PDA

Volledige versie bekijken : Wat is een broodfokker????

bluesage
8 januari 2005, 16:01
Ik heb hier vele verhalen gelezen op dit forum. Sommige fokkers worden "broodfokkers" genoemd.
Waarom; omdat ze elke maand pups hebben, omdat ze het groots aanpakken, omdat ze ook een pension hebben, omdat ze ook voer verkopen enz.
In mijn ogen is een broodfokker een fokker die per verkochte bouvier zo veel mogelijk wil verdienen.
Dus ook fokkers die maar 2x per jaar een nestje hebben en 750 euro vragen voor een pup.
Wanneer je zoveel geld vraagt dan doe je het niet meer voor de liefhebberij maar voor de winst.
Volgens mij barst het in Nederland op dit moment van de BROODFOKKERS.

EEN BOUVIERLIEFHEBBER

Wilma
8 januari 2005, 16:46
Ik denk dat je niet goed weet wat fokken is.
De consumentengids heeft vorig jaar berekend dat een pup van een rashond minimaal 750 euro kost.
In de conclusie werd vermeld dat als de pups minder kostten je vraagtekens mocht hebben.
Fokken is niet alleen even een nestje nemen maar ook alle verzorging erom heen.
Een fokker die maar weinig nesten fokt zal meer kosten hebben dan een fokker die een teef elke keer laat dekken.
Maar ja jij weet het waarschijnlijk beter dan de consumentenbond die volledig onafhankelijk dit heeft berekend wat een pup van een rashond mag kosten.

corry van veen
8 januari 2005, 17:29
Helemaal mee eens Wilma als je een goed nestje fokt verdien je er echt niet veel aan en dan word er zeker ook vergeten hoeveel tijd de fokkers er in steken.
Ik denk dat je eerst maar eens goed moet informeren wat het allemaal kost en wat er allemaal aan voorafgaat voor je verantwoord kan gaan fokken.

Corry

bluesage
8 januari 2005, 17:41
Voor 4 jaar geleden kocht ik bij de fam. Visser in Groningen (van de Wolversdijk) een bouvier voor 600 gulden. Prima boef waar we nog steeds veel plezier aan beleven. Dhr en mevr. Visser kwamen zelf na een bepaalde tijd de papieren van de raad van beheer brengen, (ritje van 400 km).
Wat triest voor die mensen dat ze daar (volgens de consumentenbond) ruim 300 euro hebben moeten bijleggen, want een pup kost toch 750 euro. Zo triest dat we elk jaar met de kerst nog een kaartje van hen ontvangen.
Wat ik triest vind is dat een aantal fokkers de consumentenbond hebben te weten misleiden zodat ze op een kostprijs van 750 euro kwamen, volgens mij zitten er een hoop hondenfokkers in het bestuur van de consumentenbond.
Het is in de hondenfokkerij net als bij b.v. de horeca, de gulden is een euro geworden.
Wat dit bij de horeca teweeg brengt wordt steeds duidelijker (geen klanten meer) neerwaartse spiraal.
De prijs van 750 euro is voor mij dan ook volslagen idioot en zal het broodfokken alleen maar in de hand werken.
Ja Wilma jij denkt daar anders over, maar jij zult ook wel een (brood)fokker zijn.

Froukje
8 januari 2005, 19:13
Wij hebben 800 euro betaald voor ons bouvier en hebben daar tot op de dag geen spijt van.
Natuurlijk is het een hoop geld en kochten wij onze eerste bouvier voor 550 gulden.
Maar ja tijden veranderen en misschien is de gulden wel een euro geworden.
Als ik naar de dierenarts ga voor een enting en wormtabletten ben ik 55 euro kwijt.
Ik heb nog in guldens 43,50 hiervoor ooit betaald.
Ook daar is de euro een gulden geworden
Maar dat is voor heel veel dingen zo.
Ik ben geen fokker maar kan heel goed begrijpen dat uit onderzoek blijkt dat een pup minimaal 750 euro moet kosten.
Dat heeft volgens mij helemaal niets te maken met een broodfokker.
Een broodfokker is een fokker die aan de lopende band pups heeft en zich minder druk maakt over waar de pups terecht komen.
Ik kan mij herrinneren dat er zelfs wettelijk precies staat omschreven wanneer een fokker beroepsmatig bezig is.
Jammer dat je zo heftig reageert op Wilma , ook ik moet haar gelijk geven.
Trouwens je maakt nu zelf ook gebruik van de diensten van een kleine fokker die weinig nesten per jaar heeft.
Daar betaal je niets voor,maar het kost deze fokker wel geld.
Maar dat zal van jouw ook wel uit liefhebberij moeten zijn.
Helaas voor jouw leven wij in het jaar 2005 en is tegenwoordig alles duur.
Bij het kopen van een pup is de prijs tegenwoordig nu eenmaal tussen de 750 en 1250 euro ( bron consumentengids).
Dan kan je wel gaan roepen dat het broodfokkers zijn en dat de onderzoekers zelf hondenfokkers zijn maar dat is de grootste onzin.
Gedraag je volwassen en stop met die onzin over broodfokkers als je niet weet waarover je spreekt.

bella
8 januari 2005, 19:33
Zowel de prijs als het aantal nestjes is zeer subjectief. Voor mijn boef heb in in oktober 1000 gulden betaald en waar hij vandaan komt hadden ze meerdere nesten per jaar maar.....de fokkers hadden wel 11 teven en voor iedere teef goldt dat er minimaal 2 jaar tussen een zwangerschap zat. Wat het geld betreft kan je ook stellen dat er meerdere factoren zijn die meespelen bv in welk gedeelte van het land zit je. Om bij "mijn fokker"te blijven, zij hebben hun huis en kennel midden in de polder op een industriegebied. Dit is uiteraard een stuk goedkoper dan in de randstad. Ze hebben pension erbij, trimsalon en verkopen op diverse markten in het land hondenspullen. Zijn het broodfokkers? Nee, de mensen hebben alles over voor hun honden en zijn zelfs al jaren niet meer op vakantie geweest. Moraal van het verhaal is dus dat door de consumentenbond maar zeer globaal is aan te geven wat de prijs behoort te zijn. En inderdaad ook is de gulden verandert in de euro. Ik sluit mij dan ook aan bij de vorige schrijvers dat het eerste bericht zeer overtrokken is.
groet,Bella

larenshof
8 januari 2005, 21:44
Zo we hebben er weer een kenner bij.
Meneer vindt 750 euro een hoop geld.
Niemand die je verplicht om een hond te kopen van 750 euro.
Waarschijnlijk ben je zo iemand die alle fokkers afgaat om de prijs maar naar beneden te krijgen.
En nu dit niet lukt en de fokkers allemaal rond de 750 euro vragen ga je hier je fustratie af reageren.
Voor jouw zijn het dan ineens broodfokkers.
Ik vraag mij af wat je hier eigenlijk doet.
Wij zijn bouvierliefhebbers die een bouvier kopen om het karakter en de prijs is bij iedereen wel bekend.
Je kan misschien op de vogeltjesmarkt een pup gaan halen voor weinig.
Kom dan hier later niet klagen dat het beestje je handenvol aan dierenartskosten heeft gekost.
Zielig mannetje en noem je aub geen bouvierliefhebber wat dat ben je voor mij echt niet

Marianne
8 januari 2005, 21:48
hoi allemaal.

das nog al een discussie hier over fokken.
wat ik eruit op kan maken, is er niemand bij deze discussie die zelf honden fokt.
inderdaad is het zo dat na de euro alles duurder is geworden, dus ook de rashonden.
ik denk dat het ongeveer 2 jaar geleden is geweest dat een gedeelte van de nederlandse bouvierfokkers een soort vergadering hebben georganiseerd, met verschillende onderwerpen over bouviers.
een onderwerp was de pup prijs, we hebben toen onder elkaar afgesproken dat de minimale pup prijs op 550 euro komt te liggen, over maximale prijzen is niet gepraat.
de reden hiervoor was vrij simpel.
in ons land is bijna iedere rashond duurder als een bouvier waarom?, in de ons omringende landen belgie en duitsland zijn de bouviers ook stuk duurder.
daarom kost een goed gefokte bouvierpup nu ook meer als 5 jaar geleden nog voor de euro.
dus tel maar gewoon uit, de gemiddelde pupprijs ligt tussen de 550 en 1000 euro, er zijn fokkers die nog meer vragen zelfs.
of deze prijzen reeel zijn of waarom het bij de ene duurder is dan bij de andere laat ik maar in het midden.
ook bouvierfokkers moeten kosten maken voor hun honden, en geloof me maar dat die niet gering zijn.
en ik denk dat alleen de prijs van een pup niet de belangrijkste beweegreden moet zijn voor aanschaf.
als fokker geef ik het advies voor aanschaf van een pup bij verschillende fokkers te gaan kijken, en een hondje te kopen waar je je het beste bij voelt.
dan zijn die prijsverschillen niet het grootste drempelblok denk ik.

groetjes leon.

bouvierkennel fromlooally

Willie
8 januari 2005, 22:01
Wij hebben een heerlijk cupiebouvier.
Ze is nu 7 jaar oud en wij hebben nooit over de prijs nagedacht.
De tijd die wij mochten meemaken bij onze fokker is voor ons onvergetelijk.
Zoveel inzet en zoveel liefde dat het met geen pen te beschrijven is.
Wij hopen onze cupiebouvier nog heel lang bij ons te mogen houden maar voor ons staat vast dat de volgende weer een cupie wordt.
Zelfs al kost ons dit ons meer dan 1000 euro
Misschien heeft deze meneer zelf niet zo'n goede ervaring met fokkers en reageert hij zo.
Als je bij een fokker komt waar de liefde en vrijheid van af straalt vergeet je vanzelf de prijs.

bluesage
8 januari 2005, 22:19
geachte hr of mevr Larenshof.

U kun mij een zielig mannetjes vinden, o.k. Maar dat ik geen bouvierliefhebber ben niet. Wij, mijn vrouw en ik hebben al meer dan 30 jaar een bouvier, en zouden ook geen andere hond willen hebben.
Natuurlijk is ook alles duurder geworden (dierenartsen kunnen aan de boeren niet meer zoveel verdienen en daarom proberen ze het nu met de huisdieren)
Ook ik ben voor kwaliteit en geen quantiteit.
Maar volgens mijn bescheiden mening, en ik kan het best helemaal fout hebben, zijn nadat de consumentenbond het vragen van 750 euro voor een pup als normaal beschouwt de prijzen van bouviers enorm gestegen. Volgens mijn bescheiden mening zou de prijs afhankelijk moeten zijn van vraag en aanbod.
Naar mijn bescheiden mening ontstaat er nu (door die prijsverhoging) broodfokkerij. Met broodfokkerij kun je moeilijker het kaf van het koren scheiden. Ik lees op deze site zelfs dat fokkers die aangesloten zijn bij de Nederlandse Bouvierclub zich niet houden aan richtlijnen, wetten etc.
Ik hoop niet dat in de bouvierwereld het berner sennen of labrador effect op gaat treden. (zwakke dieren met allerlei gebreken)

Zagaha
8 januari 2005, 22:48
Ik wil even vragen, wanneer dat onderzoek is gepubliceerd?
Ik heb 5 jaar geleden al 1200 gulden voor een pup en 1500 gulden voor een 11mnd oude hond betaald. Ik kan niet oordelen of dat een absurde prijs is geweest.
Ik ben het niet helemaal met je eens als je zegt, dat de prijs bepaald zou moeten worden door "de vraag". Dat zou in kunnen houden dat er echt extreme bedragen gevraagd gaan worden, bedenk maar dat er kennels zijn, waar een wachtlijst is of die gewoon maar zelden fokken.
Je schrijft over broodfokkerij, wat is in jouw beleving daar de omschrijving van dan? Als er meer dan 4 nesten of 20 pups per jaar geboren worden in een kennel kan men als bedrijfsmatige fokker gezien worden.
Ik spreek samen met jou de wens uit dat de bouvier verschoont blijft van het zogenaamde effect waar je het over hebt.
Maar ik wil wel zeggen, dat iedereen nog altijd baas over zijn eigen knip is.
Wij betalen met zijn allen ook de prijs voor een hond. Ik ben er van overtuigd dat de kosten fenomenaal gestegen zijn, kijk niet alleen naar de dierenartskosten, maar kijk ook maar wat een stamboom aanvragen kost en dat gaat nog verder door dat lijstje. Ik denk dat het ook gewoon zo werkt, 't is maar net wat de gek er voor geeft.

Remona
10 januari 2005, 20:24
Ook ik vindt de prijs niet het belangrijkste.
Geef mij maar liever een lieve gezonden pup.
Je weet nu eenmaal dat een pup rond de 750 euro kost.
Om antwoord te geven op Zagaha de vraag, het onderzoek is gepubliceerd in de consumentengids van juni 2004

Zagaha
10 januari 2005, 23:32
Dan kan ik alleen maar zeggen dat het met de prijsstijgingen sinds die publicaties nog wel meevalt.

Lisa
12 januari 2005, 20:23
:( Wat is nu veel geld??
Mijn broer heeft een duitse dog en betaalde daar 2 jaar geleden 1600 Euro voor.
Als ik dit vergelijk met een bouvierpup dan is een bouvierpup goedkoop.
Ik ben het met de schrijvers eens dat geld niet het belangrijkste moet zijn.
Je weet wat het kost en daar verander je maar weinig aan.

droopy
15 januari 2005, 18:25
broodfok is volgens mij iets anders dan de genoemde voorbeelden.

Ga eens kijken in een puppyfarm waar er tig soorten pups liggen, met of zonder moeder.........waar het niet zo nauw genomen wordt met entingen, wormenkuren en alles wat je doet om een pup gezond te houden.
Deze puppy's zijn vele malen goedkoper dan de genoemde bedragen in deze discussie.
Een broodfokker is iemand die , in mijn ogen, geld verdient aan zijn bedrijf zonder daar inspanning voor te verrichten. Het enige waar zij op uit zijn is het vullen van de eigen portemonnee, geeft absoluut geen koopcontracten mee of leeft ze niet na (omgekeere bewijslast) en de "garantie" op een hondje is vaak niet langer dan een half jaar. De hondjes die er vandaan komen zijn zelden gezond, en zien daardoor al heel snel en vroeg de dierenarts veel te vaak. Helaas kost het deze diertjes vaak het leven omdat zij dusdanig ziek zijn dat overleven onmogelijk is. Vaak heb je te maken met mixen van dieren en liggen er teven die bij elke loopsheid gedekt worden. Niets stamboom of duidelijkheid over herkomst van het dier. Ik vergeet ongetwijfeld nog veel meer dingen die bij een broodfokker aan de hand zijn. Maar ik denk dat wel duidelijk is dat de term broodfokker in een andere hoedanigheid wordt gebruikt dan in deze discussie.

patricia
16 januari 2005, 00:00
ik ben het helemaal met droopy eens,een broodfokker is in mijn ogen iemand die alleen maar geld wil verdienen aan het verkopen van honden voor welke prijs maakt niet uit, van een hd of oog test hebben deze fokkers nog nooit gehoord,of pa of mahond nu wel of niet gezond is een stamboom heeft of een goed karakter heeft interesseerd deze fokkers al helemaal niet.

Dus als een fokker 2 (of meer)nesten per jaar heeft,deze honden gezond zijn(dus geen vlooien,onstoken oren en of ogen) op hd enz.. getest zijn,misschien dat beide ouders ook nog een z.g. of zoiets op een show gehaald hebben,beide ouders een stamboom hebben en er dan misschien 1000 euro voor vraagt dan is het mijn mijn ogen geen broodfokker want deze fokker doet moeite om een zo gezond mogelijke hond te fokken.
groet patries

bluesage
17 januari 2005, 00:11
Leg mij nu eens uit wat de relatie is tussen een gezonde pup en de prijs die je er voor betaald.
Mijn ervaring: wij hebben al dertig jaar bouviers. De eerste boef die we kochten kwam uit een gezin waar je nog geen kop koffie durfde te drinken (verschikkelijke rotzooi) De boef die we daar gekocht hebben (voor relatief weinig geld) hebben we 14 jaar gehad. Nooit ziek geweest, een perfecte hond. Deze mensen waren liefhebbers. Ondanks de rotzooi bij huis werd onze pup geborsteld, gewogen, en alllerlei gegeves genoteerd. 2 maanden later kwamen diezelfde mensen ons de stamboom brengen met de mededeling dat wanneer wij niet goed voor de boef zouden zorgen ze het recht hadden hem weer mee te nemen.
Andere ervaring: onze boef van 14 jaar hebben we moeten laten inslapen. Wat een ellende, je vriend is er niet meer. Wij, mijn vrouw en ik, hebben gejankt als kleine kinderen. Het gezonde verstand geraadpleegd beslisten we pas na de vakantie een nieuw pup aan te schaffen. Maarrrr, als je eenmaal een bouvier gewend bent kun je niet meer zonder.
Op dat moment was de bouvier geen modehond meer. Dus de nestjes die er waren was beperkt. We gaan naar Enschede naar een "goede" fokker.
We werden perfect ontvangen in een ruimte waar honderden bekers stonden van behaalde resultaen met hun bouviers. Na een soort psychologisch onderzoek werd ons medegedeeld dat wij eventueel wel in aanmerking kwamen daar een pup te "mogen" kopen.
We gingen kijken naar de honden. Tot hier en niet verder was op een gegeven moment de uitspraak. Er werd een pup ergens vandaan gehaald welke voor 5 minuten mochten aanschouwen. Ik wil niet telkens weer over de prijs beginnen, maar neem van mij aan dat die hoog was. Die pup konden we kopen indien hij niet te "goed" was voor tentoonstellingen, want dan werd hij nog veel duurder. De arrogantie van die fokker hebben ons toen aan het denken gezet. Waarom moet die pup 1000 euro kosten, en bij een ander maar 500.
De pup kwam uit een nest van 10 pups, 10.000 euro KASSA. Zwijgend stapten we in de auto en gingen naar huis. Onderweg zegt mijn vrouw tegen mij "als ik zo een boef moet kopen hoeft het voor mij niet meer" Mijn gedachten waren hetzelfde.
2 weken later zie ik op internet weer een nestje te koop staan, (ook weer bij een fokker die een kennel heeft) Mijn vrouw zegt "ik ga niet meer naar zo'n broodfokker, we wachten wel tot er iemand is die gewoon voor de liefhebberij een nestje heeft" Maar toen we de site van de fokker eens bekeken kregen we toch een gevoel van "het is hier anders" Later in de week maakten we een afspraak om daar de pups te komen bekijken. We kwamen bij die mensen en kregen hetzelfde (lekkere) kopje koffie als bij die z.g.n. topfokker.
Maar er was een groot verschil. De moederboef had ik na 5 minuten al bijna op schoot zitten. De pups die nog niet waren verkocht werden in de kamer losgelaten en konden we, ondanks er een een plasje op de vloerbedekking kwam" in alle rust bekijken. Wij waren verkocht, en op dat moment is de prijs niet meer belangrijk. We hadden er al een uitgezocht zonder over de prijs te praten. De pup koste 400 euro en kwam uit een nest van 5. Inkomsten fokker 5x 400 euro = 2000 euro. Toen we de pub ophaalden werden we nog van allerlei kadootjes voorzien en ook de medeling dat wanneer ze de stamboom brachten en we de hond niet goed zouden verzorgen ze hem zo weer meenamen na terugbetaling van de aankoopsom.
Wat is nou de strekking van dit verhaal; De eerste fokker ontvangt 10.000 euro voor zijn nestje bouviers. De fokker waar wij uiteindelijk kochten 2000,-
De pup had alle entingen gehad, was geschipt, stamboom etc. Een perfecte hond, tot op heden nog nooit ziek geweest.
Wat rechtvaardigt nou dat de ene fokker 10.000 euro voor zijn nestje ontvangt en de andere maar 2000,- De fokker waar wij de boef kochten vertelde het er goed voor te kunnen doen. Waarom bij de andere 8000 meer.
Alleen omdat de consumentenbond het gelegaliseerd heeft om zoveel geld voor een pup te vragen.
Mijn ervaring: prijs en gezondheid van de hond zijn niet aan elkaar gerelteerd.
Ben benieuwd met wat voor spannend verhaal de fokkers weer zullen bekenken om mijn verhaal te weerleggen.
vr. gr. een enorme bouvierfan

Marianne
17 januari 2005, 14:13
hallo bluesage.

ik heb je hele verhaal is gelezen, en er zitten wel raakvlakken in.
toch moet ik ook zeggen, dat je nog steeds de prijs van een pup erg belangrijk vind.
gelukkig zijn er genoeg fokkers van bouviers, de ene fokt wat meer als de ander, en de ene vraagt ook wat meer dan de ander voor zijn puppen.
maar wat is hier nou het probleem dan?.
een ieder is toch vrij om zijn pup te kopen waar hij wil?, er is niemand die tegen jou zegt dat je een pup moet kopen van 1000 euro hoor.
daarbij moet ik zeggen dat de meeste fokkers daar ruim onder zitten.
maar deze prijzen voor rashonden gelden niet alleen voor bouviers hoor, vele andere rassen zijn veel en veel duurder.
jij bent toevallig terecht gekomen bij de wolversdijk geloof ik, en die mensen verkopen hun puppen schijnbaar goedkoper, maar waarom verkopen ze ze dan goedkoper als gemiddeld dan?.
zijn zij zo goedkoop? of zijn andere fokkers veel te duur?.
vertel jij mij dan eens wat volgens jou een goed gefokte pup moet kosten dan?.
ik denk dat prijzen tussen de 550 en 750 euro prima zijn hoor, niks mis mee.
natuurlijk zijn er altijd mensen die er anders over denken, maar die zijn op dit forum in de minderheid.
groetjes en veel geluk met je goedkope hond.

leon bouvierkennel fromlooally.

Willem
17 januari 2005, 20:27
Ik heb het verhaal met belangstelling en veel ergenis gelezen.
Ik kan ook niets anders lezen dan dat de prijs een rol blijft spelen.
Het is fijn voor je dat je een pup hebt kunnen kopen voor 400 euro maar bij mij kost een pup toch echt 850 euro.
Je maakt de fout die bijna iedereen maakt.
Je bezoekt een fokker ziet 10 pups liggen en denkt gelijk kassa 10000 euro.
Je gaat helemaal voorbij aan de kosten die een fokker moet maken voordat hij kan fokken.
Kosten die niet misselijk zijn en waar je pas achterkomt als je zelf een nestje wil nemen.
Het begint bij het rontgen van de moederhond en het lopen van shows.
Een show lopen kost vandaag de dag al snel 100 euro en dan praat ik nog niet eens over het trimmen.
Fokkers doen dat vaak zelf maar moeten wel trimgereedschap aanschaffen.
Een goede tondeuse kost rond de 400 euro en de 2 benodigde koppen rond de 300 euro.
Koop er nog een ( goedkope) trimtafel bij en een bench en de 1000 euro is zo bereikt.
Onzin denk je?
Nou vergeet dat maar.
Dan begint de inrichting van de kamer waar de pups geboren gaan worden.
Een goede werpkist met verwarming en uitrusting ?
Opnieuw al snel rond de 1000 euro.
Dan de dekreu rond de 500 euro.
Dan is het hopen dat de dekking aanslaat,want jij ziet niet wat er achter de schermen bij een fokker allemaal mis kan gaan.
Pech als het een miskraam wordt? 450 euro.
Pech als er pups vroegtijdig overlijden of nog erger een teef die de dracht of bevalling niet overleeft
Dekking 2 keer niet aangeslagen, pech voor je maar opnieuw dokken.
Dan de registratiekosten bij de raad van beheer.
Wederom minimaal 50 euro per pup exclusief aantekenen en dat soort shit.
Bijvoeding van de pups en de extra voedingen die de moederhond nodig heeft reken maar weer snel op 400 euro per nest.
Niet vergeten het extra stroomverbruik van de warmteplaat voor de pups.
En kijk ook naar jezelf dat gezellige bakkie koffie kost de fokker veel tijd en geld.
Tijd die uit liefde wordt gegeven maar niet wordt betaald.
Gaan we verder dan komen de dierenartskosten erbij.
De rekening is meestal 1 pup groot.( entingen / nestcontrole / ontwormen e.d.)
De pups worden bij de fokker verkocht met garantie.
Garantie die de gezondheid moeten garanderen, wat niemand kan.
Krijgt de pup HD dan krijgt de fokker de schuld en moet in de meeste gevallen het aankoopbedrag weer worden terugbetaald.
Terwijl de eigenaar zelf ook mede schuldig kan zijn aan het ontstaan van HD.
Laat een jonge pup maar traplopen en door het zand rennen, HD gegarandeerd.
Maar toch de fokker moet bloeden.
De kosten gaan verder met het promoten van je kennel.
Advertentiekosten en toch zorgen dat je wat kampioenen hebt.
Mensen vinden dan nu eenmaal belangrijk
Je ziet zelf al het wordt voor mij ook een lang verhaal.
Een kleine fokker kan nooit een pup voor 400 euro verkopen.
De site waar je nu opzit is van een kleine fokker al zou je dat niet zeggen.
Ik wil zo wedden dat de onkosten die deze kennel maakt met zoveel websites en ondersteuning nooit de kosten uit de pups kan halen.
Maar jij vindt het een broodfokker als de pups 1000 euro zouden kosten?
Sorry hoor maar dat gaat erbij mij niet in.
Dit is nu zo'n typische kennel waar net als bij mij uit liefde voor het ras en de bouvier wordt gefokt.
Gelukkig zijn er maar weinig mensen die net zo denken als jij en weten dat fokken niet alleen geld innen is

celine
17 januari 2005, 21:35
Ik heb deze discussie even gelezen, maar wees eerlijk een pup is onbetaalbaar , niet alleen de dekgeld aanvraag stambomen en dierenartsenkosten enz......
Het is 24 uur per dag hard werken, maar dat weet je wanneer je je teefje laat dekken,
En eerlijk gezegd vind ik niet dat de pupprijs iets zegt een over een broodfokker.
Een broodfokker vind ik dat wanneer een fokker 26 honden heeft in zijn kennel
en meer dan 1 nest of 2 nestjes per jaar fokt, dat is in mijn ogen een broodfokker.

Groetjes Hennie

bluesage
17 januari 2005, 22:08
Beste Willem

Ik begrijp na jouw opsomming van kosten 1000 euro voor een pup normaal is. Maar jij bent dan ook bedrijfsmatig bezig in mijn ogen. (daar is niks mis mee)
Maar moeten de pups per se in zo'n dure bak, wij hebben een paar deuren tegen elkaar gezet in de hoek van de deel. (kost niks)
De kosten van trimmen heeft mijns inziens niets met fokken te maken. Wij gaan met de hond naar een trimsalon (kosten 2x 60 euro per jaar)
Wij hebben nog nooit een hond laten rontgen, als je eenmaal een nestje neemt is dat volgens mij niet nodig. Je zegt zelf al "Ze kunnen altijd HD krijgen" Ook andere ziekten zijn niet altijd te voorkomen. Wij hebben een boef met OCD gehad, gelukkig na een operatie opgelost.
Ik weet ook dat dierenartsen oplichters zijn. Bij ons in de buurt gaan al steeds meer mensen in groepsverband een contract aan met een dierenarts voor veeel lagere prijzen. Ze trekken met een spuitje 10 cc entstof uit en litersfles, en incasseren veel geld. Ik heb nog nooit een factuur gehad bij de dierenarts, alleen een keer voor een operatie. Geloof van mij (ik weet het zeker) dat is allemaal zwart geld.
Wat mij niet aanstaat is dat de consumentenbond heeft beoordeeld wat een pup moet/mag kosten. Dit is namelijk voor iedereen verschillend, dat blijkt al met de opsomming van jouw kosten. Ook baal ik ervan als je een discussie over een prijs begint je meteen uitgemaakt wordt als zielig mannetje en dat je geen dierenliefhebber bent.
Ik ben alleen bang dat het voor de broodfokker met deze prijzen lucratief wordt om er maar op los te gaan fokken zonder al die dingen die jij wel doet. Hierbij bedoel ik dan het berner sennen en labrador effect (veel honden met allerlei klachten)
Wat mij ook niet aanstaat bij die z.g.n. topfokkers is hun arrogantie. Het feit dat je misschien een pup mag kopen. Ze zo bang zijn voor ziekten dat je de niet eens bij de honden mag komen. Ook de kritiek op andere fokkers (dat wil jij als fokker echt niet horen) is bij dat soort mensen niet van de lucht. Hun hebben de beste honden, zijn de beste fokkers.
Ook ik zal duizend euro voor een bouvier betalen als het de ware is die ik wil hebben. Maar ik kan het nu eenmaal niet laten om een beetje terug te vechten tegen de abnormale prijsverhogingen in Nederland op bijna alles wat je kunt kopen. Een minimumloner kan zich haast meer geen hond permiteren.
Ik vind jouw kritiek opbouwend en daar kan ik goed mee omgaan.

Willem bedankt voor je informatie

Monique
17 januari 2005, 22:13
...............Het begint bij het rontgen van de moederhond en het lopen van shows.Een show lopen kost vandaag de dag al snel 100 euro en dan praat ik nog niet eens over het trimmen.
Fokkers doen dat vaak zelf maar moeten wel trimgereedschap aanschaffen.
Een goede tondeuse kost rond de 400 euro en de 2 benodigde koppen rond de 300 euro.
Koop er nog een ( goedkope) trimtafel bij en een bench en de 1000 euro is zo bereikt.................................
............hopen dat de dekking aanslaat,want jij ziet niet wat er achter de schermen bij een fokker allemaal mis kan gaan.
Pech als het een miskraam wordt? 450 euro.
Pech als er pups vroegtijdig overlijden of nog erger een teef die de dracht of bevalling niet overleeft
Dekking 2 keer niet aangeslagen, pech voor je maar opnieuw dokken.
.................................................. .....
De kosten gaan verder met het promoten van je kennel.
Advertentiekosten en toch zorgen dat je wat kampioenen hebt.
Mensen vinden dan nu eenmaal belangrijk
Je ziet zelf al het wordt voor mij ook een lang verhaal.
Een kleine fokker kan nooit een pup voor 400 euro verkopen.
De site waar je nu opzit is van een kleine fokker al zou je dat niet zeggen.
Ik wil zo wedden dat de onkosten die deze kennel maakt met zoveel websites en ondersteuning nooit de kosten uit de pups kan halen.............

Hoi Ik heb het een en ander even geknipt.Ik reageer dus op wat er nog is blijven staan.

Het lopen van shows is ook voor veel mensen hobby en ik vind niet dat je dat bij je puppy prijs moet rekenen. Na je vereiste beoordelingen gehaald te hebben is de rest dus voor eigen risico zo gezegd.

Tondeuse, trimtafel, bench en verdere trimkosten doorberekenen vind ik de reinste flauwekul!!! Het is gewoon onderhoud van je hond wat iedereeen, fokker of niet, moet doen!!!!!!!!!!!!

Het overlijden of ziek worden van pups of moeder is uiteraard heel erg triest maar dat is het risico wat je neemt als je gaat fokken. Daar kan de toekomstige eigenaar niets aan doen. Het is triest maar ook dat is het "beroepsrisico" wat je loopt.

Promoten van je kennel is belangrijk. Maar zorgen dat je kampioenen hebt????????? Zal me een zorg zijn. Als de reu, teef en pups maar gezond zijn van lichaam en geest(!!) Een kampioensafstamming zegt namelijk niets over jouw puppy. Garandeerd niet dat jouw pup ook kampioen word. Dus die kampioens afstamming neem ik altijd met een hele grote korrel zout.

En al vind ik deze website geweldig en denk ik dat deze fokker het erg goed doet, dan vind ik toch niet dat dit doorberekend mag worden in de pupprijs. Het is hun keuze geweest om een zo'n uitgebreide site te maken. Ik als toekomstige koper heb toch niet gevraagd om zo'n prachtige site? Ik wil gewoon een gezonde, verantwoord gefokte pup.

Dus al met al vind ik dat fokkers (van alle rassen) veel te veel kosten rekenen als zijnde nodig voor het nest. Welnee ze willen gewoon al hun hobby kosten ook vergoed zien naast de werkelijke kosten. Ik ken een aantal fokkers in mijn naaste omgeving waarvan ik weet wat het zo ongeweer allemaal kost en echt het is een dure hobby. En ja op je eerste nesten leg je toe. Maar hoe langer je fokt hoe meer je er uiteindelijk quite mee speelt. En trouwens fokken was toch om het ras te verbeteren en toch niet alleen om er aan over te houden???? Uiteraard moet je er niet steeds op toe leggen.

Ik vind het dan ook te zot voor woorden als er prijzen van boven de 550/600 euro gevraagd worden!!! Maar ik zeg meteen ook heel eerlijk, als ik voor een bepaalde combinatie gevallen ben of voor een bepaalde pup kijk ik niet meer naar de prijs. Al blijf ik het dan toch nog soms veeeeeeeeeel te veeeeeeeeeeel vinden wat sommige fokkers kunnen vragen.

Groeten Monique en oude boef Anouck

Marianne
17 januari 2005, 22:17
hallo bluesage.

ik wil nog een keer reageren.
geloof me maar dat er best nog goede fokkers zijn hoor, die egg niet alleen op de centjes uit zijn.
en ook zijn er arrogate fokkers, zal ik niet ontkennen.
ik hoop dat je uit deze discussie iets bruikbaars gehaald hebt, en hopelijk niet alle fokkers over een kam scheert.

groetjes leon bouvierkennel fromlooally.

bluesage
17 januari 2005, 22:22
leon, bedankt voor je reactie.

Fok je zelf ook bouviers, heb je ook een site?
Jij lijkt me iemand waar je nog normaal me kunt praten.

Marianne
17 januari 2005, 22:25
ja hoor ik fok ook bouviers, en ben geen broodfokker voor de goede orde.
normaal zet ik mijn site hier niet neer, maar voor jou dan..

www.fromlooally.net

groetjes leon.

Willem
18 januari 2005, 20:15
Promoten van je kennel is belangrijk. Maar zorgen dat je kampioenen hebt????????? Zal me een zorg zijn. Als de reu, teef en pups maar gezond zijn van lichaam en geest(!!) Een kampioensafstamming zegt namelijk niets over jouw puppy. Garandeerd niet dat jouw pup ook kampioen word. Dus die kampioens afstamming neem ik altijd met een hele grote korrel zout.

En al vind ik deze website geweldig en denk ik dat deze fokker het erg goed doet, dan vind ik toch niet dat dit doorberekend mag worden in de pupprijs. Het is hun keuze geweest om een zo'n uitgebreide site te maken. Ik als toekomstige koper heb toch niet gevraagd om zo'n prachtige site? Ik wil gewoon een gezonde, verantwoord gefokte pup.

Het is niet de vraag of je het er wel of niet mee eens bent.
Waar het omgaat is wanneer er sprake is van een broodfokker.
Je kennel promoten kost geld want hoe wil je anders bekend maken dat je pups hebt?
Ruiken doen de mensen dat niet.

De reactie op een website is ook zo iets.
Je vindt het geweldig om zo'n site te bezoeken maar wil vervolgens niets bijdrage in een pupprijs.
Ja zo lust ik er ook nog wel een.
Jij bent zo'n type van wel de lusten maar niet de lasten.
Een typische Hollander dus.

Monique
18 januari 2005, 23:03
De reactie op een website is ook zo iets.
Je vindt het geweldig om zo'n site te bezoeken maar wil vervolgens niets bijdrage in een pupprijs.
Ja zo lust ik er ook nog wel een.
Jij bent zo'n type van wel de lusten maar niet de lasten.
Een typische Hollander dus.

Wat heeft een website in hemelsnaam te maken met de pupprijs??????

En wil je pas over iemand oordelen als je die persoon kent!! Je kent me niet en weet dus helemaal niet of ik geen lasten wil dragen!!

Monique

Zagaha
19 januari 2005, 00:01
Laten we de dikke van Dalen er eens op na slaan.!

Carin
19 januari 2005, 12:35
Beste Willem

Ik begrijp na jouw opsomming van kosten 1000 euro voor een pup normaal is. Maar jij bent dan ook bedrijfsmatig bezig in mijn ogen. (daar is niks mis mee)
Maar moeten de pups per se in zo'n dure bak, wij hebben een paar deuren tegen elkaar gezet in de hoek van de deel. (kost niks)
De kosten van trimmen heeft mijns inziens niets met fokken te maken. Wij gaan met de hond naar een trimsalon (kosten 2x 60 euro per jaar)
Wij hebben nog nooit een hond laten rontgen, als je eenmaal een nestje neemt is dat volgens mij niet nodig. Je zegt zelf al "Ze kunnen altijd HD krijgen" Ook andere ziekten zijn niet altijd te voorkomen. Wij hebben een boef met OCD gehad, gelukkig na een operatie opgelost.
Ik weet ook dat dierenartsen oplichters zijn. Bij ons in de buurt gaan al steeds meer mensen in groepsverband een contract aan met een dierenarts voor veeel lagere prijzen. Ze trekken met een spuitje 10 cc entstof uit en litersfles, en incasseren veel geld. Ik heb nog nooit een factuur gehad bij de dierenarts, alleen een keer voor een operatie. Geloof van mij (ik weet het zeker) dat is allemaal zwart geld.
Wat mij niet aanstaat is dat de consumentenbond heeft beoordeeld wat een pup moet/mag kosten. Dit is namelijk voor iedereen verschillend, dat blijkt al met de opsomming van jouw kosten. Ook baal ik ervan als je een discussie over een prijs begint je meteen uitgemaakt wordt als zielig mannetje en dat je geen dierenliefhebber bent.
Ik ben alleen bang dat het voor de broodfokker met deze prijzen lucratief wordt om er maar op los te gaan fokken zonder al die dingen die jij wel doet. Hierbij bedoel ik dan het berner sennen en labrador effect (veel honden met allerlei klachten)
Wat mij ook niet aanstaat bij die z.g.n. topfokkers is hun arrogantie. Het feit dat je misschien een pup mag kopen. Ze zo bang zijn voor ziekten dat je de niet eens bij de honden mag komen. Ook de kritiek op andere fokkers (dat wil jij als fokker echt niet horen) is bij dat soort mensen niet van de lucht. Hun hebben de beste honden, zijn de beste fokkers.
Ook ik zal duizend euro voor een bouvier betalen als het de ware is die ik wil hebben. Maar ik kan het nu eenmaal niet laten om een beetje terug te vechten tegen de abnormale prijsverhogingen in Nederland op bijna alles wat je kunt kopen. Een minimumloner kan zich haast meer geen hond permiteren.
Ik vind jouw kritiek opbouwend en daar kan ik goed mee omgaan.

Willem bedankt voor je informatie

Hoi Bluesage.

ik zie dat jij het niet nodig vind om je hond op HD te laten röntgenen als je 1x een nest van die hond wil doen, maar kun je mij dan ook uitleggen waarom je dat niet nodig vind? want of je nu 1 of 4 nesten van een teef wil doen je moet toch weten of zij goed is op de heupen voordat je ermee gaat fokken, er zijn vanuit de bouvierclub maar heel weinig regels betreffende de gezondheid van de honden, maar de enige regel die er wel is is het verplicht laten röntgenen van beide ouderdieren.
en natuurlijk kan een hond in de loop van zijn leven door slijtage ook HD oplopen of door verkeerde voeding, maar als je een hond met 12 maanden laat röntgenen en je ziet dan al dat er een hele duidelijke vorm van HD aanwezig is dan kun je er toch wel vanuit gaan dat dit een erfelijke vorm is.

als ik dan ook als pupkoper bij jou zou komen voor een pup, hoe weinig je daar dan ook voor wil rekenen dan zou ik toch echt je deur voorbij gaan, ongeacht of je een heel mooi verhaal hebt, of dat je de lekkerste koffie allertijden zet, ik zou toch wel wat willen weten over de ouders en wat er door de fokker gedaan is om zoveel mogelijk erfelijke afwijkingen en ziektes bij zijn pups te voorkomen.

en dat sommige fokkers erg bang zijn voor ziektes bij hun pups is misschien wel gekomen doordat zij door schade en schande wijs geworden zijn, als je het namelijk een keer meegemaakt hebt dat je hele nest Parvo oploopt doordat er iemand dat bij zich had en lekker met jou puppies heeft zitten knuffelen, en jij dan degene bent die weken lang dag en nacht bezig is om die kleine hulpeloze pups erdoor heen te slepen en te zorgen dat ze weer beter worden, dan wordt je wel voorzichtig hoor.

en of dierenartsen oplichters zijn? nou ik denk het niet. en ik weet ook best dat er heel veel prijsverschillen zijn tussen dierenartsen, maar niemand die jou verplicht om naar de duurste te gaan toch? en als ik bij mijn dierenarts kom dan krijg ik gewoon een factuur met daarop alles wat ze bij mijn hond gedaan hebben, wat de BTW is en alles.

en wat betreft wat een broodfokker is, nou ga eens kijken bij een puppyfarm, waar met talloze pups van verschillende rassen op voorraad hebben, kijk dat is een broodfokker, iemand die niet kijkt naar de gezondheid, karakter, uiterlijk, en bloedlijnen van de honden, maar gewoon doorfokt, omdat het nou eenmaal geld opleverd.

bluesage
19 januari 2005, 14:56
Best Carin

Theoretisch heb je op alle punten gelijk, maar ik heb de praktijk anders ervaren.
Wij hebben 30 jaar bouviers, niet voor de fok, niet voor de show. Wij hebben bouviers gewoon omdat we het heerlijke, lieve, eerlijke honden vinden. Honden met een karakter welke uniek is en je bij andere hondenrassen bijna niet vind.
De meeste bouviers welke we in die 30 jaar hebben gekocht komen van boeren of mensen die eenmaal een nestje hebben genomen etc. Bij geen van deze mensen waren de honden gerontgent (schrijf ik dat wel goed). Ook hadden deze mensen geen dure kennel, werphok enz.
Wij hebben met deze bouviers de minste klachten gehad en zijn het oudste geworden. Alle andere bouviers (2 stuks) welke we van een fokker hebben gekocht hadden en hebben nog gebreken. Een is er na 4 jaar doodgegaan aan een spierziekte, de andere had OCD. De hond met OCD (niet de schuld van de fokker) is geopereerd en hebben we nog steeds.
Hiermee wil ik aangeven wat wij in 30 jaar bouviers houden hebben meegemaakt, en daarmee is mijn mening gevormd in het verhaal waar jij op reageerde.
Wat de dierenartsen betreft, natuurlijk zijn er goede en eerlijke dierenartsen. Ik heb zelf een tijdje met hun gewerkt door het helpen met het enten van eendagskuikens voor marekse verlamming. Ik weet wat enststoffen kosten en wat sommigen er voor vragen. Ik blijf bij mijn mening dat dat totaal niet in verhouding ligt. Bij ons in de streek vestigen zich steeds meer buitenlandse dierenartsen welke veel goedkoper werken (althans medicijnen e.d. voor de helft van de prijs) Ook hondenclubs gaan vaak collectief naar zo'n dierenarts.
Een ander voorbeeld: voor schapen kun je op de markt bepaalde medicijnen voor de helft van het geld kopen dan bij onze plaatselijke dierenarts. Vergelijk eens wat een huisarts of tandarts aan een consult verdient met de kosten bij de dierenarts. De dierenartsen hebben steeds minder werk bij boeren omdat die zo langzamerhand allemaal verdwijnen of ook door de dure dierenarts naar alternatieven zoeken. Ik ben van mening dat ze die inkomstenderving verhalen op de huisdieren. Ik vind dit natuurlijk geen goede zaak. Het gaat al net als in de horeca, die mensen klagen steen en been en maken hun drankje maar weer duurder om toch de zelfde winst te behalen. Dit tot er geen klant meer komt en ze hun bedrijf moeten sluiten. Als de dierenartsen de koste een beetje in de hand zouden houden is dat alleen maar tengunste van hen zelf en onze honden. Oplichters zoals ik het foruleerde zijn het natuurlijk niet, ik bedoelde dit cynisch.
Als wij met ons allen zo door gaan en de (eurogekte) maar blijven accepteren dan gaat ten slotte ten koste van ons allemaal.
Vroeger kon iedereen een hond onderhouden, als het zo door gaat is dit plezier alleen maar weggelegd voor de betergesitueerden.
Ik kom misschien wat kritisch over maar meen alleen het belang van onze dieren te behartigen.
vr. gr. bluesage

Zagaha
19 januari 2005, 16:20
Ik vind een broodfokker iemand die een nestje fokt en, hoe veel of hoe weinig hij/zij daar ook aan verdient, de gezondheid van de honden van ondergeschikt belang vind. De stambomen worden niet voor niks uitgegeven. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat alles zegt over het gezond zijn en blijven van de hond.
Maar laten we eerlijk zijn, zoals Carin al gezegd heeft, op die manier weet je wel iets over de hond. Als ik er aan denk dat de pups bij jou "vermenigvuldigaar" geboren worden tussen een paar oude deuren en in een koude schuur liggen en waar niets over bekent is, dan ga ik toch liever naar die zogenaamde broodfokker waar ik terdege informatie kan krijgen. Ongeacht of je veel of weinig moet betalen voor een pup, kan je zelf bepalen wat je belangrijker vind. tevens neem je daar ook een bepaald stuk verantwoording mee. Ik denk toch dat een met stamboom gefokte hond, niet per defintie beter is, maar wel dat de gezondheid in een hoger vaandel staat. Want waar zou jij terecht kunnen als je hond dus wel echt iets gaat mankeren of een erfelijk gebrek blijkt te hebben? Denk je niet dat iemand (die zegt dat hij af en toe eens een nestje fokt) er relatief meer aan verdient dan iemand die een naam hoog te houden heeft?

Zigo
19 januari 2005, 19:28
Wat heeft een website in hemelsnaam te maken met de pupprijs??????

En wil je pas over iemand oordelen als je die persoon kent!! Je kent me niet en weet dus helemaal niet of ik geen lasten wil dragen!!

Monique

Ik ben net als de rest een fan van deze website en heb ontzettend veel informatie gevonden die mij erg van pas is gekomen.
Daarom vindt ik dat Willem gelijk heeft dat een fokker alles mag meetellen als de discussie gaat over een broodfokker of liefhebber.
Ik denk dat niemand heeft gevraagd om zo'n website als de fokker van deze site heeft,maar iedereen er heel blij mee is.
Iedere bouvierwandelaar die ik spreek is op de hoogte van deze site.
Wat is er dan op tegen om de kosten mee te berekenen in de prijs van een pup?
Er wordt hier geschreven over broodfokken.
Is dat hier van toepassing op deze fokker als hij gewoon zijn gemaakte kosten doorberekend?

Monique
19 januari 2005, 22:55
Er wordt hier geschreven over broodfokken.
Is dat hier van toepassing op deze fokker als hij gewoon zijn gemaakte kosten doorberekend?

Nee zij zijn in mijn ogen geen broodfokker. Daar reageerde ik ook niet op. Ik vind gewoon dat een website niets te maken heeft met de pupprijs.

Goede en levenslange "nazorg" dat vind ik wel bij de pupprijs passen EN daar wil ik ook wel voor betalen!! Goede zorg in het nest maar veeeeeeeeeeel belangrijker voor mij is een goede socialisatie tijdens de nest periode. Kijk dat zijn dingen waar ik voor wil betalen, maar allerlei bijzaken die niets of weinig met de pups te maken hebben zie ik niet zitten. Ik betaal graag voor zaken waar mijn pup een betere start in het leven van kan krijgen.

En zoals ik in een eerder bericht heb gemeld: als ik voor een bepaalde combinatie van reu en teef ben gevallen en/of voor een bepaalde pup en/of voor een bepaalde fokker betekent dat dat ik het met deze fokker dus zie zitten en dan is de prijs een stuk minder belangrijk. Maar omdat deze discussie ging over wat allemaal doorberekend word heb ik geprobeerd uit te leggen wat er volgens mij NIET in de pupprijs berekening thuis hoort.

Groeten Monique en oude boef Anouck

Joke
22 januari 2005, 16:34
Broodfokken wil volgens mij zeggen dat je van het geld eet dat je verdient met het fokken van honden.
Heeft een fokker een volledige baan dan kan je niet meer spreken over een broodfokker.
Lijkt mij allemaal heel logisch.
Ook al vindt ik dat de discussie hier wel heel ver gaat.
Of je het nu wel of niet eens bent de prijs overal een beetje hetzelfde.
Ik ben het dan met Monique eens dat ik dan naar de honden kijk

magda
22 januari 2005, 19:16
Mijn idee van een broodfokker is hij of zij,die met de minste kosten, het meeste geld wil verdienen met zijn of haar teef.

droopy
23 januari 2005, 09:43
wat ik in de discussie ook tegen ben gekomen is dat er vergeleken word met een incidenteel nest van een boerderij en een fokker.
Die honden zouden langer leven..........tja dat kan natuurlijk het is immers aan de orde geweest. Maar is dat niet appels met peren vergelijken???
Tenslotte blijven onze bouven levende wezens.........en er kan altijd iets aan mankeren ongeacht de afkomst.
Om een voorbeeld te noemen heb diverse bastaards gehad die slecht 6- 8 jaar geworden zijn. Ook zomaar gefokte honden. Helaas geen lang leven beschoren. Ik vind het een beetje jammer dat die vergelijking getrokken wordt. Want zoals je ziet ook die bastaard hoeft geen lang leven beschoren te zijn.
Het blijven levende wezens...............waar altijd een mogelijkheid aan vast zit dat die iets mankeert danwel gaat mankeren.

celine
10 februari 2005, 21:10
Wat is een broodfokker : dit zijn fokkers die uitsluitend fokken om er geld mee te verdienen.
Daarom let een broodfokker niet zo erg op de gezondheid en het karakter van de hond.
Bovendien komt er bij een broodfokker nog wel eens inteelt voor.
En wordt er niet gelet op erfelijke ziekte's of afwijkingen.

http://www.broodfokkers.tk/

celine
10 februari 2005, 22:13
Op eerder vermelde site staat ook zowaar een zwarte lijst van fokkers

aqualand
21 februari 2005, 15:49
Ik geloof niet dat het begrip 'broodfokker' door iedereen wordt begrepen. Ik ben zelf ook fokker van bouviers en wil hier toch enige duidelijkheid in proberen te scheppen. Zoals Leon van Looally al aangaf heeft de serieuze fokker heel veel aspecten waar hij rekening mee moet houden om verantwoord een nestje te fokken. Het aantal teven waarmee wordt gefokt en of de pups in huis liggen of niet, is hierbij niet het eerste belang. Een serieuze fokker zorgt ervoor dat zijn fokdieren in uitstekende conditie zijn, dat ze onderzocht zijn op voor het rasspecifieke (erfelijke) afwijkingen (o.a. HD), dat de combinatie (dus de moeder en vader) zeer zorgvuldig zijn gekozen (bloedlijkvergelijking), dat de moeder en pups alles krijgen wat ze nodig hebben om ze gezond te houden, maar vooral gezond te laten opgroeien. Eventueel naar shows gaan en in de hondensport actief zijn enz. Deze aspecten zal een broodfokker allemaal een zorg zijn, als de pups maar verkocht worden. Bij een broodfokker krijg je ook geen gehoor (zie de diverse artikelen op het forum) als er daadwerkelijk iets met de hond aan de hand blijkt, al dan niet erfelijk bepaald. Ik ben het met je eens dat je de broodfokker qua vraagprijs niet kan onderscheiden van een serieuze, met rasverbetering bezig zijnde, fokker, maar ik neem aan dat je eerst gaat kijken voordat je een pup koopt en dan zelf ook wel kan oordelen of het hier om een 'broodfokker' gaat of niet.
Je bepaalt zelf of je daar een pup wilt kopen of niet.
En inderdaad, als je op de prijs gaat letten i.p.v. op kwaliteit, waarbij ik overigens niet wil beweren dat fokkers die een lagere prijs voor hun pups vragen ook slechte pups aanbieden, integendeel, dan ben je volgens mij niet op zoek naar een bouvier (of rashond) maar naar een zo goedkoop mogelijke pup. ALs je een pup in aanschaf al niet kan betalen, hoe moet het dan de volgende 8-15 jaar, want dan zal die toch ook goede verzorging nodig hebben en dat kost veel meer dan die paar euro's verschil in aanschafprijs.

arjan
24 maart 2005, 10:56
rrn interresante discussie , als het gaat om wat een broodfokker is,vind ik niet moeilijk,ga maar eens bij bv de lakokennels kijken.en zeg niet als alles er netjes uit ziet en schoon is zal het wel goed zijn! wand daar is het wel netjes en schoon!dus daar kan je het echt niet altijd aan zien.
En de pupprijs,ja dat is weer wat anders,ik ben het ermee ens dat de prijzen hoog zijn,naar mijn idee te hoog.
aan de andere kant is de bouvier nog wel een van de goedkopere rassen!
De kosten /opbrengst kan je niet gaan verglijkener gaat zo enorm veel tijd in zittendie uren kan je niet door berekenen,en daarbij je fokt toch met een ras uit liefhebberij?

Ik zeg niet dat fokkers niets aan hun pups mogen verdienen,maar ga niet van alles bij elkaar optellen zoals de tijd die het kost,matriaal die je moet aanschaffen enz (is vaak ook een eenmalige aanschaf).
Dat zou het zelfde zijn als iemand die een politiehond traint dat gaat doen,3 jaar intensief met een hond trainen,naar keuringen ,dierenartskosten,voer,rontgenen. Waar denk je dat de prijzen van zón hond komen te liggen? niet bij de 3000 euro wat ze nu kosten !
Je hoeft je niet te verdedigen woor om een pup 750 euro kost,zeg dan gewoon dat je er ook nog wat aan wilt verdienen! want zo is het ,en dat mag ook ,in mijn ogen niets mis mee.

Want als het allemaal zoaan de kosten /uitgaven ligt dat een pup 750 euro kost,waarom verkopen knpv fokkers dan hun honden(stamboomloos) voor 250? kost een stamboom zoveel? lijkt me toch niet!
En nee,knpv fokkers zijn niet allemaal brood fokkers,tuurlijk ze zijn er wel,maar er zijn ook hele serieuze! net als bij stamboom honden.
En dat je voor een "tophond van een topfokker"nog weer meer moet gaan betalen is helemaal idioot!!!
In mijn ogen loopt iemand een show of beoevend iemand de sport met een hond voor de hobby! en om te laten zien dat je achter je eigen honden staat! toch niet om er naderhand weer meer aan te kunnen verdienen?

En wat betreft bang zijn dat de bouvier hetzelfde treft als bv de benner sennen hond en de golden retriever,ik denk dat dat al wel een beetje zo is.
Bij elk ras wordt er gefokt naar wat de klant wil,ook bij onze bouven,een vacht zoals het meeredndeel van de bouven nu heeft horen ze niet te hebben,zo'n groffe bou als ze nu hebben hadden ze 30 jaar geleden ook niet,en het karracter is ook zachter geworden!
Is dat per defininie slecht? nee.Is het broodfok? als je het goed bekijkt wel! Dat is wat mensen mooi vonden dus is daar de nadruk op gelegd,want als mensen dat willen in een hond verkoop je ze makkelijker.

Met de gezondheid valt het gelukkig nog mee (al zijn de mijne nooit oud geworden,5,6,7 en negen jaarde eerste 3 kanker en de laatste een vergroot hart,maar dat zie ik maar als de prijs van intensief trainen met een hond.)
Maar de eerste 3 hou ik het maar gewoon op pech hebben.

Laten we hopen dat de gezondheid van onze boeven nog lang op het nivea blijft wat het nu is!

Leo
10 april 2005, 16:41
Fokker geven garantie op de pups en dat doet de handel niet.
Je kunt een pup van 250 niet vergelijken met een pup die over de 700 euro kost.
Het blijft altijd persoonlijk wat je ervoor uit wilt geven,maar ga niet zielig doen als achteraf blijkt dat de pup ziek is of wat mankeerd.
Ik erger mij dood als er weer zo'n zielig figuur op de tv zit te janken omdat de pup zo ziek is.
Kijk en dat zijn nou die mensen die op de eerst rij voor een kwartje willen zitten.
Begin gewoon niet aan een hond als je het niet kunt betalen.
Als iedereen pups koopt bij gerenomeerde kennels dan voorkom je al veel dierenleed.
Waarom denk je dat er handel bestaat?
Juist omdat er mensen zijn die het geld er niet voor over hebben om een pup te kopen bij een gerenomeerde fokker.

Zagaha
10 april 2005, 22:22
Ik wil geen discussie aanhalen die weer overloos wordt, maar ..........in de praktijk stelt die garantie vaak niet veel voor.
Het is heel afhankelijk. Ik kan alleen maar adviseren om bij een fokker te kopen die verkoopovereenkomsten gebruikt van de NBC. Dan sta je iets sterker als er iets aan de hand zou zijn.

Cyvah
24 april 2005, 10:01
Garantie!?

Als je een pup koopt en hij /zij wordt ziek of voldoet niet aan de verwachting het eerste jaar, dan zou ik nooit deze pup terug naar de fokker kunnen doen.

Al is de pup ziek of niet goed, je krijgt een band met deze jonge boef. (ik wel)
De pup kan er ook niets aan doen.

Gewoon zo veel mogelijk liefde geven.

Groeten Bram