Volledige versie bekijken : witte bef
arnold58
12 december 2004, 21:22
hallo
Wie kan mij vertellen waar het witte befje of het witte sikje vandaan komt wat je tegenwoordig nogal eens ziet bij de bouvier.
Gewoon een zwarte boef en toch wat witte haartjes op zijn borst of een wit / grijs sikje.
Is dit gewoon iets wat dominant doorvererft en in een bepaalde bloedlijn zit ?
Je ziet het nogal eens de laatste tijd.
Arnold58
celine
17 december 2004, 21:44
Hoi
Volgens mij staat er in het boek van Mevr G.F van Gink- van Es een klein stukje daar over.
Volgens mij noemen ze de witte sik ook wel domburgsikje
Groetjes Hennie
arnold58
19 december 2004, 20:21
Ja, moet ik eerst een boek kopen.
Weet niemand zo waar dat vandaan komt ?
Arnold
Snarf
20 december 2004, 08:13
Weet niemand zo waar dat vandaan komt ?
Hier vindt je meer informatie:
http://www.bouvierkennel.nl/literatuur.htm
Het bewuste boek van Mevr G.F van Gink- van Es is via deze web-site http://www.antiqbook.com/books/bookinfo.phtml?o=kok&bnr=2174 naar verluidt te bestellen
thei boelema
20 december 2004, 12:15
Wat ik over de witte bef en sik kan terug vinden in het boek van mevr G.F. van Gink-van Es,is dat bij de eerste 50 bouviers die officieel vanuit Belgie naar Nederland gehaald zijn om hier in Nederland verder mee te fokken, bouviers bij zaten met een witte bef.
Hieronder de lijst van die 50 bouviers en hun kleur.
30 zwart
2 zwart met wit borstvlek
3 zwart met witte haren
7 zwart-grijs
1 zwart met gele poten
5 grijs
2 goudgestroomd.
(bron=boek,Bouvier Belges Des Flandres van mevr G.F van Gink-van Es)
Zelf heb ik een teefje (als pup van 9 weken gekocht in Belgie) van nu 2.5 jaar met een witte bef en witte sik en rechts boven op haar neus witte haren en een (h)eerlijk karakter.
magda
20 december 2004, 12:42
Ook onze Hoscy heeft een blond sikje en een wiie bef die nu hij vier jaar is bijna verdwenen is.Het blonde sikje heeft hij geerfd van zijn grootvader Zandor,maar die had geen witte bef.Onze Zandor was een donker gestroomde reu waar veel belgisch bloed in zat o.a.v.d.Macecliers en de La Thudinie.
Zagaha
20 december 2004, 16:20
Ik herken het wel, twee van mijn drie boeven heeft een witte vlek op de borst gehad toen ze klein waren. Op latere leeftijd is dit totaal verdwenen.
Ook mijn honden komen van die Belgische afstamming, die Magda benoemt. Alleen is die afstamming al weer wat verder weg, oftewel, zit al weer 1 of 2 generaties meer tussen.
arnold58
20 december 2004, 21:49
hallo
bedankt voor de reactie's, weer wat geleerd.
De reden dat ik dit vroeg is omdat het teefje wat ik nu heb ook een klein wit befje heeft en een grijs sikje.
Mijn vorige teef had dat wij deze kochten dit ook, dat wel verdween na een paar jaar, maar de fokker kon toen geen antwoord geven waar dit vandaan kwam.
Twee zwarte ouders tenslotte.
Er was eigenlijk niemand die hier antwoord op kon geven, tot nu dan.
Bij mijn reuen heb ik dit nooit gezien.
Misschien wordt het toch weer eens tijd om mijn bibliotheek een beetje aan te vullen.
Arnold58
Coctail
11 januari 2005, 13:56
Ik heb weleens gehoord dat de witte bef een KAMPIOENS STIP wordt genoemd , dat is natuurlijk een geintje , maar ze zeggen het weleens voor de grap omdat de hond daar dan zijn medaille op kan hangen als ie KAMPIOEN wordt ... Grappig he !!
Onze prachtige zwart bouvier reu heeft geen witte bef , maar is in alle opzichten wel ONZE KAMPIOEN ... Boeven groetjes aan iedereen die dit ras een warm hart toedraagt !!!!
P@aulus
14 januari 2005, 01:08
Hoi Arnold,
Mijn zwarte boef Teun had als pup ook een witte bef,
nu is ze 1 jr. 3 mnd en nu is ie weg, maar ze heeft wel hier en daar echt witte haren
op de rug en buik, tja ik denk dat dit zeker erfelijk is,
Teun komt van het eerste nest van 2 boefjes met stamboom,
maar de erkende fokker had ervoor gekozen om voor dit nest geen papieren aan te vragen,
moeder Iris , vader Kasper uit foklijnen,
ik vind dat de huidige boef hariger is als de boef van 20 jr. geleden met stugge krullen,
en denk ook dat het hier iets mee te maken heeft,
fokken op uiterlijke kenmerken, weten we daar wel genoeg van?
het karakter van de boef blijft gelukkig,
al moet ik toegeven dat Teun graag op zijn rug slaapt, dat ben ik niet echt gewend van boefjes,
nog bedankt voor je voedingstip voor Wiebe overigens,
ga die link zeker checken,
Paul