PDA

Volledige versie bekijken : Honden overlijden door vergiftiging in natuurgebied

Wilma
29 januari 2005, 15:31
Gelezen in de krant:

Kaatsheuvel - In het natuurgebied Duikse Hoef in Kaatsheuvel zijn zeker twee honden na vergiftiging gestorven. Volgens hondenliefhebbers gaat het om vijf dode honden en één hond die ernstig ziek werd, maar de vergiftiging heeft overleefd. Een woordvoerster van de politie zegt dat er drie meldingen van vergiftiging zijn binnengekomen, twee met een fatale afloop.

De zwarte labrador retriever van huisarts C. van Bavel hoort tot de slachtoffers. De arts wandelde met haar hond door het bos. Het dier sprong over een omgevallen boom en struikelde onverwachts. „De hond verzwakte en zakte door zijn poten. Er was ook veel speekselvorming. Hij probeerde te ontlasten, maar binnen een half uur was mijn hond dood. “
Van Bavel denkt aan vergiftiging. Ze vermoedt dat het gif is verspreid door jagers of stropers die vossen willen uitschakelen.

Symptomen
Dierenarts G. van de Brink heeft de hond van Van Bavel gezien en bevestigt het vermoeden van vergiftiging. „In november kreeg ik hier een zieke hond met dezelfde symptomen. Dat dier had vantevoren flink gegeten en heeft de vergiftiging daarom overleefd.“
Monique van Laarhoven (27) uit Kaatsheuvel laat vaak honden uit in het gebied tussen de N261 en de golfbaan bij de Efteling. Zij kent drie mensen van wie de hond is omgekomen. „De hond van mijn oom en tante zakte op tweede kerstdag in elkaar. Bovendien heb ik met eigen ogen gezien dat nog een andere hond in het bosgebied is doodgegaan. Het dier zakte in elkaar. De eigenares belde haar man en die heeft de levenloze hond met de auto opgehaald.“
Jacques Le Rutte, oom van Van Laarhoven, verloor zijn labrador Fleur. „Mijn schoonzoon liet de hond uit. Op de terugweg begon het dier te zwalken en te schuimbekken.“ Le Rutte wijst de beschuldigende vinger naar een jager uit de buurt.

Onderzoek
Een woordvoerster van de politie gaat op basis van de meldingen uit van twee dode honden. „Of de dieren vergiftigd zijn, weten we niet. De eigenaren hebben geen laboratorisch onderzoek laten doen. Als er meer dode honden zijn, dan willen we graag met de eigenaren in contact komen.“

patrick
1 april 2005, 23:01
Of er nog meer honden vergiftigd zijn, dat weet ik niet, maar de onrust bij de hondenbezitters stijgt enorm, in deze regio.
Ook vindt ik regelmatig dode konijnen en hazen, en een enkele keer een dood hert.

Zelf laat ik onze kanjers dagelijks uit in de Drunense duinen (kaatsheuvel), wat me opvalt is dat er weleens wolfsklemmen aangetroffen worden.
Ook worden er tegen de schemerval jagers en stropers aangetroffen in de bossen.
Laatst liep er ook een jager met een geweer, en deze had een behoorlijke hekel aan honden, zeker omdat mijn bouvier's enorm alert, en oplettend naar deze persoon gingen.
Een tip om je honden uit te laten in de regio, is de Kaatsheuvelse ijsbaan, daar wordt dagelijks door de (meerdere) boswachters gecontroleerd, op stropers en jagers. Maar ga niet te ver de bossen in want er zitten op dit moment veel herten die net geworpen hebben.
Hier een foto vanaf de Drunense duinen.

http://members.home.nl/patrickmiranda/foto/1003.jpg

Groetjes patrick en de boeffie's Kelly en Donna.
http://members.home.nl/patrickmiranda/