Volledige versie bekijken : het laten inslapen van een hond
corry van veen
9 januari 2005, 22:41
Hallo allemaal
Ik wil het hier ook even kwijt.
Ik heb vrijdagavond met verbazing zitten kijken naar het programma Hart van Nederland. Daar kwam een man in het nieuws die had een dobermannteefje die had een kat doodgebeten wat ik natuurlijk heel erg vind. Kwam de politie aan de deur die heeft de hond meegenomen. Toen de man later kwam informeren naar zijn hond kreeg hij de mededeling dat ze de hond hadden laten inslapen. De man heeft helemaal geen afscheid kunnen nemen en een politie woordvoerdster vertelde of het een hele normale zaak was dat ze het zo snel hadden gedaan omdat ze anders bang waren voor agressie.
Dus geef nooit je hond mee ook niet aan de politie want die is echt je beste vriend niet. (het was regio Hollands-Midden)
Ik ben er het hele weekend al beroerd van. Want dit kan ons allemaal gebeuren en daar moet ik even niet aan denken.
Ik heb al een email verzonden aan de dierenbescherming en de dobermannclub niet dat het iets helpt want daar komt de hond niet mee terug.
Groetjes Corry
Snarf
10 januari 2005, 09:31
Wat een belachelijke actie van die zgn. wetshandhavers. Wat een misbruik van hun positie en volgens mij ook onrechtmatig want afgezien van het vreselijke verlies van je beste vriend(in) wordt ook materieel gezien je bezit gewoon vernietigt. Een rashond kost al gauw met alle entingen 1000-1500 euro.
Gaan ze nu ook bij katten eigenaren langs om in het geval van een doodgebeten vijvervis, kanarie, cavia, konijn, kuiken (ook allemaal huisdieren) de kat te laten inslapen. Begrijp me goed ik keur het af als een hond een kat te pakken neemt, maar het is wel het instinct dat de hond dit laat doen en heeft niets met agressie te maken. Je moet de hond daar zeker voor straffen, maar gelijk een spuitje is belachelijk.
Ook al heeft de hond voor mijn part een hele kudde schapen opgejaagd en gedood dan nog vind ik dat er overleg metde eigenaar moet kunnen plaatsvinden en deze mag beslissen of de hond ingeslapen moet worden of dat er andere maatregelen worden genomen. Dat is gewoon voor eigen rechter spreken.
Er bestaat ook nog zoiets als een schadevergoeding hoor. Als ik die man was zou ik een rechtzaak er van maken.
thei boelema
10 januari 2005, 15:46
Mag de politie zomaar een hond in beslag nemen zonder gerechtelijk bevel?
Misschien kan een Politie medewerker onder ons hier een antwoord op geven?
Een auto die niet aan wettelijke bepalingen voldoet kan ik mij voorstellen, maar een levend wezen zomaar meenemen en ook nog af maken!!
Zagaha
10 januari 2005, 17:01
Op TV zeiden ze dat de man de hond vrijwillig meegegeven had, niet wetende wat de hond te wachten stond uiteraard. Er waren al eerdere voorvallen geweest. De politiewoordvoerder vertelde op TV dat ze deze beslissing hadden genomen, om escalatie te voorkomen. Als ze langer hadden gewacht met de hond een spuitje te geven, dan waren ze bang dat de man agressief gedrag zou gaan vertonen. BELACHELIJK!!!!
Wat ik me af vraag is???????: Welke dierenarts zich hiervoor leent? Ik mag toch aannemen dat er niet zomaar een agent de hond heeft laten inslapen.
bella
10 januari 2005, 22:06
Het meenemen van de hond, officieel is het in beslag nemen mag in bepaalde gevallen wel. of dit hier het geval is geweest kan ik door de sumiere informatie niet beoordelen. Wat betreft het laten inslapen van de hond, dit mag de politie nooit en te nimmer zelf beslissen. Een Officier van Justitie bepaald dit. Het is jammer dat er zo weinig informatie is zodat er ook niet een echt oordeel over te vellen is.
groet,Bella
corry van veen
11 januari 2005, 18:41
Hoi Bella
Ik heb een stukje van internet van Dobermann.nl gehaald daarin staat o.a.vermeld dat de hond enige tijd geleden een kat heeft doodgebeten. De baasjes hebben toen een schriftelijke waarschuwing gehad. Hierin stond vermeld dat de hond nog geen muilkorfgebod of kort aangelijnd gebod kreeg, maar dat de eigenaar alles in het werk moest stellen om bijtincidenten te voorkomen. De hond is losgebroken liep altijd aangelijnd ook op de hondenuitlaatplaats. Twee dagen later kwam de politie de hond halen met de mededeling dat ze telefonische kontakt zouden opnemen. Het vrouwtje heeft de hond meegegeven omdat ze dacht dat ze wilde kijken of de hond abnormale gedragingen zou hebben. Drie kwartier later werden ze opgebeld om naar het bureau te komen. Ze nemen de riem mee en daar aangekomen krijgen ze een papiertje in hun handen gedrukt dat de hond in beslag was genomen en afgehaald kon worden bij de dierenarts waar hij was ge-euthaniseerd. En dat was het einde van het verhaal.
Er zijn verschillende instanties benaderd.
(het stukje staat op www.dobermannfonds.nl)
groetjes Corry
bella
11 januari 2005, 19:29
Als dit het hele verhaal is zou ik de verantwoordelijk vervolgen tot aan het europees hof want juridisch gezien kan en mag dit niet!!!
Nogmaals als dit het hele verhaal is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat er zo geblundert wordt.
groetjes,bella
anitaa85
11 januari 2005, 21:13
hallo allemaal jullie kunnen ook naar de dobermannvereniging.nl daar staat het hele verhaal op en er is ook een speciaal forum voor storm zo heet die dober geopend en ze laten het er ook niet bij hoor ze gaan wel stappen ondernemen
Anita
Snarf
12 januari 2005, 00:04
Ik heb zelf ook een dergelijke ervaring gehad en heb dit door met jullie te kunnen delen van me af kunnen schrijven. http://www.bouvierkennel.info/forum/showthread.php?t=545
Als hondenbezitter voel je je in eerste instantie vreselijk als iets dergelijks je overkomt en je denkt zelfs dat je lieve kameraad gestoord gedrag vertoond om een ander huisdier dood de bijten. Ik weet inmiddels wel beter.
Het onderwerp is kennelijk zo dualistisch dat er twee kampen lijken te onstaan. Gelukkig is er bij een reele katten bezitter nog wel begrip te vinden en accepteert deze de eigen verantwoordelijkheid ook. Het feit dat een kat niet van gesloten deuren houdt en idealiter gezien vrij moet kunnen rondbanjeren, houdt een moralistische keuze in. Je houdt de kat tegen zijn/haar instinct veilig binnen en maakt er een gezellige theemuts van of je laat de zigeuner van de dierenwereld lekker zijn/haar gang gaan. Kiest men voor het laatste betekent dit ook dat men accepteert dat het beestje iets kan overkomen. De risico's zijn legio: Van een verkeersslachtoffer tot prooi van een ander (wild) dier of zelfs in het meest extreme geval slachtoffer van een kattenhater.
Het punt is, en daar begint de rechtsongelijkheid, dat een hondeneigenaar is aan te spreken op het gedrag van zijn huisdier, maar een katteneigenaar niet. Volgens de verzekering en het BW zijn beide partijen evenredig aansprakelijk. In de praktijk komt het namelijk neer op beschadiging van bezit. De hond kan verminkt worden van krassen over neus tot een oog uitgeslagen worden. Verder komt een kat meestal niet, althans het zal (de confrontatie tussen een Noorse boskat versus een Chihuaha buiten beschouwing gelaten) doorgaans niet voorkomen dat een kat fysiek in staat is om een hond te doden. Andersom gebeurt dit helaas vaker.
Honden moeten aangelijnd en zeker in een woonwijk. Voor katten geldt dit niet. Hondenpoep moet worden opgeruimd. Katten mogen kakken waar ze willen en bijv. zandbakken bedoeld voor kinderen gebruiken als toilet en geen agent die er wat van zegt. Honden mogen na een bepaalde tijd niet meer blaffen, maar krolse katten voor je raam (als het te warm is om met de ramen dicht te slapen) dat mag wel. Hondeneigenaren betalen belasting. Katteneigenaren houden dit geld in hun zak. Voor honden zijn openbare relatief kleine gebieden waar de hond zijn/haar behoefte mag doen en bij Gods gratie even los mag. Voor Katten is de hele wereld vogelvrij en komen ze zelfs ook op deze plekken.
Ik liep pas met mijn honden lekker in het bos. Zij liepen los voor me uit, want daar mag dat (nog). Kom ik de bocht om. Hoor ik een hoop gegil en gekrijs. Loopt daar een meisje van een jaar of zestien met vijf katten aan een riempje. Zie je 't voor je? 3 loslopende bouviers en vijf katten die geen kant op konden. Wat doet zo'n mens in een bos waar honden los mogen. Ja inderdaad het is haar goed recht om ook in de natuur te lopen met haar huisdier, maar sorry hoor dan vraag je toch om problemen.
Als een kat een huisdier als vogel, eend, konijn, kuiken, vijvervis, cavia, tamme woestijnrat etc. te grazen neemt dan is het instinct. Als de hond de wegrennende kat als prooi ziet en achterna zit tot de dood er op volgt dan is het een gevaarlijk beest dat moet worden gemuilkorft of zelfs ge-euthaniseert. Ik heb nog nooit een kat met een muilkorf gezien. Ja een leeuw.
Kortom we kennen allemaal deze belachelijke ongelijkheid en in een ideale maatschappij zouden we het van elkaar accepteren. Toch staan er mensen klaar om een hond als Storm in te laten slapen. Weet je waarom? Omdat een hondeneigenaar een makkelijk doel is, want een hond is af te richten en iedereen weet dat een hond een meester heeft en een kat personeel.
Vuil schoftentuig is het die hondengeleiders van de politie die dit beest hebben weggevoerd en die diernarts is ook geen knip voor zijn neus waard. Ik geef mijn jongens aan geen mens mee. Ik betaal schadevergoeding en daar blijft het bij en anders pak ik de riek en steek ze van m'n erf af ;)
Zagaha
12 januari 2005, 11:31
Snarf, ik kom je helpen dan!!!!!(hihihi)
Nee alle gekheid op een stokje, ik ben het helemaal met je eens.
Snarf
12 januari 2005, 12:20
Zagaha,
Fijn dat ik een medestandster heb die ook over een degelijke Gruningse riek beschikt ;)
Ik wou dat ik meer kon doen voor de familie Jacobs uit Alphen dan het van me af schrijven. Ik doneer aan de dierenbescherming en dierenambulance, maar waar zijn nu de dierenbeschermers als je ze nodig hebt? Ik heb begrepen dat ze al wel rechtsbijstand krijgen en dat is tenminste iets, maar je huisdier krijg je er niet mee terug.
Laten we ook praktisch blijven als "ze" hier mee weg komen zonder consequenties voor de betrokken agenten dan is het hek van de dam. Het kan immers iedereen overkomen. Hier zou een fonds voor moeten komen.
Zoals ik eerder opmerkte is het m.i. een onrechtmatige daad om zonder tussenkomst van de rechterlijke macht een hond in beslag te nemen. Als de Officier van justitie hier (ook omdat het een hondenhater is bijvoorbeeld) aan meegewerkt heeft op grond van de reputatie van de hond en eerdere waarschuwingen dan wordt het een moeilijk verhaal.
Als hier juridisch niets aan gedaan kan worden ben je als hondenbezitter vogelvrij en als je hond maar iets doodbijt (vernield) dan kan men deze dus zonder vorm van (eerlijk) proces in laten slapen. Hier moeten we echt onze steun aan betuigen want voor je het weet ben je zelf ook de klos. Het klinkt wel stoer om te zeggen dat je je makker met hand en (hooivork) tand zult verdedigen, maar de praktijk zal zijn dat als men verwacht op weerstand te stuiten men versterking meebrengt.
De realiteit is natuurlijk dat je tegen een overmacht van politieagenten met ondersteuningen van de ME, traangas en electroshock apparatuur en wat dies meer zij niet op kan. Als het ooit zover komt dan geef ik mijn honden echt niet zonder slag of stoot mee, dat zouden zij ook voor mij doen, maar asl er om te beginnen jurisprudentie over is/komt dan sta je als hondenbezitter sterker.
Zagaha
12 januari 2005, 18:30
Laten we eerlijk zijn, in velerlei opzicht sta je als hondeneigenaar totaal alleen.
Helaas is het de keiharde waarheid. Je kan er helaas niets of zeer weinig tegen te beginnen.
corry van veen
13 januari 2005, 11:22
Hoi Joke
Ik weet in deze kwestie zeker dat deze familie er niet alleen voor staat. Maar wat er ook wordt beslist je bent altijd de verliezer want wat voor schadevergoeding er word gegeven Storm is er niet meer.
groetjes Corry
Snarf
13 januari 2005, 11:37
Hoi Corry,
Tuurlijk geen geldbedrag maakt het verlies goed, maar er moet een compensatie komen. Dit houdt erkenning in van schuld, want men heeft de bevoegdheden m.i ver overschreden tot zelfs het onbetamelijke. ik vindt het ook belangrijk dat de betrokken hondengeleider en politieagenten en Officier van Justitie op hun vingers getikt worden. Dit mag toch niet zonder consequenties blijven? Het liefst zou ik zien dat de betrokken ambtenaren uit hun ambt gezet worden en dan zonder gouden handruk maar wel een flinke schop tegen hun achterste.
corry van veen
13 januari 2005, 11:59
Hoi Snarf
Helemaal gelijk ik moet ondanks alle ellende wel om je lachen.
Jammer dat wij het niet voor het zeggen hebben Snarf.
groetjes Corry
Snarf
14 januari 2005, 17:23
Hoi alle betrokkenen, medelevenden en geinteresseerden,
Ik lees net op het condoleance register een stukje van de jurist die de familie Jacobs heeft geraadpleegd dat men zowel een strafklacht ingediend heeft als een civiele procedure tegen de politie en de betrokken dierenarts heeft gestart.
Ik weet niet of ik het stukje juridisch gezien mag kopieren en plakken dus link ik naar de site:
http://www.chrisisaak.nl/storm/
Kun je tevens een berichtje achterlaten, is wel zo aardig.
Vanwege de vele reakties die ongetwijfeld nog op deze site volgen en de chronologische opzet er van kan het wel betekenen dat het betreffende stukje na verloop van tijd lastig is terug te vinden. Enfin, in ieder geval wordt er iets concreets gedaan. Ik hoop echt dat de betrokken politieagenten en dierenarts hier flink voor gestraft worden. Wat mij betreft met naam en toenaam aan de schandpaal zodat ze hun beroep niet meer kunnen uitoefenen want ze zijn een schande voor hun vakgenoten.