moeder, dochter.
me
En, eerlijk is eerlijk, zij zijn minder tolerant naar elkaar toe dan reu/teef. Persoonlijk mis ik de chemie, wat tussen het mannetje en een vrouwtje bestaat (en hier bedoel ik geen "reproductiegedrag":rolleyes: mee).
Met betrekking tot de opvoeding komt die aardig overeen zoals Kiertje die beschrijft.
annebasco
1 april 2009, 16:08
Kwinty welkom om het forum en veel lees- en schrijfplezier.
Omdat je een gesteriliseerd teefje hebt denk ik dat er het beste een reutje bij kan. Reu en teef tolereren heel veel van elkaar en dat is wel zo fijn om later problemen te voorkomen.
Goed van jou dat je er 4 weken vrij voor neemt en daarna je moeder je helpt met het uitlaten en even mee spelen.
Je hebt alles heel goed overdacht en ik zou willen dat meer mensen dat zouden doen.
Veel succes met je beslissing en een dikke knuf van Basco voor jouw boeffie!
Hanneke
1 april 2009, 17:48
Welkom op het forum .
Heb zelf alle combinaties gehad,maar mijn voorkeur gaat ook uit naar reu/teef. De laatste twee waren gesteriliseerde teven,maar toch was het twee keer per jaar hommeles.
Ik heb bij twee wat oudere honden,11 en 13 een jongere hond gezet,de ene was 5 maanden en de ander bijna zes jaar. De oudere honden namen een deel van de opvoeding over en het hield ze zelf ook jong.Turbo was toch wat ingedut en kreeg ineens weer veel meer belangstelling overal voor.
Kwinty
1 april 2009, 19:19
Dank jullie wel voor het warme welkom.
Heel leuk om te lezen al die ervaringen. Ik zit het te lezen met een glimlach en ben er steeds meer van overtuigd dat ik er goed aan doe er nu een pup bij te nemen, ondanks m'n twijfels. Soms denk ik wel eens....doe ik er goed aan....ze is altijd enig 'kind' geweest en soms best jaloers als ik de aandacht aan een andere hond geef.....dan meteen geef ik wel Kwinty meteen weer alle aandacht. Ik wil haar ook zeker niet het gevoel geven dat ze vervangen wordt, maar door met de fokker te hebben gepraat werd me weer eens duidelijk dat een hond niet denkt als een mens :confused:. Toch kijk ik wel stiekem uit naar de boevenpup hoor.....zo'n wolletje(l).....en ze is niet eens geboren haha. En wat betreft het karakter van mijn boeffie.....ik denk hetzelfde als bij jullie......een grote lieve trouwe lobbes die me precies begrijpt en ik haar.
Ik heb nu al 23 jaar een hond onafgebroken en altijd een teefje dus heb totaal geen ervaring met het opvoeden van een reu......zit er veel verschil in? Ik weet alleen dat een teefje aanhankelijker en liever is.
Oh ja.....wat betreft een bench.....wel of niet? Kwinty ligt nu all over the place....op de bank, op bed, in haar mand....dus verschil in opvoeding? Of liggen ze dalijk met z'n 2en op de bank en zit ik ergens op de grond? Kwinty ga ik het niet afleren in ieder geval (veel te gezellig)
Ik blijf met plezier jullie reacties lezen :)
annebasco
1 april 2009, 19:35
Hoi Kwinty, over het verschil in teefje of reu, ik heb geen verschil gemerkt ze zijn beide even lief, wel is het zo dat elke hond anders is, 2 teefjes zijn nooit hetzelfde en 2 reutjes ook niet, elke hond is anders en kun je niet vergelijken.
Ik heb nooit een bench gehad en als Kwinty ook gewoon overal gaat liggen dan denk ik niet dat een bench nodig is, ze willen straks gewoon bij elkaar liggen. :ccc:
Hanneke
1 april 2009, 19:48
Ik kan niet zeggen dat een teef aanhankelijker is dan een reu. De meiden hadden hier trouwens altijd het laatste woord als er werd gebeld en hadden wel eens last van de hormoontjes.
Turbo had nog wel eens wegloopneigingen als er een buurthond loops was.
Wat mijn ervaring is dat teven het langer op kunnen houden dan reuen,ik heb voor de meiden nooit snachts het bed uit gemoeten en voor de kerels wel.
Chanel
1 april 2009, 20:28
Normaal gesproken houdt zowel een reu als een teef de plas op.
Mijn ervaring is dat een teefje heel lief en aanhankelijk is..... maar een reutje...... zucht..... (krijg soms wel eens heimwee:o).
Ook namens ons, welkom op het forum!!
Wij hebben ook een reu (boef ) en teefje ( ierse seter ) gehad. De teef was de baas bij ons...waren beiden even oud. Zelf heb ik altijd voor een reu :bouvier:gekozen en zou dat ook weer doen. Maar nogmaals onze teef was van een ander ras....veel feller....maar ook reuze lief!! Als wij 2 boefjes zouden hebben zou mijn keuze ook zijn een reu en een teef.
Veel succes met de keuze ( is volgens mij al gemaakt:D)
Dazzle
2 april 2009, 08:25
Normaal gesproken is de reu toleranter naar het teefje (bij volwassen honden)... dus vaak is zij "de baas" van die 2, totdat het er werkelijk op aankomt, dan gedraagt een reu zich als "echte kerel".
In jou geval, zeker nu dat de teef ouder is, zal zij heerlijk met de opvoeding helpen. Goed beschreven door Kiertje.
Heb altijd teefjes gehad en Dazzle is mijn eerste (eigen) reu die ik erbij heb. Maar de wisselwerking van vrouwtje/reu(l).... had er jáaaaren eerder aan moeten beginnen:D.
En nadat hij zindelijk was,... hoef er nooit 's nachts uit.
Ook gelijk, vanaf het begin, afgeleerd dat niet elk struikje, lantaarnpaal etc. "besproeit" hoeft te worden.
Ook nog nooit een bench gebruikt. Wel een periode gehad, dat ik hem alleen in de gang en keuken liet, bij afwezigheid. Na de puberteit is het allemaal goed gekomen:D.
Dus combi reu/teef (voor mij) de ideale combi, en als ooit een tijd komt voor nog maar één hond, dan is/wordt het een reu!
Catootje
2 april 2009, 10:08
Eigenlijk wilde ik ook een reutje bij Jazz, maar door omstandigheden is het toch een teefje geworden. Achteraf vindt ik het wel prettig omdat zowel mijn collega (honden gaan mee naar de winkel) als mijn broer nogal dominante reuen hebben.
Jazz heeft heel veel bijgedragen aan de opvoeding van Yunishka, dat is een feit.
Zij is dan ook een rustige, makkelijke en stabiele hond.
Ik wilde ook de bench gebruiken, maar dat werkte hier gewoon niet.
Yunishka heeft dus vanaf het begin ook los in huis gezeten/gelegen.
Tot nu toe is er niets gesloopt, Yunishka is nu bijna 10 maanden.
Tussen de meiden gaat het erg goed, ik hoop dat dat zo blijft als Yunishka loops wordt, maar eigenlijk heb ik er wel vertrouwen in dat het hier goed blijft gaan.
Jazz wordt in juni negen en is sinds Yunishka er is een stuk fitter en vrolijker, bovendien blijft mijn Bolle keurig op gewicht :D.
marja-s
2 april 2009, 10:49
Hallo
Nou ik heb dus sinds 30 jr mijn eerste bouvierreu hiervoor altijd teven. Maar ik vind de reu echt aanhankelijker hij volgt me echt overal. En ook het ophouden van zijn plas kan hij makkelijk 12 uur hoor dus dat maakt hier niet zoveel uit. Wel snap ik dat je ook nog twijfelt dat had ik ook heel lang. Je kan er zelf voor zorgen dat je teef genoeg aandacht krijgt en dan komt het vanzelf goed. Je niet te druk maken en straks als het puppie er is er heel erg van genieten van die twee samen.
Groetjes
Als je voorkeur uitgaat naar een teefje moet je dat doen ook. Een reu is toch wat moeilijker in de opvoeding, wat zelfstandiger en wat meer geneigd om je uit te testen dan een teef.
Gezien het grote verschil in leeftijd tussen beide honden zou ik geen moeilijkheden verwachten. Zeker als je oude hond goed is opgevoed zal de pup heel veel goeds van haar automatisch overnemen.
En je schrijft dat je teef tamelijk dominant is, dat lijkt me alleen maar goed voor de pup. Ze zal de pup wel corrigeren als die volgens haar te ver gaat.
Daar moet je je dan helemaal niet mee bemoeien dat is tussen hen.
Veel succes !
k-broek
2 april 2009, 13:04
In principe kan een reu dominanter zijn dan een teef en moeilijker.
Maar zo vaak word vergeten dat het niet alleen aan de sekse ligt.
Maar ook aan het karakter van de reu of teef.,
En wat ook nogal vergeten word is hoe de hond in verhouding staat tot zijn baas.
En andersom.
Met andere woorden waar de 1 niet mee door een deur kan, lukt het de ander zonder morren.
Soms dan klinkt alles wel als een soort eenheidsworst.
Groet kees
Kwinty
4 april 2009, 09:42
Aankomende week wordt het spannend......dan hoor ik of mijn vakantie door kan gaan op het werk want 4 weken voor de bouwvak waren ze niet zo kapot van haha. Maar ik heb het uitgelegd en heb goede hoop dat het lukt. Dan is er nog de echo aankomende week om te kijken of de boef van de fokker echt drachtig is en misschien weten we meteen hoeveel pups er zijn. Voor Kwinty lijkt het me ook leuk en goed want ze kan misschien wel wat extra leven in huis en een maatje gebruiken. Vanmorgen liep ik met haar buiten en dan zegt iemand .....goh ze is al oud zeker want ik zie het aan het lopen.....grrrr dan wordt ik weer ff met m'n neus op de feiten gedrukt. Ik meteen in de verdediging.....jaa maar tis nog vroeg he en straks rent ze weer een beetje :) en ja hoor, ik zeg tegen Kwinty....ga maar ff rennen en daar gaat ze dan met haar seniorendrafje. Maar goed, dan is het vrouwtje weer ff blij toch?
Het verhaal met de bench....ik wacht het ff af.....Kwinty is ook zonder bench groot geworden en aangezien ik toch thuis ben in het begin ga ik het zonder proberen.....een bench is tenslotte zo gekocht.
Ik hou jullie op de hoogte van de week en bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Esther en een :)$ van Kwinty