matthew
7 februari 2005, 19:45
hallo iedereen
Ik denk dat er hier wel veel zijn met ervaring om een pup zindelijk te maken .
Hoe doe je dat het best en hoe lang duurt dat tot hij zindelijk is.
Groetjes
Francine
8 februari 2005, 12:01
In het algemeen kun je er vanuit gaan dat een pup zijn behoefte moet doen kort na:
. eten of drinken
. spelen
. slapen
. in het begin tenminste elk uur.
Zodra je hond zijn behoefte gaat doen zeg je steeds dezelfde woorden. Kies een zin/woord die je ook in het openbaar kan zeggen. Bijv. "ga eens wat doen". Als hij klaar is prijs je hem enthousiast en geef je hem eventueel een brokje. Het makkelijkst is om de pup steeds naar dezelfde plek te brengen waar hij zijn behoefte kan doen. Wanneer hij niets doet, neem je hem weer mee naar binnen en probeer je het later nog eens.
Als je merkt dat je pup aan de vloer snuffelt, ronddraait of wil gaan hurken moet je dit onmiddelijk onderbreken. Til hem op, breng hem naar buiten en geef het commando. Je kunt hem makkelijk optillen, ook als hij al wat doet want een pup heeft een plasrem.
Als je ziet dat hij zijn behoefte in huis heeft gedaan, straf hem dan niet. Dit heeft geen enkele zin, hij zal niet weten waarvoor hij gestraft wordt omdat hij in de tussentijd alweer allerlei andere dingen heeft gedaan. Wrijf hem ook niet met zijn neus door zijn plasje, hij begrijpt hier niets van. Als je hem op heterdaad betrapt, zeg dan rustig "nee" pak hem op en zet hem buiten. Straf hem niet! Wanneer je hem straft leer je hem alleen dat hij absoluut niet mag plassen of poepen wanneer je in de buurt ben.
Voor een pup die net uit het nest komt, is het moeilijk om ineens alleen te moeten slapen zonder zijn moeder en nestgenootjes. Om hem een beetje te steunen kun je de pup 's nachts in een bench naast je bed zetten. Let wel op dat je de pup niet meteen gaat aaien elke keer als hij piept, want dan blijft hij piepen. Je aanwezigheid is genoeg steun voor hem. Als je een hondje hebt dat je wekt als hij wat moet doen, is het de moeite waard om op te staan.
Wanneer je in een flat woont, is het lastig om op tijd een grasveldje te bereiken. Een mogelijkheid is de hond leren zijn behoefte op een krant te doen. Deze krant kun je later buiten neerleggen waar hij zjin behoefte moet doen. Vervolgens maak je de krant steeds kleiner totdat het niet meer nodig is.
Sommige pups hebben de gewoonte om een beetje urine te laten lopen als ze opgewonden of gespannen zijn. Dit is een natuurlijke reactie, bedoeld om te verzoenen. Boos worden verergert het alleen maar. Het beste wat je kan doen is het te negeren en weglopen. Kijk de pup niet aan bij het begroeten en buig er zo min mogelijk overheen. Een pup die dit doet moet meer zelfvertrouwen krijgen. Dit zal langzamerhand komen als de pup wat ouder is.
Wanneer er toch een ongelukje is gebeurd kan je de vloer het beste schoonmaken met water met azijn. Gebruik in elk geval geen middelen op basis van chloor of ammoniak, deze luchtjes zijn voor honden juist aanleiding voor plasjes. Maak de plek het liefst schoon zonder dat de pup het ziet : elk ophef die er over zijn plasje wordt gemaakt werkt averechts.
De tijd die het duurt voordat je pup zindelijk is, wordt o.a. bepaald door het individu van je pup en de hoeveelheid tijd en energie je hierin steekt.
Sukses ermee, groetjes, Francine
matthew
8 februari 2005, 18:59
bedankt Francine voor de mooie en uitgebreide uitleg . Als nieuw lid hier doet dat veel plezier dat er zo vlug antwoord komt op mijn vragen .ik heb het gevoel dat ik hier nog veel kan leren en veel vrienden maken
Francine
8 februari 2005, 20:26
Matthew,
Geen dank en ik hoop dat je het hier op het forum net zo naar je zin zal hebben als ik.
Groetjes, Francine