PDA

Volledige versie bekijken : Voor De Rechter !!!!

John
16 februari 2005, 16:44
Donderdagavond 17 februari speelt er in de uitzending van de "Rijdende Rechter" een kwestie tussen een pupkoper en de fokker.

In deze kwestie is de Raad van Beheer om een toelichting gevraagd op de Heupdysplasie screening die een rol speelde in het geschil.

We verklappen de uitspraak van Rijdende Rechter (http://www.rijdenderechter.nl/) Mr. Frank Visser nog niet. Als u interesse is gewekt: donderdagavond 17 februari, Nederland 1, van 21.55 uur tot 22.25 uur.

nanc
16 februari 2005, 18:04
ik ga zeker kijken, ben benieuwd!!!!

roosje
17 februari 2005, 21:34
We hebben gekeken naar de rijdende rechter:
Wij geven de fokkers van de border gelijk.
wij vinden dat deze mensen, inderdaad goed bedoelende hobbyfokkers, toen hun teefje gedekt werd schijnbaar op orde waren met het fokreglement van de borderCollieclub. Later kwam HD aan het licht, ze wilden het hondje terugnemen maar kregen daarvoor niet de kans. HD is niet te genezen, en is het wijs om te "tobben" met een puppie terwijl een verstandig mens al weet hoe t ermee afloopt?
Gelukkig is het fokreglement van de bouvierclub hierin duidelijk:
(van de website van de NBC gekopieerd)
-------------
De fokker is verplicht bij eventuele geschillen met kopers betreffende erfelijke afwijkingen en/of ziekten welke officieel door daar***toe bevoegde personen en/of instanties zijn vastgesteld, zich als verantwoordelijke persoon op te stellen.

Bij onzekerheden omtrent de ernst of mate waarin de afwijking zich open***baart is de fokker bevoegd tot het laten verrichten van een nieuw onderzoek. Dit kan echter alleen door daartoe bevoegde personen en/of instanties.

Indien de kwaal/afwijking niet door officiële personen en/of instan***ties is vastgesteld, dan is de fokker niet verplicht tot het vergoeden van de schade die door de koper is geleden.

Indien de erfelijke ziekte of de erfelijke afwijkingen is vastgesteld door daartoe bevoegde personen en/of instanties dient de fokker de kosten die voortvloeien uit deze ziekte of afwijking te vergoeden. De vergoeding kan echter nooit de aanschafprijs van de hond te boven gaan. De koper kan nimmer de fokker verplichten de bedoelde pup terug te nemen, mits de fokker dit zelf wenst.

De vergoeding die de fokker moet betalen, mag echter indien de koper daarmee akkoord gaat ten tijde van de afhandeling van de schadeclaim, bestaan uit het verstrekken van een pup van betere kwaliteit.
--------------------

prima regels.
meer meningen?

Monique
18 februari 2005, 11:19
Ik ben het niet met je eens. Fokken met twee honden die Tc hebben lijkt me al niet zo verstandig. Al zou het mogen, ik zou het niet aanraden. Op een hond met TC zet je een hond met "perfecte" heupen en geen Tc hond. En er zijn al genoeg Borders met slechte heupen op deze wereeld. Meer is niet nodig.

Trouwens de volledige tekst van de uitspraak staat te lezen op: http://www.rijdenderechter.nl/uitspraken137.html Hier vind je ook meer achtergrond info wat niet in de uitzending is geweest.

Ik vraag me ook af wat jullie van deze fokker vinden als jullie hun "website" bekijken???
http://home.hetnet.nl/~jan.vanderham/index.html

Vind het nu niet bepaald bemoedigend wat ik zie en lees.

Groeten Monique (eigenaar van een bouvier en twee Border Collies!!!)

Zagaha
18 februari 2005, 11:58
Vraag me af wat de opbouw van hun website kan zeggen over de gezondheid van de honden.

Marianne
18 februari 2005, 12:35
hoi monique.

sorry ik moet even reageren op wat je schrijft hier.
ik weet niet of je veel weet van de materie heupen bij honden.
maar als je fokkers die tc honden gebruiken voor de fokkerij,veroordeeld, kun je de hele bouvierfokkerij veroordelen.
er word n.l al jaren door alle bouvierfokkers al tc honden gebruikt voor de fokkerij, inclusief wij.
ik zal je gelijk ook even uitleggen waarom dat zo is.
om de doodsimpele reden, dat voor het nieuwe rontgenen, de bouviers in nederland bijna geen had vrije heupen beoordeeld kregen.
nu sinds een paar jaar de nieuwe manier van rontgenen met een foto gedaan word, zijn heel veel bouviers ineens hd vrij.
toch zijn deze bouviers niet in een keer beter als vroeger hoor.
nederlandse honden werden veel strenger beoordeeld dan de honden in de landen om ons heen.
ik heb thuis een dametje lopen voor de fokkerij met hdtc heupen met 0-40.
als ik deze hond nu zou rontgenen zou ze hd vrij krijgen.
dus niet te snel een oordeel vellen over fokkers hoor, de meeste hebben het erg goed voor met hun honden.

groetjes leon bouvierkennel fromlooally.

Bianca1
18 februari 2005, 18:08
prima regels.
meer meningen?
Ik wil reageren op het schrijven van Roosje.
Ook ik heb 3 jaar terug een conflict gehad met een fokker over HD.
Het was een bouvier afkomstig van een grote fokker met garantie van de Nederlande Bouvierclub.
Mijn bouvier was 11 maanden oud toen er HD door mijn dierenarts werd geconstateerd.
Ik schrok mij wezenloos en ik heb natuurlijk direct de fokker gebeld om het slechte nieuws te vertellen.
Bij het eerst telefoontje al kreeg ik door dat de schuld bij mij kwam.
Ik zou mijn pup teveel trappen hebben laten lopen en te lang uitlaten en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Het ging mij helemaal niet om het geld of zo want ik wilde gewoon de fokker vertellen wat er aan de hand was.
De fokker was degene die over geld begon,ik kon een deel van het geld terug krijgen als ik de pup aan hem terug gaf.
Of ik kon bij het volgende nest een andere pup krijgen,mits ik de pup aan hem terug gaf.
Mijn pup was keurig via de pupbemiddeling van de nederlandse bovuierclub gekocht met precies hetgeen jij hier nu keurig geregeld vindt.
Nachten heb ik wakker gelegen over mijn pup en gehuild over de manier van handelen van de fokker van mijn pup.
Totdat ik van iemand de tip kreeg de rasvereniging om hulp te vragen.
De waarde van het koopcontract werd al snel duidelijk.
Ik kreeg letterlijk te horen dat de rasvereniging zich niet bemoeit met koper en verkoper.
Nadat ik schrijftelijk mijn beklag heb gedaan kreeg ik via de telefoon te horen dat ik niet zo moet bleren.
Je lost het zelf maar op werd er verteld.
Uiteindelijk heb ik de bouvier moeten laten inslapen toen ze net 1 jaar oud was
Nu 2 jaar verder ben en inmiddels een lieve bouvier heb van 1 jaar oud ben ik erachter dat de fokker zelf in het bestuur zit.
Ook ben ik er inmiddels achter dat de verkoopovereenkomst niet veel waarde voor mij heeft.
Ik ben niet in staat om een pup terug te geven aan de fokker.
Als de pup eenmaal bij mij in huis is ben verkocht.
Hij blijft dan totdat hij er niet meer is.
Sorry dat ik zo heftig reageer maar ik hoop dat je begrijpt dat ik de verkoopvoorwaarden niet prima vindt.
Daar kom je pas achter als jezelf het noodlot overkomt en de kleine lettertjes ineens heel belangrijk worden.

Monique
18 februari 2005, 18:31
maar als je fokkers die tc honden gebruiken voor de fokkerij,veroordeeld, kun je de hele bouvierfokkerij veroordelen.
er word n.l al jaren door alle bouvierfokkers al tc honden gebruikt voor de fokkerij, inclusief wij.
.

Ik weet niet of jullie Tc met Tc gebruiken maar dat lijkt mij toch wel iets minder aan te raden. Tc met een betere score lijkt mij beter. Zeker als er genoeg keuze is. Het lijkt mij dat de bouvier populatie toch wel groot genoeg moet zijn om een hond zonder Tc te vinden voor een hond met Tc. Maar uiteraard tellen de andere waarden ook mee bij de beoordeling. Maar ik ben eigenlijk bij de desbetreffende fokker gevallen over het feit dat zij uiteindelijk hebben gefokt met een hond (vader) met HD D!!!!! Waarin de lijn oma en ik geloof overgrootvader ook HD hadden. Ben je dan goed bezig??????????????? In mijn ogen niet.

Dus mijn verontschuldiging naar de verantwoorde bouvierfokkers die met een combinatie met Tc fokken. Ik heb iets te snel en te fel gereageerd. Ik heb Tc verwisseld met +/- en +.

Maar goed misschien is mijn reactie ook gebaseerd op de indruk die de desbetreffende fokkers op mij gaven. Ik vond ze niet kundig overkomen. En dat is wat ik ook bedoelde met hun website. Niet deskundig, en erg verwaarloosd uitziende honden. Smerig, ja oke ze hadden buiten gelopen. Maar geen 1, maar dan ook geen 1 foto met een fatsoenlijk uitziende hond!!!! Als je je als fokker prestenteerd wil je toch ook wel iets goeds laten zien, toch?? En de verblijven van de honden. Ik vind het maar niets. Al kreeg ik er 1000 euro bij, dan wilde ik daar nog geen hond halen.

Ik ben zowel bouvier als border collie liefhebber. Beide rassen zijn me lief. Voor beide rassen wil ik het beste. En helaas zijn dus niet alle fokkers daar mee bezig. Er word nog steeds vermeerderd en niet verbeterd. (Leon dit is niet naar jou persoonlijk. Dit is een algemene opmerking. Ik heb de indruk dat jij het probeerd goed te doen, maar ik ken je niet en kan en ga dus niet over jou fokkerij oordelen)

Moraal van het verhaal??????????? Houd je ogen en oren goed open. Vraag naar alle uitslagen en LEES ze goed.

Groeten van een bezorgde hondenliefhebster

Monique

Willem
19 februari 2005, 10:22
Het is jammer dat nog steeds veel mensen denken dat erfelijkheid de enigste oorzaak is van HD.
Gebruiker John heeft een uitstekend artikel geplaatst ( http://www.bouvierkennel.info/forum/showthread.php?t=886 )
Door dit verkeerde beeld krijgt bijna altijd de fokker de schuld en dat is niet helemaal correct.
Ga maar met een jonge pup elke dag naar het strand en laat maar spelen.
Ik durf te wedden dat na een jaar de pup niet meer normaal kan lopen.
Terecht dat soms een fokker de schuld krijgt maar pupkopers zijn heel vaak ook niet schoon aan het veroorzaken van HD

Michella
20 februari 2005, 20:51
Ik heb ook gekeken maar begrijp het niet helemaal.
Als ik het goed heb gehoort dan heeft de Border Collie 250 euro gekost.
De fokker moet 1000 euro terug betalen?
In de verkoopovereenkomst van de club staat dat de fokker nooit meer hoeft terug te betalen dan de aankoopprijs.
Waar zit nu het verschil in tussen de Border Collie en de bouvier koopovereenkomst?

bella
20 februari 2005, 21:03
Het verschil zit hierin; als de eigenaar de pup had terug gebracht naar de fokker had hij/zij alleen het aankoopbedrag terug gehad. In dit geval heeft de eigenaar kosten gemaakt voor de dierenarts. Omdat deze kosten gemaakt zijn door "een fout" van de fokker heeft de rechter beslist dat de gemaakte kosten vergoed moeten worden. Omdat de eigenaar op kosten is gejaagd. Een hond is een goed en als je een goed koopt behoort dit zonder gebreken te zijn. Vandaar.
groetjes,Bella