PDA

Volledige versie bekijken : Fokkerbulletin uitgebracht

Beheerder
11 augustus 2009, 19:11
http://www.bouvierforum.nl/vbuploads/fokkersbulletin01.jpg
Deze week ontvangen alle bouvierfokkers (met public adressen) en aangesloten zijn bij de Raad van Beheer het eerste fokkersbulletin van Boe4 in de brievenbus.

Reden voor het uitbrengen van dit bulletin is om alle bouvierfokkers op de hoogte te brengen van de nieuwe informatiefolder van Boe4 die meegegeven kan worden aan kopers van pups.
In deze folder zit een bon voor het gratis aanvragen verenigingsblad van Boe4.

De informatiefolders kunnen door fokkers gratis worden aangevraagd op de website van Boe4 (http://www.boe4.nl)

In het bulletin stelt de vereniging zich tevens kort voor aan de bouvierfokkers.

Marlie-1
11 augustus 2009, 20:16
Bedankt voor jullie brief.
Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van de brief al had ik graag gelezen wat Boe4 voor mij als fokker kan betekenen.
Voor mij is belangrijk hoe jullie omgaan met fokvoorwaarden.
Is het zo dat dit ten koste gaat van kwaliteit wat wordt gezegd?
Wat als ik van jullie lid wordt en ook lid ben van de NBC.
Hier hebben jullie een kans laten leggen om de fokkers daarover informatie te verstrekken.
Nu zijn er nog veel vraagtekens waarop antwoorden moeten komen.

Beheerder
11 augustus 2009, 21:50
Allereerst bedankt voor de reactie.
De leden van Boe4 hebben de opdracht gegeven aan het bestuur om alle voorbereidingen te treffen om eventueel een erkende rasvereniging te worden.
Daarvoor was (is) het nodig dat de Raad van Beheer meerdere rasverenigingen gaat toelaten.
In dit forumonderdeel (http://www.bouvierforum.nl/forumdisplay.php?f=129) staat daar veel meer over dus dit sla ik even over.

Om de gevraagde informatie te kunnen verstrekken moet het ontwerp fokbeleid gereed zijn om voor te leggen aan de leden.
Zelfs dan is dit nog niet het defintieve ontwerp, want de leden moeten op de ALV hun goedkeuring geven en kunnen nog wijzigingen doorvoeren.
Als goedkeuring door de leden wordt geven is pas het fokbeleid bij Boe4 een feit.
Om die reden is het geen gemiste kans, maar is de mogelijkheid er nog niet.

Wel kan ik antwoord geven wat fokkers mogen verwachten van Boe4 in het fokbeleid.
De veel gebruikte reden van rasverenigingen dat meerdere vereniging een verloedering van het ras is verwijs ik naar de prullenbak.
Uitgangspunt in het fokbeleid van Boe4 wordt het centrale fokbeleid en de erfelijksheidsonderzoeken bij rashondenpopulaties.
Daaruit kun je opmaken dat als de leden hun goedkeuring geven Boe4 een fokbeleid gaat krijgen wat vele malen zwaarder zal zijn dan het huidige fokbeleid van de NBC.

Anton v.d.Berg
Voorzitter Boe4

Beheerder
11 augustus 2009, 22:07
Betreffende je vraag over het lidmaatschap bij Boe4 en de NBC:
Bij Boe4 is het geen probleem om van beide lid te zijn.
Toch, als Boe4 kiest voor aansluiting bij de Raad van Beheer zou het fokbeleid een belemmering kunnen zijn voor een dubbel lidmaatschap als je fokker bent.

Willem
12 augustus 2009, 13:53
Vandaag de brief ontvangen.
Daaruit blijkt weer dat Boe4 op professionele wijze bezig is.
Mijn vraag als fokker is wat de NBC nog in petto heeft als Boe4 straks erkend gaat worden?
Verder mis Ik het overleg tussen Boe4 en de NBC over het fokbeleid
Volgens mij heeft Anton ergens staan dat Boe4 dit in samenspraak met de NBC zou opstellen.
Niks dus en komt Boe4 met eigen fokbeleid wat schijnbaar zwaarder is dan van de NBC.
Het laatste beetje hoop dat er samenwerking zou komen tussen Boe4 en de NBC is daarmee voorbij.
Ik neem het Boe4 niet kwalijk.
De NBC heeft te lang achterover gezeten met de houding van mij kan niets gebeuren.
Ik heb daar mening discussie over gehad, ook op het forum hier.
Ik was teveel op de hand van Anton etc etc.
Maar nu?
Boe4 neemt alle tijd om het beleid naar buiten uit te dragen.
Eerst naar de bezitters van een bouvier en nu de fokkers.
Ik zal wel weer ruzie krijgen met sommige fokkers, maar Boe4 neemt het gewoon over van de NBC.
Het is wachten tot de bom valt.
Zoals sommige al weten is daarvoor het lont al aangestoken.
De vraag is wie straks de schuld krijgt.
Ben ik teveel op de hand van Anton dan?
Ja, want hij draagt het beleid uit van een vereniging zoals het hoort.
Strak, vastberaden en doelgericht.
Waarom hebben we hem nooit naar binnengehaald bij de NBC toen het nog kon?

Hangijzer
12 augustus 2009, 18:37
Ja Willem en wat is dan het verschil in het beleid van beide clubs?
Allebei de clubs moeten voldoen aan de regels van de Raad van Beheer.
Dacht je nou werkelijk dat de NBC er wakker van ligt, jij probeert het vuurtje hier aan te stoken maar daar trappen de meesten niet in.
In Duitsland en Frankrijk heb je de club nodig voor de papieren hier in Nederland maakt het niets uit wat voor een club je ook kiest.
Waarom er fokkers bij de NBC blijven, is dat ze gewoon nestkorting krijgen bij het aanvragen van stambomen of een medaille na vijfentwintig jaar lidmaatschap. Zoals je weet fok ik in nederland niet meer maar ik ben al 25 jaar lid van de NBC. Had of heb ik problemen kon ik altijd terecht al dan niet op een vergadering. Helaas is het zo dat de meeste leden nooit op vergaderingen komen maar liever anoniem wat roepen op een forum.
Een blad/website maken is mooi, maar een vereniging oprichten die wezenlijk anders en misschien beter is als de NBC is wat heel anders.
Wij wensen Anton daarbij veel succes.

Beheerder
12 augustus 2009, 20:18
Boe4 houdt het bouvierwereldje bezig in Nederland.
Ik had niets anders verwacht.
Toch vindt ik het heel jammer dat nog steeds niet duidelijk is dat ik (Anton) geen bouviervereniging aan het oprichten ben.
Die is er al!
Boe4 is een bouvier-rasvereniging en voor de wet volledig gelijk in rechten en plichten als de NBC.
Het enigste verschil tussen Boe4 en de NBC is dat de NBC lid is van de Raad van Beheer.
Boe4 kan dit (nog) niet worden, ook al zouden ze vele malen groter zijn, veel betere regels hebben en ga maar door.
Ik ga hierop niet door, zie hiervoor de topic die daarover gaat op het forum.

Dan vindt ik het ook erg jammer dat telkens mijn naam wordt genoemd.
Natuurlijk ik ben de voorzitter en draag zoals het hoort het beleid van de vereniging uit.
Maar achter Boe4 zit een enorm team van mensen.
Een volwaardig bestuur van 4 andere bestuursleden en een groot redactieteam die bijna dagelijks bezig is om het verenigingsblad vorm te geven.
Dan zijn er nog de actieve oprichtende leden die achter de schermen Boe4 promoten en lobbyen en niet te vergeten de webmaster van de website van Boe4.

Dan wil ik nogmaals rechtzetten dat de Raad van Beheer niets anders is dan een overkoepelende organisatie.
Voor fokkers inderdaad van zeer groot belang i.v.m. stamboom uitgiften en het fokbeleid.
Voor de liefhebber die een bouvier thuis heeft zitten en toch nooit gaat fokken heeft het weinig betekenis.

Elke vereniging bepaald zijn eigen beleid en zijn eigen regels.
Voor het fokken betekend dit dat het Basis Reglement Stambomen of basis fokreglement ( beide termen worden gebruikt) de minimale eis is voor een aangesloten vereniging.
De rasvereniging(en) van het ras geeft invulling aan de specifieke fokvoorwaarden.
Boe4 is inmiddels met het vierde concept fokbeleid bezig en wordt onderworpen aan een team van deskundigen.

Boe4 is de tweede bouviervereniging van Nederland en in beleid anders opgezet dan de NBC.
Of Boe4 daarmee beter is dan de NBC is een persoonlijke keuze.
Er is een keuze gekomen tussen 2 verenigingen voor bouvierliefhebbers en mogelijk komt er een keuze voor fokkers welke fokbeleid ze zullen ondersteunen.
Had je als fokker eerste geen keuze (slikken of stikken) straks mogelijk dus wel en behoud je gewoon de kortingen op je nesten.
Ook al heb ik daar moeite mee en mag die regel van mij worden afgeschaft.
Ik lees en hoor dat iedereen honden fokt uit liefde voor het ras en geen geld wil verdienen aan pups.
Wel dan is mijn eerste voorstel aan de Raad van Beheer als Boe4 straks kiest voor aansluiting om een voorstel in te dienen dat we die kortingsregel moeten schrappen.
Kunnen de examens gehoorzaamheid (G&G) voor de mensen thuis de komende jaren gelijk in prijs blijven

Alle leden van Boe4 krijgen deze maand een eerste uitleg over de voortgang van de weg naar erkenning.

Beheerder
12 augustus 2009, 20:24
Door alle ophef van de 1 rasvereniging regel is dit naar de achtergrond verdwenen.
Maar de NMA heeft ook vastgesteld dat het het tuchtcollege van de Raad van Beheer niet als onafhankelijk kan worden gezien.
Deze wordt nl samengesteld door de eigen (aangesloten) leden.
Er zal dus een college moeten komen die niet uit eigen leden bestaat.

Beheerder
12 augustus 2009, 20:46
Het huishoudelijk reglement artikel 10 van de Raad van Beheer bevat de regel zich te onthouden van deelname aan enigerlei kynologische activiteit die niet uitgaat van de Raad van Beheer en/of van een Aangesloten Vereniging;”

De federatie van rasverenigingen heeft in de eigen aanbeveling naar de NMA het volgende opgenomen:De Federatie van rasverenigingen vindt dat dit artikel discriminerend is en verwijderd moet worden

In de statuten van de NBC artikel 15 C is opgenomen einde lidmaatschap om een andere reden dat van de vereniging redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

Gezien de ontwikkelingen binnen Boe4 ( voorbereiding erkenning) en het verwijderen van de 1 rasverenigingsregel bij de Raad van Beheer zal het toepassen van deze regel op fokkers die zich aansluiten bij Boe4 en lid blijven van de NBC vergaande gevolgen hebben voor de NBC als fokkers om deze reden het lidmaatschap wordt ontzegd.
De Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) is van toepassing en die staat boven de statuten.

Beheerder
12 augustus 2009, 20:54
Nestkortingen op stamboom aanvragen zijn niet mogelijk binnen Boe4.
Het klopt dat er leden van de Federatie van rasverenigingen zijn die dit al na voren brengen.
Deze leden hebben al besloten tot erkenning over te gaan en fokkers melden hun nest aan met de verenigingsnaam.
Als de NMA uitspraak doet en de voorlopige conclusie omzet in een defintieve conclusie dan krijgen deze fokkers alsnog de nestkorting.

De leden van Boe4 hebben wel besloten om de aanvraag voor te bereiden, maar hebben nog geen beslissing genomen of ze ook daadwerkelijk gaan kiezen voor aansluiting.
Fokkers die hun nest aanmelden met de vereniging Boe4 zullen daarom nooit hun nestkorting terug krijgen.
Anders wordt het als de leden besluiten tot aansluiting.