Volledige versie bekijken : Bouviers en wandelen
Ann Vandenhende
24 april 2009, 18:14
Hallo iedereen,
mijn man en ik houden enorm veel van wandelen. Onze boefjes ook.
En wandelen wordt natuurlijk nog zo veel plezanter als wij dit kunnen doen in hun gezelschap.
Heeft er iemand een idee hoeveel kilometer na elkaar een bouvier kan wandelen ? Wij hebben er totaal geen idee van. (l)
Vandaag hebben we 8 km zonder problemen gewandeld (we hadden wel water mee om ze te verfrissen).
Ben benieuwd naar jullie antwoord.
Alvast bedankt ;)
Henk&Boyke
24 april 2009, 20:05
Per dag lopen we totaal minimaal ca 7 km. Altijd dik genieten en meestal loopt Flemming los (nu lange lijn, training ivm achter de lange oren).
Er zit zoveel energie in die kleine "donderstraal" dat ie wel door kan gaan.
Rennen in de tuin en apporteren, achter de bal, hij blijft gaan:)b. Energie voor 10.
Zondag's vroeg lopen Flemming en ik ca 10km in de polders. Na de wandeling is het etenstijd en is rusten.
Ik denk dat ie zelfs nog verder wil lopen, maar het is nog lekker fris.
Wordt het warmer, dan is de energie veel minder en wordt er zeker overdag niet ver gelopen. Luieren onder een boom heeft zijn voorkeur:D
ruudl
24 april 2009, 23:02
Hallo iedereen,
mijn man en ik houden enorm veel van wandelen. Onze boefjes ook.
En wandelen wordt natuurlijk nog zo veel plezanter als wij dit kunnen doen in hun gezelschap.
Heeft er iemand een idee hoeveel kilometer na elkaar een bouvier kan wandelen ? Wij hebben er totaal geen idee van. (l)
Vandaag hebben we 8 km zonder problemen gewandeld (we hadden wel water mee om ze te verfrissen).
Ben benieuwd naar jullie antwoord.
Alvast bedankt ;)
Wij hebben nu een boef van 13 maanden daar bouwen we de afstanden langzaam mee op. Onze oude boef Liera was altijd van de parij als het om lange wandelingen ging. Met regelmaat liep ik 20 km met haar door de bossen van de ardennen en deze dame was fitter als ik bij thuiskomst(l)
Chanel
25 april 2009, 00:00
Een volwassen en getrainde hond houdt het ongeveer 100 x langer uit als wij mensen.
Zij hebben een bepaalde draf (kunnen wij niet bijhouden).
Hanneke
25 april 2009, 06:36
Onze vorige bouviers hadden heel wat kilometers in hun pootjes,ze gingen vaak mee met de paarden en Bo ging elk weekend mee oefenen voor de vierdaagse en was dan de hele dag op pad.Wel opbouwen natuurlijk.
Pakkie
25 april 2009, 07:38
Honden kunnen in een energiezuinige modus lopen, die ze automatisch inschakelen naar mate de afstand die gelopen moet worden.
Als het om gewoon wandelen gaat houden ze slenteren volgens mij minder lang vol dan een lekkere lange stevige wandeling.
En inderdaad, het gaat om de opbouw van de wandelingen. Niet 20 km in één keer, maar oefenen en steeds langer lopen.
Met mijn Rottweilers liep ik dagelijks 10 km in één ronde, soms wat langer, maar toen werkte ik nog niet.
Nu loop ik niet zo heel veel met de boefjes, ik laat ze wel vaak lekker ravotten op een grasveld in de buurt, worden ze ook moe van:D
Catootje
25 april 2009, 09:13
Met Jazz maak ik ook altijd wandelingen van 10 km of meer, soms waren we gewoon een hele dag op pad, zwerven door de bossen.
(Nu passen we ons even aan aan Yunishka, die moet nog opbouwen, ze is nog jong.)
Tussendoor namen we dan wel af en toe rust en liet ik haar waar mogelijk even het water in om bij te tanken en af te koelen.
Als het warm is wordt er niet lang gewandeld, maar wel veel gezwommen.
Zolang Jazz fit is blijven we lekker zwerven.
Van de zomer gaan we weer een week op vakantie naar Limburg, daar is wandelen echt een feest voor ons.
Jazz is dan 9 en Yunishka een jaar, denk dat ik het afwissel:
dag op pad, dag rust, kijken hoe het gaat.
Bij warm weer wordt er 's morgens vroeg en 's avonds gewandeld, de rest van de dag luieren we dan heerlijk onder de parasol bij de caravan.
nadientje
27 april 2009, 11:15
Als je het goed opbouwt kunnen honden tig maal langer lopen dan mensen. Mijn eigen boef is gewend elke dag naast de fiets te lopen. Meestal is dit ongeveer een ruime 2 km (heen en dan weer terug dus totaal 4 km). Ik fiets dan met hem naar een bos of park. In het bos/park zelf loop ik dan nog een stuk met hem en kan hij even lekker los rennen en snuffelen. In de winter gaan we ook nog een keer of 2 per week naar het strand of bij mijn zus op bezoek. Dat is allebei ongeveer 4 km. Zowel tijdens lange wandelingen als tijdens het fietsen gaat Raf op een energiezuinig drafje. Raf vindt de lange wandelingen en fietstochtjes heerlijk en het is een heerlijke manier voor hem om én zijn energie kwijt te raken én zijn conditie op peil te houden én te zorgen dat we niet steeds hetzelfde rondje door het park lopen! :D
Het enige waar je mee op moet passen is bij warm weer. Dan zijn lange wandelingen voor honden te zwaar!
Ylona
27 april 2009, 11:43
In de koelere periodes (<20 graden) wordt er stevig gewandeld, verdeeld in 3x over de dag. Ik zou niet weten hoeveel kilometer, maar we maken fikse rondjes. 's Morgens beginnen we met een rondje park, dat doen we aan het eind van de dag ook. 's Middags loop ik met de jochies een flink rondje Zwolle. Heeeerlijk.
Maar nu het warmer wordt loop ik nog wel 's morgens een rondje park, 's middags ga ik met ze naar de waterkant en dan mogen de beessies lekker ravotten in het water en langs de waterkant. Lopen doen we dan niet zoveel meer.
Gisteren heb ik me vergist: het bleek in het bos vele malen warmer dan ik verwacht had. De hitte 'hing' letterlijk tussen de bomen. Voor het eerst sinds enige tijd ging ik toch het bos in omdat ik dacht dat de temperatuur wel lekker zou zijn. Whoops. Halverwege gingen zowel Bo als Tys gewoonweg liggen. Ik ben er maar bij gaan zitten. Soms lopend, soms even echt uithijgend zijn we teruggekomen bij de auto. De kleintjes zijn daar echt veel minder bevattelijk voor dan de grote jongens. Dusseh ... bij voorkeur wandelen langs de waterkant zodat ze af kunnen koelen. En zeker, zeker, zeker niet naast de fiets laten lopen met temperaturen boven 18 graden ...
k-broek
27 april 2009, 14:22
Of in de auto zoals die grote dierenvriend bij Intra tuin.
Kon wel een half uurtje.
Groet kees
Ylona
27 april 2009, 14:56
Ja, hij was de allergrootste dierenvriend die er was hè? Zei 'ie. Kon makkelijk, zijn te dikke Westie een half uurtje in de afgesloten auto op het parkeerterrein van de Intratuin laten staan. Die overigens lekker op een zonovergoten plekje stond, prettig dicht bij de in- en uitgang zodat hij niet zo ver hoefde te lopen. En met de ramen dicht want stel je voor dat iemand zijn vingers door het raam zou steken. Dan zou de te dikke Westie misschien wel in de stress schieten.
Goed dat je er wat van gezegd hebt! Nu zijn ze samen met hun te dikke Westie gaan shoppen.