Volledige versie bekijken : Klitten bij de bek
Paul Brens
1 februari 2005, 20:04
Mijn bouvier heeft erg veel klitten rond zijn bek zitten.
Ik borstel hem elke week grondig door maar ondanks dat blijft het rond de bek een probleem.
Als ik de klitten er probeer uit te borstelen piept hij ook.
Ik wil hem geen pijn doen en zoek tips om de klitten eruit te halen.
Wie kan mijn helpen aan een oplossing?
bella
1 februari 2005, 21:02
Ik hou zijn sik wat kort, show toch niet met hem en iedere keer na een koektje als er slijm en speeksel hangt maak ik zijn mond schoon met een babydoekje. (ongeparfumeerd) Ook was ik met een washandje iedere week zijn sik en dit alles bij elkaar scheelt een slok op een borrel.
groetjes,Bella
Zagaha
1 februari 2005, 22:02
Op zich zijn die klitten niet zo'n groot probleem hoor.
Probeer met de punt van een kam in het midden van de klit te prikken en dan voorzichtig naar beneden te trekken. Als de klit erg dik is doe je dit een paar keer. Daarna probeer je het haar gewoon te kammen. Borstels zijn niet zo geweldig om te gebruiken voor de Bouvier, zeker niet bij de bek. Dat piepen kan ook een mooie afleiding zijn, om jou op te laten houden met borstelen hoor, denk daar maar om. de sik uitwassen zoals bella zegt is een goed idee, maar zorg dan wel dat eerst de klitten eruit zijn, anders maak je het geheel alleen maar erger. Succes!!!!
Carin
2 februari 2005, 08:02
vaak zijn de klitten rond de bek het gevolg van voedselresten die in de haren blijven plakken, en daardoor grote harde klitten maken, soms complete bonken.
wat wij er hier aan doen is de baard regelmatig doorkammen, eers met een grove kam en dan later als de klitten eruit zijn, dan pak ik de ouderwetse vlooien/stof kam om de haren die rond de lipranden zitten daar nog een keer mee te kammen. het klinkt misschien raar maar de vlooienkam is zo fijn getand dat je dus de kleine stoffige deeltjes die de oorzaak zijn van de klitten er makkelijk mee wegkamt.
niet altijd maar soms als er veel van die voedselresten zitten dan was ik de baard nog even na met een beetje shampoo.
op die manier houd ik de baarden van onze honden uit de klit en hebben ze dus ook een mooie volle baard die normaal op lengte kan blijven.
groetjes Carin
magda
2 februari 2005, 10:50
Als wij gaan kammen bij de baard wrijven wij wel eens een klein beetje maizena door de haren,zuinigjes ,zodat het wat beter glijdt.
Paul Brens
4 februari 2005, 21:55
Allemaal bedankt voor jullie reactie.
Het klopt dat het voornamelijk etensresten carin en ik ga de tip van magda uit proberen.
Ik laat het jullie weten of het werkt