Volledige versie bekijken : zenuwachtig
chris
18 februari 2005, 15:51
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ivm met mijn boef.Sedert begin december ben ik dus begonnen met het GHP-programma met mijn hond.Nu is het zo dat het speuren en het pakwerk betrekkelijk goed gaat maar met de gehoorzaamheid is het een ander paar mouwen.Elke keer dat ik op het terrein kom heeft de hond geen motivatie om te trainen maar des te meer om alles in de gaten te houden.Hij snuffelt,begint rond te springen wanneer er een andere hond of persoon op het terrein komt,kortom,hij doet niks.Het is geen agressie mmar het is net of hij met zichzelf geen raad weet.Wanneer we alleen trainen thuis,op het pleintje of eender welke andere plaats geen enkel probleem maar wanneer hij weet dat we naar een hondenschool gaan is het een echte ramp.Komt het door zijn jeugdige leeftijd (1 jaar en 9 maanden)of is het doordat hij zich wat onzeker voelt,ik weet het niet.Zijn er hier op het forum die gelijkaardige problemen gehad hebben of hebben en hoe hebben jullie het opgelost?Ik heb reeds vanalles geprobeerd maar het blijft net eender.Ik werk wel enkel positief,dus geen prik,slip of stroombanden aub.
sir
18 februari 2005, 16:38
hallo chris,
hoe doe jij je hond belonen als je gehoorzaamheid doet?
want het valt me op dat speuren goed gaat en pakwerk.
bij deze 2 oefeningen is de hond niet met jou bezig maar met voedsel of een pakwerker.
voor mij is dit een teken dat de hond niet graag iets voor jou doet.(het is niet spannend genoeg)
vandaar de vraag hoe je de hond beloont.
wat heb je zoal geprobeerd?
groetjes sir
chris
20 februari 2005, 19:40
Hoi Sir,
Ik werk dus met de klikker en het aanleren van een oefening gebeurt dus bij een lage drift en wordt dus beloond met voedsel(stukjes kaas,rodiworst,frolic,enz).Ik gebruik enkel snoepjes waar hij gek van is om de motivatie hoog te houden.Wanneer hij de oefening kent,wanneer hij dus het bevel begrijpt,wordt er afwisselend beloont met spel(balletje) en voedsel.Voedsel wordt dan enkel nog gebruikt bij statische oefeningen zoals af,zit,sta en hier.Dat is allemaal geen probleem zolang er niemand anders op het terrein komt.Wanneer er iemand op het terrein verschijnt of een andere hond en geleider op de proppen komt dan gaat hij echt nerveus en emotioneel reageren en is er geen land mee te bezeilen.Ik ben nu opnieuw begonnen met de aandacht te trainen door ieder keer dat hij oogcontact met mij heeft te belonen (echt uitbundig belonen met stem en spel)maar ook dan begint hij weer overdreven emotioneel te reageren.Anders is er wel een goeie band tussen mij en de hond hoor en ook de rangorde is duidelijk maar enkel op de aangehaalde momenten loopt het verkeerd.Ik hoop dat het verbeterd wanneer hij ouder wordt en we blijven dus rustig verder trainen maar indien je een tip hebt om dit probleem op een positieve manier op te lossen,laat maar komen.Ik heb er al aan gedacht om hem eens een serieuse correctie te geven wanneer hij weer eens ontspoort maar ik denk dat hij dan volledig zal dichtklappen en niets meer zal doen wanneer er ander prikkels aanwezig zijn op het terrein.
bella
20 februari 2005, 21:07
Het verhaal van Chris is heel herkenbaar voor mij. Ook mijn Boef wilde gewoon niet. Als ik buiten alleen met hem trainde ging het prima. De verandering is gekomen nadat hij een jaar of twee was, het was dus gewoon een kwestie van zich niet kunnen concentreren. Toen dit na het tweede jaar beter ging was het probleem ook over. Mijn hond is nogal nieuwsgierig van aard (om het mild uit te drukken) en ik denk dat dit een rol mee speelde. Gewoon geduld hebben dus.
succes,bella
Sophia
20 februari 2005, 22:07
Ik ben gewoon opgelucht om dit te lezen, want ook onze boef heeft op het veld voor alles en iedereen aandacht behalve voor de oefening. Ga je voor hem staan, draait hij z'n kop zo dat hij toch langs je heen kan kijken of gaat op het commando zit met z'n achterste naar je toe zitten om maar niets te hoeven missen (hij reageert dus wel op het commando!!!) Kluifjes weigert hij op het veld als hij iets ziet, terwijl hij er thuis echt voor wil werken. Lijn volgen is op het veld een regelrechte ramp, het is net een joj-jo we krijgen van de instructeur dus ook alleen maar te horen van "dat had hij al lang moeten kennen". Langzaam lopen, keren, wenden, afleiden, hoge stem, lage stem, balletjes, touwen, frikandellen, uitbundig belonen je kunt het zo gek niet bedenken maar op het veld levert het niets op de aandacht krijg je niet te pakken. Ons boefje is nu ruim acht maand en doet het in huis prima, luistert goed tot nu toe totaal geen problemen mee. Alleen ga je steeds meer tegen de trainingen opzien terwijl je iedere keer weer hoopt dat het goed gaat. Morgen gaan we weer vol vertrouwen en ik hoop dat er nu een keer niet word gezegd "dat had hij al lang moeten kennen............ !!!"
Lang verhaal, maar moest het even kwijt!
Hartelijke groet,
Sophia
http://www.bouvierkennel.info/forum/vbuploads/timbo.jpg
bella
20 februari 2005, 23:22
Ach ja, ik weet er alles van. Boef heeft de problemen ook gehad maar het nieuwsgierige zit er nog steeds in. Als ik buiten met hem loop kan het nog steeds gebeuren dat hij iets ziet. Als ik dan zeg dat hij door moet lopen doet hij dit keurig maar kijkt hij achterom hahaha. Hij loopt dus regelmatig tegen een lantaarnpaal, tot plezier van iedereen die het ziet. Aan de andere kant is het toch leuk om zo een kanjer te hebben. Ik was zo ten einde raad dat ik zelfs ben gaan trainen voorbij Rotterdan terwijl ik bij Amsterdam woon. Van pure frustratie heb ik het opgegeven omdat na een poosje hij wel luisterde naar de trainer maar niet naar mij. We zijn nu bijna 2 jaar verder en alles is op zijn pootjes terecht gekomen. Dus wanhoop niet en laat je niet gek maken door die trainer. Probeer eens wat kleinschaliger te trainen en anders stop je ermee en ga je het zelf doen op straat. over een jaar als meneer of mevrouw wat bedachtzamer is geworden probeer je het opnieuw en je zal zien dat het dan lukt. Succes,Bella
Francine
21 februari 2005, 09:11
Hi Sophia,
Jou verhaal is precies zoals mijn boeffie ook doet (net 8 maanden). Het enige verschil is dat onze instructeur elke week weer zegt geduld hebben het komt heus wel goed, duurt alleen wel even. We gaan gewoon maar door in de hoop dat het zo is - en dat geloof ik ook wel hoor.
Sukses ermee! Groetjes, Francine en Eros
sir
21 februari 2005, 13:08
hallo chris,
ik zou gewoon door trainen met andere honden op het plein,hij moet dat maar gewoon worden.een boef heeft ook een eigen wil en zal er zeker mee doorgaan als hij weet
dat hij toch zijn zin krijgt.ik zou zeer zeker door gaan met belonen/spelen met bal.
maar je zou ten alle tijden toch eens kunnen corrigeren en aangezien je zelf je eigen hond goed kent weet je zelf wel of je hard of minder hard moet corrigeren.hij moet toch weten ook al staan er andere op het plein dat hij op jou moet letten.op dat moment zou je eens een correctie kunnen geven.
veel succes
Sophia
21 februari 2005, 14:01
Bella ik heb hardop zitten lachen, want inderdaad is onze boef gisteren eerst weer eens tegen een heg opgelopen en even later tegen een lantaarnpaal! Misschien is het een idee om aan weerszijden aan de halsband achteruitkijkspiegels te bevestigen!!! Hij is toch al de clown van de buurt.
Hratelijke groet,
Sophia
chris
21 februari 2005, 17:28
hallo chris,
ik zou gewoon door trainen met andere honden op het plein,hij moet dat maar gewoon worden.een boef heeft ook een eigen wil en zal er zeker mee doorgaan als hij weet
dat hij toch zijn zin krijgt.ik zou zeer zeker door gaan met belonen/spelen met bal.
maar je zou ten alle tijden toch eens kunnen corrigeren en aangezien je zelf je eigen hond goed kent weet je zelf wel of je hard of minder hard moet corrigeren.hij moet toch weten ook al staan er andere op het plein dat hij op jou moet letten.op dat moment zou je eens een correctie kunnen geven.
veel succes
Dat was ik ook reeds van plan maar je moet ook weten dat een hond zich maar op 1 iets tegelijk kan concentreren.Dus wanneer hij met een andere hond of iets anders bezig is hoort hij wel jou bevel maar registreert hij het niet,dus dan komt je correctie wel op het verkeerde moment.Ik zal doen wat je aangehaald hebt en gewoon verder doortrainen met externe prikkels en maken dat ik een emotionele reactie krijg op het bevel control.Dat bevel begrijpt hij en wanneer hij het uitvoert zal hij echt een topbeloning krijgen.Ik ben al blij dat ik niet de enige ben die deze 'problemen' ervaart.Misschien zal hij ook wel nuthebben bij een ondersteuning met Bachbloesems om zijn overdreven emotionele reactie te temperen.Ik laat zeker nog iets weten over hoe de trainig evolueert.
PS:waar train jij met je boef ghp(ipo)?Ik woon in Belgie en train in Koekelare.
sir
21 februari 2005, 18:06
hallo,
ik train in hvl lommel ipo(ghp).ik hoop dat het beter zal gaan,veel succes met het trainen.
groetjes sir
chris
21 februari 2005, 18:58
Toeme toch,had ik dat geweten.Ik ben verleden week voor een midweek in Centerparks geweest "De Vossemeren".Ik zou wel eens op bezoek gekomen zijn om te kijken hoe jullie trainen.Ne mens leert altijd bij hé tenslotte.Misschien volgend jaar,we gaan toch ieder jaar in februari en dan breng ik mijn zenuwpees eens mee.Back on topic nu,ik ga veel geduld hebben en naarstig verder doen en dan komen we er wel.Ik ga de vorderingen of de problemen zeker laren weten hier op het forum.
Hoi allemaal,de training verloopt al iets beter maar is nog niet om over naar huis te schrijven.Ben nu reeds een maand of twee bezig enkel met de spel te belonen wanneer boef ook maar 5 sec aandacht geeft.De trainigen zijn kort maar actief en ik heb vooral de drift naar zijn balletje of bijtstukje enorm opgetrokken.Ik laat hem dus bijna nooit winnen enkel wanneer hij een enorme wil heeft om het speeltje te hebben krijgt hij het.Ik doe maar 1 oefening per training (vb volgen of hier)gevolgd door 5 min spelen en dan de oefening opnieuw herhalen.Het betert stukje bij beetje en ik denk nog een maandje of twee verderdoen op die manier en dan komen we er wel.Ik hou jullie op de hoogte
woptjop
18 september 2005, 19:21
Als je met je boefje traint, probeer dan eens om tijdens het volgen wanneer hij geen aandacht heeft snel omdraaien en een correctie, dan moet hij wel constant zijn aandacht erbij houden want hij weet nooit wanneer je draait. Het heeft bij mijn boefje goed geholpen.
chris
10 februari 2006, 14:21
Als ik hem een correctie geef reageert hij als een op hol geslagen pony.Dan rent hij een rondje of twee rond het terrein.Nu,we zijn al een hele tijd verder en het verloopt momenteel naar wens.Deels doordat zijn motivatie naar mij toe fel is toegenomen.Zijn publiciteitsjaren zijn over waarschijnlijk.Enkel het speuren is voor het moment nog voor veel verbetering vatbaar.
sir
10 februari 2006, 17:09
hallo chris,
hoe speuren jullie,met voedsel /balletje enz
wat doet de hond met speuren?