Volledige versie bekijken : Goede keus bij schuwe kat?
Buffy
4 augustus 2009, 15:21
Hallo allemaal,
Op het moment ben ik de trotse baas van een 12 jarige mechelaar.
De mechel is mijn maatje en bodyguard, vriend voor het leven.
Maar het ras mechelse herder is het toch net niet voor mij vooral vanwege het zenuwachtige. Mijn huidige hond kan een enorme zenuwleijer zijn waar ik het heen en weer van krijg, bovendien is ze erg pittig en dominant.
Op het moment hebben wij behalve de mechel ook 2 katten, een stoere macho kater en een heel schuw ex-zwerfpoesje.
Helaas is mijn ervaring dat als een hond is opgegroeid met katten, dit geen garantie is dat het dan dus met alle katten goed zal gaan. De mechel jaagt buiten graag op katten ookal hebben we van pup af aan altijd zelf katten gehad wat altijd goed ging. (blijkbaar is er een groot verschil tussen "eigen" katten en katten die buiten lopen)
Helaas lukt het maar niet om de mechel het schuwe ex-zwerfkatje van ons te accepteren. Ze gedraagt zich jegens deze kat precies zo als ze buiten tegen katten doet en da's niet bepaald aardig.
Kennissen van mij hebben 2 boeven en ik ben helemaal verliefd geworden op dit prachtige ras. Heb ook al veel gelezen op dit forum.
Als ik over een poosje (hopelijk duurt het nog heel lang) afscheid heb genomen van mijn mechel, wat is dan een goede keus met het oog op mijn 2 katten? En dan met name de bange kat.
Blijkbaar ben ik niet zo goed in het afleren van katten-jagen, hoe zal dat gaan met een pup? Hoe zijn bouviers in het algemeen met katten?
Zelf denk ik dan ook dat een volwassen herplaatser misschien beter is, dan kan je selecteren op de eigenschap dat hij/zij niet jaagt op katten, maar bestaan die eigenlijk wel en hoe groot is dan de kans dat het met onze eigen katten ook goed zal gaan?
Ik heb zitten kijken naar kleinere rassen (dan is het formaat minder afschrikwekkend voor de kat) maar die zijn over het algemeen weer wat feller, iets wat ik niet moet hebben met mijn schuwe katje.
Alhoewel een boef natuurlijk wel weer wat groot is (in de ogen van de kat) maar als hij/zij de kat met rust kan laten hoeft dat niet een probleem te zijn..
Mijn mechel is een grote dame, voor mij is het formaat absoluut geen probleem, 't gaat me vooral om mijn schuwe meisje. Zij moet veilig door haar eigen huis kunnen lopen wat ze nu helaas niet kan.
Graag zou ik jullie mening horen hoe groot de kans van slagen is om in zo'n situatie een boef te nemen. Kan dit uberhaupt goed gaan of doe ik er verstandiger aan te wachten tot poeslief ons verlaten heeft?
Alvast bedankt!
Chanel
4 augustus 2009, 16:01
Hallo Buffy,
Allereerst van harte welkom op het Bouvierforum!:)
Wij hebben hier altijd honden en katten gehad (door elkaar).
Op eigen katten (en katten van familie en vrienden) wordt niet gejaagd, maar oh wee als er buiten een kat loopt.:eek:
Een nieuwe hond komt ná de kat in huis. Over het algemeen is dat het makkelijkste voor wat betreft de gewenning (hij/zij weet niet beter).
Bij een afstandshond zou ik zeker nagaan of deze katten gewend is. Een pup kun je leren de kat te negeren (ze hoeven geen "vriendjes" te worden).
Wij hebben er gelukkig nooit problemen mee gehad (en er zijn tijden geweest dat wij vier honden en vier katten in huis hadden).
Hopelijk duurt het nog een aantal jaren dat je een beslissing voor een andere hond moet nemen, wachten tot de kat weg is lijkt m.i. onnodig. Hou wel in de gaten als je voor een boef kies dat je een rustig exemplaar neemt (geen werker).
Ylona
4 augustus 2009, 17:15
Ik heb geen ervaring met katten, wel met een papegaai die ook vrij angstig was .... Twee (kruising) boeven en twee terriërs in huis met een stevig jachtinstinct. Ik heb de honden en de papegaai het zoveel mogelijk met elkaar laten uitzoeken, wel onder mijn hoede natuurlijk, maar ik heb me er zoveel mogelijk absoluut niet mee bemoeid. We zijn nu 3 maanden verder en ze kunnen het prima met elkaar vinden. Zelfs als ik boven ben en papegaai samen met de honden in de mand zit.
Mijn ervaring is: hoe minder je je ermee bemoeit (tenzij er bloed vloeit natuurlijk) hoe makkelijker de gewenning ....
Buffy
4 augustus 2009, 19:55
Bedankt voor jullie reacties.
Helaas is er tussen mijn mechel en de schuwe kat wel bloed gevloeid, de kat vluchte geschrokken door een geluid buiten zo naar de mechel toe.
Daar was geen redden meer aan, de kat moest naar de dierenarts om te worden gehecht. (flinke jaap bij de lies)
Daarom ben ik ook wat angstig denk ik, we houden de dieren nu gewoon echt gescheiden en dat wil ik later niet meer.
Als ik jullie reacties zo lees zou het dus best kunnen om er een boef bij te nemen, uiteraard met het nodige geduld om de juiste boef te vinden.
Catootje
4 augustus 2009, 21:30
Hier ook altijd Bouviers en katten gehad, nog steeds.
Kat Murphy is 16.
Jazz kwam als pup in huis, 9 jaar geleden, geen probleem.
Vorig jaar kwam pup Yunishka in huis, ook geen probleem.
Ik hield het wel in de gaten, maar het regelde zich allemaal vanzelf.
Murphy is totaal niet interessant voor mijn honden, maar als ik met hen bij vrienden ben die ook een kat hebben is Jazz daar weer wél heel druk mee, niet dat ze ze grijpt, maar die zijn dan wél heel interessant.
Buiten zijn katten alleen jacht-objecten als ze gaan rennen, als de kat doodleuk blijft zitten is er niets aan de hand.
Dazzle
4 augustus 2009, 21:36
Hallo,
Van kindsaf aan zit ik tussen honden en katten (gelijktijdig) en alles gaat eigenlijk altijd "vanzelf".
Heb hier momenteel een boef (reu) en een kruising Mechelaar x Berner Sennen (teef) en 3 katten (2 poezen en 1 kater) rondlopen.
Buiten, als de honden de kans zouden krijgen ;), zouden ze gaan jagen en wellicht killen.
In huis is het met de eigen katten geen enkel probleem.
De boef, Dazzle, is er als laatste bijgekomen en de katten waren hier dus al in huis.
Wat betreft hem, in het begin heeft hij wel pogingen gedaan, want wat is er een leuker spelletje als pup zijnde, dan dat er voor je weg wordt gerend en hoppa er zelf achter aan kan rennen...
Heb dit "de kop ingedrukt" door hem af te leiden en bij afwezigheid te zorgen dat de katten zich op een veilige plek terug konden trekken.
Ook een goede pets van een kat, kan een pup helpen te beseffen.
Hoewel een schuwe kat dit minder snel zal doen, tenzij echt in het nauw gedreven en het waarschijnlijk niet meer bij een waarschuwende pets blijft.
Zoals je een pup veel aan en af kan/moet leren, is één ervan de omgang met katten.
Zelf er niet gestresst mee omgaan, want dan wordt juist de aandacht er op gelegd.
Nu ligt er zelfs weer één van de katten soms 's nachts bij Dazzle te slapen (l).
Ook juist het (meestal) rustige karakter van een boef is in jou geval zeker een pré, lijkt mij.
Wat betreft een herplaatser, kan goed gaan, maar daar zal echt goed moeten worden gekeken of hij/zij katten is gewend. Zal niet de eerste keer zijn dat het achteraf alsnog mis loopt.
Geniet nu nog van je maatje en als de tijd daar is.... komt tijd, komt raad, dus wie weet....
Maar zoals ik al aangaf, het loopt/regelt zich eigenlijk vanzelf wel.
Nog veel plezier hier op het forum.
jantina&rené
5 augustus 2009, 08:49
Kennissen van mij hebben 2 boeven en ik ben helemaal verliefd geworden op dit prachtige ras. Heb ook al veel gelezen op dit forum.
Alvast bedankt!
Ja, da's toch logisch hè :D:D:D het is ook hond om verliefd op te worden.
Zijn wij ook allemaal, 1 keer een boef en je wilt nooit meer iets anders.
Ik zou gewoon een pup nemen en dan gaat dat vanzelf goed komen. Het groeit dan samen met katten op en dan heb je geen probleem...
kenter
5 augustus 2009, 11:26
Wij hebben ook 3 boeven en 3 katten, totaal geen probleem..
Als ze al een keer fixeren op de katten dan geven we effe een duwtje zo van..snap out of it...en dan is het weer over..
Buiten is een ander verhaal...die zijn voor de jacht ..:hubbahubba:
eldeedi
5 augustus 2009, 12:00
Ook wij hadden ooit twee katten, toen er een bouvierpup bij kwam. Dat heeft nooit problemen gegeven. De hond wist niet beter. Persoonlijk zou ik in jouw geval een pup nemen. Als je een herplaatser neemt loop je meer risico dat het niet goed gaat, te meer, daar je schuwe katje zich schichtig zal gedragen, wat de hond ongetwijfeld heel interessant zal vinden. Maar gelukkig is het zover nog niet!
Ebonoss
5 augustus 2009, 14:54
Ik heb vroeger 2 x een bouvierpup gehad die ná de katten in huis kwam. De katten zijn ruim 20 jaar geworden en hebben alletwee de boefjes overleefd.... nooit geen problemen gehad, noch met mijn eigen katten, noch met katten die buiten liepen.
:)ballebei de boefjes sliepen met de katten gezellig in 1 mand.....
Maar ik zou je wel aanraden om toch maar beter een pup te nemen, dan kun je evt. wat makkelijker 'bijsturen".
Veel leesplezier op dit gezellige en informatieve forum!
Hanneke
6 augustus 2009, 18:37
Als je een herplaatser neemt die katten is gewent hoeft dat ook geen problemen te geven. Ik heb altijd herplaatsers gehad bij katten ,nooit een probleem geweest .Heb vorig jaar een pup bij mijn katten gezet en de blaasconcerten waren niet van de lucht. Van de 5 is er eentje dike mik met Babs en de andere zien haar liever niet dan wel.
louise
7 augustus 2009, 09:59
Hallo,
Wij hebben de kat gekregen toen Bonnie:)$ 7 jaar was ,we hebben hier geen problemen mee gehad.
Of het ook kwam dat we haar altijd bij de kippen en de konijnen hebben gehaald en erop gelet hebben dat ze niks deed !
Nadat Bonnie overleden was hebben we Dunja als pup gekregen en de kat deed toen ook niks, ze speelden gewoon met elkaar:D
Volgens mij ligt het aan de opvoeding!
Een soort waarden en normen die je ook je kinderen bij brengt(I)!
groetjes Louise en Dunja:)$
k-broek
7 augustus 2009, 10:37
En wat te denken van karakter.
Normen en waarden heeft een hond niet.
Groet kees
Buffy
7 augustus 2009, 11:58
Het grote verschil zit hem denk ik in het gedrag van de kat.
Veel katten hebben een "air", dit is MIJN huis.. en rennen niet weg maar kijken eerder uitdagend terug..
Toen de mechel als pup bij ons in huis kwam hadden we een pers. Die wond iedere hond om haar pootje hoor, zelfs de herdershond van familie die normaal elke kat vijandig wegjaagt had respect voor haar, want zij bleef gewoon zitten waar ze zat of liep zoals zij wou lopen en als de hond het durfde haar lastig te vallen kreeg ie een tik van haar nagels.
Mijn mechel kon met haar goed opschieten, ook de huidige kater die we hebben is altijd gewoon goed gegaan want hij rent niet voor haar weg.
De schuwe poes rent wel weg.. al begint ze te leren dat ze dat beter niet kan doen, tegenwoordig wil ze ook nog wel eens heel hard gaan blazen. Waarschijnlijk in de veronderstelling dat ik haar dan wel kom helpen.
Nou maakt een pup natuurlijk minder indruk en zal hij ook veel slapen in het begin waardoor je een goede basis kan leggen. Bovendien zal een pup de kat niet doodbijten en bij een volwassen hond zijn die tanden toch een stukkie gevaarlijker.
Jullie hebben me in elk geval wel goede hoop gegeven, voorlopig is mijn oude dame nog fijn bij me. Daar ga ik geen tweede hond bij zetten, ze verdient op haar oude dag alle aandacht van mij.
Als het mag blijf ik ondertussen rustig meelezen hier om meer te weten te komen over dit leuke ras.