PDA

Volledige versie bekijken : Puppytest

Sanne
6 december 2004, 21:18
Hallo allemaal.
Ik ben helemaal nieuw hier en ik denk dat jullie mij misschien wel kunnen helpen.
Binnenkort gaan wij onze eerste bouvierpup uitzoeken en waar ik meezit is hoe ik de liefste uitzoek in een nest.
Ik heb al wat informatie gevonden over de puppytest.
Is de puppytest een goed hulpmiddel om een pup uit te kiezen of raden jullie mij wat anders aan?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groetjes van Sanne en binnenkort bouvier Wendy

chris
7 december 2004, 19:45
Hallo,de puppytest van campbell is een hele goede test wat je heel wat kan vertellen over het karakter van je hondje.De test mag maar afgenomen op een leeftijd van 7 weken,zeker niet vroeger,om tot een correcte analyse te komen.Ook moet de test afgenomen worden op een terrein vreemd aan de pups (kamer,rustig veldje,enz).Ook de persoon die de test afneemt moet vreemd zijn aan de pups,dus zeker niet de fokker of gezinsleden van de fokker.Op volgende link vind je de hele uitleg over de test.Echt eens gaan kijken.http://members.brabant.chello.nl/fam.dekok/puppytest.html

chris
7 december 2004, 19:48
Sorry,zie dat de link niet werkt maar ik heb hem gevonden via google.Intikken campbell puppytest,zoeken via internet en tataaa

Wilma
7 december 2004, 19:48
Hoi Sanne leuk voor je dat je een binnenkort een pup krijgt.
Een pup moet je uitzoeken op je gevoel en als dat je niet lukt kun je vragen of de fokker je wilt helpen.
Als je een puppytest wilt doen moet je weten hoe dat moet doen.
Als ik jou bericht lees dan is dat bij jou niet het geval.
Succes met het uitkiezen
Wilma

Roel
7 december 2004, 19:53
Op www.bouvierkennel.nl staat heel veel informatie over dit onderwerp.
Kijk maar eens hier:
http://www.bouvierkennel.nl/puppytest.htm
Groetjes roel

John
8 december 2004, 18:10
De puppytest is geen garantie voor het uiteindelijke karakter van de pup. De uitkomst is afhankelijk van de bekwaamheid van de testuitvoerder. Ook de geleider van de pup speelt een grote rol in de verdere ontwikkeling van het gedrag. Er zijn ook allerlei omgevingsinvloeden die van invloed zijn op de ontwikkeling van het gedrag. In ieder geval is het de moeite waard om een puppytest uit te voeren het geeft altijd een goede indicatie van de mate van dominantie en motivatie om iets te leren.

Voor een optimaal resultaat dient de puppytest twee keer te worden uitgevoerd. Op de leeftijd van zes weken en acht weken. De puppytest moet in een ruimte gebeuren die vrij van invloeden van buitenaf is. Het liefst in een ruime lege kamer waar de pup nog nooit is geweest.
(Dit is de puppytest van Campbell bewerkt door drs.J.H. Frijlink)

PUPPYTEST:

1. Komen en lokken
A. komt direct, springt op, kwispelt en bijt in handen en broekspijpen
B. komt direct, geeft poten, kwispelt
C. komt direct, staart neer
D. komt aarzelend, staart neer
E. komt niet, ontwijkt, verstopt zich

2. Volgen
A. volgt direct, opspringend, kwispelend en bijtend in schoeisel en broekspijpen
B. volgt direct, wordt daarbij onder de voet gelopen, kwispelend
C. volgt direct, staart neer
D. volgt aarzelend, staart neer
E. verstart, staart ingeklemd, produceert urine

3. Dwang, vasthouden op de rug
A. worstelt aanhoudend en bijt
B. worstelt aanhoudend en trappelt
C. spartelt even tegen en geeft zich dan gewonnen
D. verzet zich niet maar likt is ontspannen
E. verstart, staart ingeklemd, produceert urine

4. Aaien
A. spring op, kwispelt en bijt
B. geeft poten, kwispelt en likt of zuigt
C. likt, kwispelt, eventueel onderdrukt
D. ondergaat de behandeling passief
E. onttrekt zich, loopt weg staart neer of verstart niet, likt

5. Oplichten of zweven
A. worstelt aanhoudend en bijt
B. worstelt aanhoudend en trappelt
C. spartelt even tegen en geeft zich dan gewonnen, kwispelt
E. verstart, staart ingeklemd
D. verzet zich of kwispelt

UITKOMST:
1. Komen en lokken
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1
E. 0
2. Volgen
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1
E. 0
3. Dwang, vasthouden op de rug
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1
E. 0
4. Aaien
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1
E. 0
5. Oplichten of zweven
A. 4
B. 3
C. 2
D. 1
E. 0

Een pup met een sociaal en aangenaam karakter scoort tussen de 10 en 15 punten.
Boven de 15 punten neigt de hond naar agressie.
Onder de 10 punten neigt de hond naar schuwheid.

De uitslag van de test betekent niet dat de honden boven of onder het gemiddeld aantal punten ongeschikt zijn als huis of sporthond. Dit hangt geheel samen met de deskundigheid van de geleider en de omgevingprikkels van de hond.

chris
9 december 2004, 09:33
Hoi John,het was deze test dat ik wilde zeggen maar bij mij viel dat wel een beetje tegen om op het forum te krijgen.Ik ben nogal onhandig met een pc

Wouter
6 januari 2005, 20:48
Een puppytest is heel omstreden en moet uitgevoerd worden door ervaren mensen op dit gebied.
Daarnaast heeft ook de omgeving van de pup veel invloed.
Groeien de pups op in de huiskamer of in de kennel?
Deze factoren moeten meegenomen worden in de test en zelfs dan kan nog een fout beeld worden gekregen van de pup.
Bij het afnemen van een puppytest krijg je dan ook nooit zekerheid of je de juiste pup kiest.
Wees daarom voorzichtig bij het toepassen van een puppytest

arjan
10 januari 2005, 14:13
Theoretisch klopt de test in grote lijnen wel,maar vergeet niet dat je de pup zelf maakt of breekt!!!!!!

alles wat je wel of juist niet doet met een pup,bepaalt hoe deze zich gaat vormen.
Ik heb hele asosiale pups gezien die nu geweldige huishonden zijn,en ook andersom.
Kijk dus ook of een pup je zonder die test aanstaat,want die test is ook een moment opname hoe zorgvuldig je hem ook uitvoert.
Ik heb wel eens een pup gehad die echt heel veelbelovend in het nest was,en een druif van een hond bleek te zijn,zekerheid heb je dus nooit ook met een test niet.
Het is een beetje een combinatie van dehond,hoe je hem opvoed en een beetje geluk!

heel veel succes en plezier met je nieuwe hond!

Carolien
9 september 2005, 21:25
Hallo,
de fokker heeft ons onze pup aangeraden omdat hij het karakter van het beestje al een beetje kende en hij kent natuurlijk ook het karakter van de ouders... Hij heeft eerst gevraagd naar de verwachtingen die wij hadden toz van onze toekomstige hond en daarop heeft hij zich gebaseerd om ons onze schat aan te raden. Veel succes ermee!

chris
10 september 2005, 08:22
De test moet wel uitgevoerd worden op,voor de pups,neutraal terrein.Dus niet in hun dagdagelijkse omgeving.Dan is de test een goede indicatie.Voor de rest sluit ik me aan bij de vorige posts dat je een veelbelovende pup naar de vaantjes kan helpen met een verkeerde opvoeding ed.En ook de factor geluk speelt een belangrijke rol.