Volledige versie bekijken : wat moet ik doen
matthew
19 februari 2005, 07:20
Ik heb heb een week mijn puppy hij is nu acht weken oud .
hij slaapt s'avonds in een kennel en als we weg zijn zit hij ook in zijn kennel .
De helft van zijn kennel ligt er een deken en de andere helft ligt er krante papier .
Hij doet zijn behoefte op het krante papier meestal als hij in de kennel zit als hij rondt loopt plast hij op de grond of op het tapijt.
Maar als hij in zijn kennel zit doet hij zijn behoefte op het papier maar loopt er dan in . Resultaat deken helemaal bezet en s'morgens aan zijn poten vast gedroog. dus altijd s'morgens kuiswerk aan zijn poten en alle dagen zijn deken wassen . wat zou ik kunnen doen dat hij er niet meer in loopt.
Ze zeggen toch dat een hond het niet doet in zijn nest .
Snarf
19 februari 2005, 09:10
Om te beginnen vraag ik me af hoe groot de kennel is en of de jonge hond wel genoeg uitgelaten wordt zodat de hond kan leren zijn behoefte "buiten" te doen.
In een grote kennel kun je wel toestaan om de hond de behoefte te laten doen, maar als het een kleine kennel is dan is het beter van niet, maar de hond te leren dit buiten de kennel te doen. Een hond leert dan de behoefte op te houden en doet het dan niet binnen in de huiskamer bijvoorbeeld.
De zindelijkheidstraining vereist veel geduld en je zult moeten accepteren dat een hond dit moet leren. Het klopt dat een hond niet in zijn eigen nest de behoefte doet, maar ongelukjes komen voor bij een jong dier. Je zou het kunnen proberen door direct na het eten de hond op de krant te zetten en wachten tot de natuur zijn werk doet en dan uitgebreid te belonen. De volgende keer verplaats je de krant een stukje en herhaalt dit tot de krant buiten de kennel ligt en dan snapt de hond op een gegegeven moment wel wat de bedoeling is maar ongelukjes blijven voorkomen tot de hond een bepaalde leeftijd heeft.
Zelf houd ik m'n drie bouiers op een groot stuk afgezet land en ik ruim regelmatig de uitwerpselen op. Het valt me op dat een hond een voorkeursplekje ontwikkelt en dit dan aan de rest van de roedel mededeelt door met zijn achterpoten een achterwaartse schrapende beweging over de grond te maken waarbij de kluiten in het rond vliegen. Heel amusant voor ons, maar is ook bedoeld om de rangorde en dominantie aan te geven.
magda
19 februari 2005, 11:41
Wij hebben onze honden altijd als pup gekregen en het zindelijk maken is altijd heel goed gegaan.Vanaf dat ze bij ons in huis kwamen hebben ze nooit in een bench of kennel gezeten maar gewoon los in huis rond gelopen.wij deden ze in het begin elk uur naar buiten en ik moet zeggen dat ze alles snel door hadden.Langzamerhand hebben wij dat dan wat tijden betrefd uitgebouwd,enaltijd ,misschien op een overdreven manier, beloond
Lyts Boefke
19 februari 2005, 20:04
Van harte met je pup. Ik hoop dat je er veel plezier aan mag beleven. Maar de eerste tijd is het naast spelen en knuffelen vooral veel ongelukjes opruimen. Gelukkig is dat maar tijdelijk. Zet de pup in ieder geval direkt buiten als hij wakker wordt en beloon dan flink: Goed zooooooooo, plasje gedaan. Leg bij die deur voorlopig een krantje in de kamer. Zodra het kwartje valt is daar de mogelijkheid voor ongelukjes, die uiteraard ook uitbundig beloond moeten worden. Hij zal uiteindelijk zelf naar die deur gaan als er hoge nood is, dan kan de krant weg. Onze pup zat destijds 's nachts in de bench, half kleed, half krant. Met op die krant een laag in repen gescheurde krant. Poepjes werden dan ingerold in papier, en de pootjes bleven schoon (schoner).
Veel succes met de zindelijkheidstraining en geniet van je pup.
Groetjes uit Friesland.
Wilma
20 februari 2005, 18:20
Hoi Matthew
Van harte gefeliciteerd met je pup
Kijk eens op http://www.bouvierkennel.nl/pup/index.htm.
Daar vindt je de nodige tips die je verder kunnen helpen bij de opvoeding van je pup.
Ook zindelijkheidstraining staat er beschreven.
Succes met de opvoeding van je pup.
Froukje
21 februari 2005, 19:56
Om te beginnen zou ik zeggen haal de kranten weg uit de bench.
Van nature zullen honden hun eigen omgeving niet zo snel vervuilen.
Maar je moet natuurlijk je pup geen ruimte en gelegenheid geven om de behoefte toch te kunnen doen.
Maak dan de ruimte in de bench kleiner ( zo groot dat hij zich net kan bewegen)
Gebruik de krant in de kamer of keuken en leer je pup dat dit de plek is waarop de behoefte gedaan kan worden.
Telkens als hij aanstalte maakt om te gaan zitten breng je met spoed hem naar de krant.
Zo zal je pup snel krantzindelijk zijn.
Als hij dat is dan ga je langzaam de krant verplaatsen naar de deur.
Je kunt ook de krant af en toe weghalen en zo zijn blaas trainen.
Werk stapje voor stapje en ga regelmatig met je pup naar buiten.
Altijd naar een maaltijd en altijd als hij lang heeft geslapen.
Ga niet te lang met hem lopen en zodra hij zijn behoefte heeft gedaan ga je terug naar huis.
Voor het slapen geen eten en drinken meer geven en 's-morgens vroeg op tijd opstaan om hem uit te laten.
Het allerbelangrijkste voor jouw is geduld.
Een baby is ook niet gelijk zindelijk en de ene baby is sneller zinderlijk dan de andere.
Mijn eerst bouvier was pas naar 4 maanden zindelijk terwijl de bouvier die ik nu heb als na 9 weken niets meer in huis deed.
Je zult zien dat het allemaal wel meegaat vallen,maar probeer te vermijden dat je je gaat fixeren op het zinderlijk maken van je bouvier.
Dat breng je snel op hem over en dan werkt het meestal averechts.
Heel veel succes met de training.