PDA

Volledige versie bekijken : Bouviers en gehoorzaamheid

MaraJade
16 juni 2009, 10:04
Hoi iedereen

Ik heb even een vraagje. Het valt me op dat de bouviers die bij ons op de cursus zitten, gehoorzaamheid allemaal niet zo geweldig vinden. Beau vindt het ook niet super, ze doet het dan wel, dan niet en net zoals ze zin heeft terwijl ze het wel kent. Maar voordat zij aan de beurt is met een oefening dat duurt haar vaak te lang, zal dat er iets mee te maken hebben? Want als we gaan breitensporten, dan hebben we ook een gehoorzaamheidsparcours, dan doet ze het wel allemaal (behalve het blijven liggen niet). Maar we lopen dan een heel parcour met oefeningen en daarna mogen ze altijd of de slalom of de hindernisbaan lopen.

Maar is dat herkenbaar dat ze gehoorzaamheid niet zo leuk vinden? Ze luistert verder prima, gisteren was ze de beste met los volgen en ook terug sturen plaats ging heel erg goed.

Ik doe ondertussen met haar gehoorzaamheid vergevorderden.

Mara

loraine
16 juni 2009, 11:03
Nou, wanneer ik dit lees, duurt het misschien te lang voor honden, eer ze aan de beurt zijn.
Bij ons hoeven de honden niet lang te wachten, en wanneer ze moeten wachten doen we de 'af" en "blijf"oefening.
Terwijl een volgt en fietst met hond aan riem.
alles volgt mekaar dan snel op.
Een echtpaar geeft les, bij de vrouw is het volgen en bij de man de "hier" en "vooruitstuur" oefening en behendigheid. Dit gebeurt gelijktijdig.
na afloop MOETEN de honden los. Jong en oud, groot en klein.
Ook na het pakwerken.

Wanneer dit klaar is, moeten we door elkaar volgen, honden moeten mekaar negeren. Dan intussen commando's halt, zit en door mekaar. Dus het is niet eentonig voor de honden.
Weet dat ik vroeger bij KC Echt altijd zeeeer lang moest wachten en dat vond onze vorige boef ook zeer vervelend. Werkte ook niet echt mee. De honden mochten NIET los en nu nog steeds niet. Teveel groepen op het veld.
Toen kwam ik hier terecht en dat vond mijnheer wel leuk.

Grote verschillen dus

jantina&rené
16 juni 2009, 11:12
Nou, wanneer ik dit lees, duurt het misschien te lang voor honden, eer ze aan de beurt zijn.
Bij ons hoeven de honden niet lang te wachten, en wanneer ze moeten wachten doen we de 'af" en "blijf"oefening.
Terwijl een volgt en fietst met hond aan riem.
alles volgt mekaar dan snel op.
Een echtpaar geeft les, bij de vrouw is het volgen en bij de man de "hier" en "vooruitstuur" oefening en behendigheid. Dit gebeurt gelijktijdig.
na afloop MOETEN de honden los. Jong en oud, groot en klein.
Ook na het pakwerken.

Wanneer dit klaar is, moeten we door elkaar volgen, honden moeten mekaar negeren. Dan intussen commando's halt, zit en door mekaar. Dus het is niet eentonig voor de honden.
Weet dat ik vroeger bij KC Echt altijd zeeeer lang moest wachten en dat vond onze vorige boef ook zeer vervelend. Werkte ook niet echt mee. De honden mochten NIET los en nu nog steeds niet. Teveel groepen op het veld.
Toen kwam ik hier terecht en dat vond mijnheer wel leuk.

Grote verschillen dus

Bij ons gaat het net zo...
Hier is het ook een echtpaar die de cursus samen doet, dus dat gaat lekker snel. Tussendoor moeten ze wel even, nooit lang, op elkaar wachten maar dat moeten ze ook leren. En tussendoor wordt er ook ruimte gegeven voor een lekker balspel enzo....Er wordt echt veel aandacht geschonken aan de hond en de baas, super gewoon....

Henk&Boyke
16 juni 2009, 11:49
Bouviers zijn gewoon ontzettend eigenwijze schepsels met een zeer sterke wil. Hebben ze geen zin, gaan ze snuffelen of een andere kant op zitten kijken.

Ik heb hier ook zo'n stront eigenwijs exemplaar rondlopen, geduld is de enige remedie en veel oefenen. Dan realiseren ze dat het maar beter is te doen wat er gevraagd wordt anders komen ze nergens verder.

Maar als het eenmaal in het systeem zit, dan heb je succes.

Het is gewoon een van de kenmerken, lekker eigenwijs en stijfkoppig naast de nog mooier kenmerk van al onze kanjers.

Een geweldig ras dus

Ylona
16 juni 2009, 12:37
Je hebt zo ook niet voor niks hé, die bouviers. Een feest der herkenning. En ze sluiten goed aan bij mijn eigen karakter ....

marja-s
16 juni 2009, 13:08
Je hebt zo ook niet voor niks hé, die bouviers. Een feest der herkenning. En ze sluiten goed aan bij mijn eigen karakter ....

en ook bij mijn karakter, ze zijn lekker eigenzinnig, gewoon maling aan alles en iedereen.;)

Chanel
16 juni 2009, 13:35
:D Kan niets meer toevoegen! :D

jantina&rené
16 juni 2009, 13:43
en ook bij mijn karakter, ze zijn lekker eigenzinnig, gewoon maling aan alles en iedereen.;)

yep, me toooooooo :p:D

gerda_b
16 juni 2009, 15:29
Sja wat zal ik es zeggen....

Ik loop met 3 honden G&G
Dyani G&G B die vindt het heel leuk en wil ook echt voor je werken....

Cayuse G&G 1 ook zij vindt het leuk maar wil nog wel es de dingen die om het veld heen gebeuren wat dichterbij gaan bekijken...vooral kraaien die moeten volgens haar gewoon ff weg gejaagd worden....ach het haalt ff de druk ervan af zullen we maar zeggen...;)

Met Brandy volg ik nu de G&G 2 cursus...daar gebeuren heel wat meer dingen oefeningen etc. in dan in de G&G B en de G&G 1 die 2 cursussen had ze zoiets van pfffffff wat een gedoe allemaal...alles op mun gemakkie....komt het vandaag niet dan morgen wel.
Tot de hoog apport kwam dan is het weer yiehaa we gaan iets leuks doen....:D
Tijdens de examens dan is madam er helemaal hoor want dan gaat alles achter elkaar door...dus hoeven we niet te wachten op de anderen...
Maar als ze der kop er tegen gooit dan is het ook zo van nah dat snap ik ff niet....:confused:

Op een gegeven moment was ze de lessen dan ook spuugzat en ik ook....dus een nieuwe uitdaging erbij....en dat is behendigheid geworden...nou mensen je herkent mun bolle niet weer ze gaat als een echte wervelwind over het veld...en vindt alles SUPER.

Met Branca, Cayuse en Sita zijn we inmiddels ook met behendigheid begonnen en ook deze dames vinden het geweldig....

Ach en dat ze een keer een hindernisje breken , uit de bocht vliegen, of met hun bolle kop tegen de band op rennen dat kan gebeuren he het zijn niet voor niets bouviers....(l)

Gerda

MaraJade
16 juni 2009, 17:19
Sja wat zal ik es zeggen....

Ik loop met 3 honden G&G
Dyani G&G B die vindt het heel leuk en wil ook echt voor je werken....

Cayuse G&G 1 ook zij vindt het leuk maar wil nog wel es de dingen die om het veld heen gebeuren wat dichterbij gaan bekijken...vooral kraaien die moeten volgens haar gewoon ff weg gejaagd worden....ach het haalt ff de druk ervan af zullen we maar zeggen...;)

Met Brandy volg ik nu de G&G 2 cursus...daar gebeuren heel wat meer dingen oefeningen etc. in dan in de G&G B en de G&G 1 die 2 cursussen had ze zoiets van pfffffff wat een gedoe allemaal...alles op mun gemakkie....komt het vandaag niet dan morgen wel.
Tot de hoog apport kwam dan is het weer yiehaa we gaan iets leuks doen....:D
Tijdens de examens dan is madam er helemaal hoor want dan gaat alles achter elkaar door...dus hoeven we niet te wachten op de anderen...
Maar als ze der kop er tegen gooit dan is het ook zo van nah dat snap ik ff niet....:confused:

Op een gegeven moment was ze de lessen dan ook spuugzat en ik ook....dus een nieuwe uitdaging erbij....en dat is behendigheid geworden...nou mensen je herkent mun bolle niet weer ze gaat als een echte wervelwind over het veld...en vindt alles SUPER.

Met Branca, Cayuse en Sita zijn we inmiddels ook met behendigheid begonnen en ook deze dames vinden het geweldig....

Ach en dat ze een keer een hindernisje breken , uit de bocht vliegen, of met hun bolle kop tegen de band op rennen dat kan gebeuren he het zijn niet voor niets bouviers....(l)

Gerda

Hoi Gerda

Haha, dat is dus wat ik ook van Beau herken. Dat ze gewoon te weinig uitdaging heeft vooral omdat ze het wel weet, want ze kent alle oefeningen verrekte goed. Sinds k Breitensport doe, en wedstrijden loop heb ik een veel rustigere hond! ALleen de vergevorderden cursus vindt ze zo vervelend, zo van ja...ik ken het wel.

@Loraine,

Het heeft niets met lang wachten te maken want in de tijd dat ik niet aan de beurt ben, doe ik met Beau mijn eigen oefeningen, het staan, zitten en liggen. En niet iedere hondenclub heeft het geluk dat ze met twee man voor een groep kunnen staan. En je hebt nu eenmaal altijd honden in een groep zitten die (te) veel tijd nodig hebben. ZO hebben wij er ook twee in de groep zitten, tja, dat gaat ten koste van de concentratie van Beau, helaas maar waar.

Mara

veyron
16 juni 2009, 22:36
ik doe ook gehoorzaamheid met veyron en wodka.

veyron heeft zijn brevet, dus alle klassen doorlopen.
hij kent het allemaal wel, maar graag? niet echt! apporteren? ja, 1 keer als het echt moet, maar eh, hij vindt dat als je iets weggooit dan moet je het zelf maar gaan terughalen:o
zijn favoriete oefeningen? de blijfoefening:D uuuuren als het echt moet, en als hij ook nog een beetje mag snuffelen en rondkijken!

wodka is wel werklustig, het is dan ook een boef uit een werklijn, dat merk je.
dus om mee naar cursus te gaan is zij wel leuker ! en toch eigenwijs genoeg, want om een of andere reden vind ik een slaafse hond niet zo leuk......:)$

Hanneke
17 juni 2009, 09:20
Babs zat zich ook stierlijk te vervelen op de puppycursus ,1 keer wat doen was prima , maar voor de tweede keer een commando uitvoeren was al teveel gevraagd.@)
We hebben ook pogingen gedaan met behendigheid ,maar ook dat was ijdele hoop:D

wg veck
18 juni 2009, 13:52
heel herkenbaar die van mij heeft wel eens als ie iets niet wil dan heeft ie 40 banann in zijn oren dus lekker eigenwijs

Pakkie
18 juni 2009, 15:24
Ik heb drie Boefjes en alle drie vinden ze het gehoorzaamheidsgedeelte van het IPO het einde.
Het is maar net hoe spectaculair je het maakt denk ik...
Chiara is de enige die er moeite mee heeft, maar dat komt omdat ze al die andere honden eng vindt. Blijven is dan ook een crime en oefen ik zelden, het moet voor haar ook leuk blijven. Die oefeningen doe ik als ik met haar alleen op het veld ben.
In het pakwerk zit natuurlijk ook een groot stuk luisteren en moet je Chiara dan eens zien... Een perfect luisterend hondje, die beloning, het bijten, is dan ook voor haar het ultieme, doet ze alles voor.:D

Henk&Boyke
18 juni 2009, 16:50
Ik heb drie Boefjes en alle drie vinden ze het gehoorzaamheidsgedeelte van het IPO het einde.
Het is maar net hoe spectaculair je het maakt denk ik...
Chiara is de enige die er moeite mee heeft, maar dat komt omdat ze al die andere honden eng vindt. Blijven is dan ook een crime en oefen ik zelden, het moet voor haar ook leuk blijven. Die oefeningen doe ik als ik met haar alleen op het veld ben.
In het pakwerk zit natuurlijk ook een groot stuk luisteren en moet je Chiara dan eens zien... Een perfect luisterend hondje, die beloning, het bijten, is dan ook voor haar het ultieme, doet ze alles voor.:D

Kan het ook niet zijn dat, net als bij jullie Pakkie, door bijna continue bezig te zijn met jullie Boefkes plus het feit dat het werklijn kanjers zijn, het beroemde kwartje is gevallen en het geleerde niet meer vergeten wordt, een "machine" aan het werk.

Ik merk, train "stinkerd" zelf dat de aanhouder wint, "werken vindt ie heerlijk en je ziet hem genieten tijdens ons "werken", dat koppie van hem .
Door veel tijd en geduld te besteden aan je boefkes bereik je toch iets goeds.

Maar nog steeds kan ie wel eens houten oren hebben als meneerke aan het wandelen is en hij ruikt iets.

Ik ga wandelen en kijk goed om me heen, grijp in als ik iets zie lopen,
langoren etc. maar zal hij verder weglopen, is het bingo, zijn instinct achterna. Lekker eigenwijs dus.

Tegenwoordig wandelen is ook een uitdaging, overal lopen er kippen, katten en pauwen op straat, vroeg in de morgen, een heerlijke train gelegenheid, moet hem kort houden anders.......
Heb als eens meegemaakt dat hij een tuin in dook, wat blijkt, net achter een haag stond een konijnenhok, bonk met zijn kop tegen het hok:cool:.

Maar eigenwijs, nog steeds maar nooit geen andere ras, misschien een JR,
een heerlijk karakter. Leve de Bouvier

MaraJade
18 juni 2009, 17:49
Wat een verschillen toch zeg. Ik moet zeggen, dinsdagavond heeft Beau supergoed gepresteerd op de les. Zelfs het gehoorzaamheidsgedeelte ging super. Maar het allerleukste blijft ze de slalom, de hindernisbaan en de hordenloop vinden. Dat is lekker actief zijn en dan mag ze ook echt los, maar toen ik hier riep, kwam ze meteen. Ben zo trots op mijn meissie. Schijnbaar is het kwartje nu gevallen, haha.

Ook Beau komt uit een werklijn.

Mara

Pakkie
21 juni 2009, 04:06
Dat een Boef uit een werklijn komt helpt natuurlijk wel een beetje, maar voor elke hond telt: als het niet interessant genoeg is, is het de moeite niet waard.
Voor honden die gehoorzaamheid maar niets vinden kun je misschien leuke spelletjes tussen de oefeningen door verzinnen, gewoon iets lekker geks waardoor de hond weer helemaal 'opleefd'.

Zo merk je aan 'Stinkerd' dat hij best wil luisteren zolang hij weet dat daar een superbeloning tegen over staat: zijn vrijheid.

Voor Shame is dat zijn bal, voor Seven is dat spelen met zijn baasje, voor Chiara is dat het bijten in een mouw.
Gister heb ik dus dan ook voor het eerst het vooruitsturen met Chiara geoefend met een soortemet van mouw, meer een soort bijtkussentje. Moet je kijken hoe hard ze rent:D

Voor Beau is het het behendigheidsgedeelte wat je dan goed kan combineren met andere oefeningen. Bijvoorbeeld eerst een 'saaie' oefening zoals zit en daarna een slalom. Als je een hondensport beoefend, welke dan ook, is het de kunst om de motivatie hoog te houden terwijl de beloning en de spelletjes steeds verder uit het programma gehaald worden tot je het uiteindelijke doel hebt bereikt.

Leuk toch??

Henk&Boyke
21 juni 2009, 05:43
Leuk toch??

Dat is een understatement, het is gewoon héérlijk om bezig te zijn en
"stinkerd" zien genieten.

Nu was ik al geïnteresseerd in "drijven" met Flemming, vandaar dat ik van kleins af aan al commando's geef met fluit icm gebaren en stem.
Nu heb ik ook een hondenfluit aangeschaft, (voor het geval hij straks weer achter de langoren aangaat in de winter).

De eerste keer dat ik ging oefenen en floot, keek ie me aan van, slikt dat ding in en ging erbij liggen en verroerde zich niet meer:D.

Dus beginnen met het fluitje, in huis, zorgen dat na een fluitsignaal, hij gelijk keek (interactie),belonen en herhalen. Daarna buiten in de tuin, dus weer langzaam opbouwen en veel geduld hebben.

In Boe4 stond er een stukje over Treibball, wat blijkt hier net over de grens geven ze dit ook. Ik ga deze week eens kijken en kijken hoe dat precies in zijn werking gaat, lijkt me méér dan leuk voor Flemming,
gezien zijn fanatiekheid als we bezig zijn in de tuin met drie voetballen.

Maar eigengereid blijft ie, ondanks je het leuk en spannend maakt:cool:

Pakkie
21 juni 2009, 20:12
Doe je zo je best, blijkt Stinkerd nog steeds een Bouvier te zijn... hahahaha...
Geweldig dat je ondanks zijn temperament de moed niet opgeeft!

Baloe
6 juli 2009, 11:39
Mijn Baloe van 't Heukske is nu bijna 13jr en met de VUT:D
Maar altijd getraind met haar omdat ze er zo van geniette.
Was echt haar uitje.
Pakwerk vond ze niet zo, ze knuffelde liever met de pakwerker :)b
Nu wil ze thuis nog steeds graag wat voor me doen, dus als ik iets laat valllen pakt ze het graag voor me.

Wij hebben landelijk GG1 en GG2 gehaald en trainde mee in de wedstrijdgroep van GG3.

groetjes monique