PDA

Volledige versie bekijken : Aspirant kopers

Willem
22 februari 2005, 09:05
Bewust snij ik nu een onderwerp aan dat door veel bezoekers wordt vermeden.
Op dit forum lees ik veel over (brood)fokkers maar over de kopers staat niets geschreven.
Ik weet dat veel collega fokkers de ervaring hebben dat over aspirant pupkopers net zo geschreven kan worden als over de fokkers.
Het is belabert hoe aspirant kopers omgaan met fokkers.
Een afspraak maken om langs bij je te komen en dan vervolgens niets meer laten horen.
Of nog onbeschofter langsgaan lekker koffie drinken en dan nooit meer wat van je later horen.
Dan heb je nog de categorie koopjesjagers.
Mensen die puur om de prijs gaan en er een sport van maken om zo goedkoop mogelijk aan een pup te komen.
Daarvoor gan ze niet over 1 nacht ijs: Ze bellen met elke fokker waar pup zijn en proberen handig uit te spelen dat de ene fokker net iets goedkoper is dan de nadere.
Als dan blijkt dat goedkoop duurkoop is staan ze als eerste te schreeuwen en te roepen dan de fokker de schuldige is.
Wat ik hier probeer duidelijk te maken is dat aspirant kopers ook eens in een spiegel moeten kijken voordat ze maar de vinger richting fokker wijzen.
Ik heb er geen problemen mee dat ze dit maar wat als een fokker in de steek wordt gelaten?
Dat de mensen niet opkomen dagen op hun afspraak?
Dat de mensen op het laatste moment een pup afzeggen omdat het toch niet even niet uitkomt?
Waar kunnen wij fokkers deze kosten verhalen?
Daar hoor en lees ik niets over..........

harley
22 februari 2005, 10:59
Mijn compliment Willem.

Bingo

Doe wat je wilt , kletsen doen ze toch.

petra563
22 februari 2005, 12:28
Ik ben het niet altijd met je eens, maar deze keer wel.

Wij hebben deze ervaring helaas ook met aspirant-boefkopers.
Wij hadden mensen uit Frankrijk op onze wachtlijst staan, vanaf de dekking, de geboorte en na 6 weken na de geboorte. Elke dag contact met deze personen gehad over de mail en telefonisch. Ze hadden ook nog de 1e keus.
Om een lang verhaal kort te maken. Ze hebben een afspraak gemaakt om te komen kijken. De avond ervoor bellen ze op, ze hebben nu nog tijd en willen graag de puppen zien. Dat is akkoord. Ze komen kijken en vertelde dat ze net bij een andere fokker vandaan kwamen waar de puppen 8 weken oud waren.

Ik voelde gelijk nattigheid. Na de verhalen de koffie enz. je kent het wel afgesproken dat ze de volgende morgen zouden bellen wat ze zouden doen.
Ze waren helemaal gek van de reutjes en een in het byzonder.
Ze wilde perse bij 6 weken komen, omdat ze de pup zelf wilde uitkiezen en niet via foto's of zo.

Toen ze weg waren, wist ik het eigenlijk al, die gingen morgenochtend de pup van 8 weken ophalen en gingen terug naar Frankrijk. Hoefden ze niet nog een keer heen en weer.

De volgende morgen, inderdaad ze gingen de pup van 8 weken ophalen.

Heb je 6 weken tegen mensen verteld dat je geen puppen meer beschikbaar hebt omdat allen zijn besproken. Dan bij 6 weken heb je nog een reu.

Nou dit gebeurt ons niet meer, helaas voor wel de mensen die het goed bedoelen. Iedereen moet nu aanbetalen.

Er zijn hier hele boeken over te schrijven hoor, aspirant kopers. Geen idee wat voor energie en tijd je in die mensen steekt en die dan niet eens de moeite nemen om af te bellen.

Rob
24 februari 2005, 20:25
Ik ben het wel met jullie eens,maar ik vraag mij af hoe je dit ooit kunt voorkomen.
Kopers zijn in de meerderheid en de fokkers willen hun pups graag verkopen.
Misschien de namen van deze kopers op dit forum schrijven zodat andere fokkers weten wat ze kunnen verwachten als deze mensen een afspraak bij ze maken

Marianne
26 februari 2005, 12:40
hoi allemaal.

de dingen die ik hier lees over puppykopers klinken bekend in de oren.
toch moet ik zeggen dat ik er ook iets positiefs aan vind.
ik weet niet precies hoe jullie over het een of ander denken, maar wij zijn toch ook vrij selectief met puppykopers.
ik vind nog altijd zo dat mensen vrij moeten zijn waar ze een pup kopen.
en als ze niet bewust voor ons of onze honden kiezen, heb ik liever dat ze ergens anders een pup kopen.
als deze mensen na 6 weken een pup afzeggen omdat ze ergens anders gekocht hebben, ben ik toch blij dat ik deze mensen geen pup verkocht heb.
het zegt dan eigenlijk genoeg over deze mensen.
dan heb je er ook de problemen die naderhand misschien nog kunnen komen niet van.
het is misschien beetje vreemde kijk op deze zaak, maar zo denken wij erover.

groetjes leon bouvierkennel fromlooally.

petra563
26 februari 2005, 14:03
Hoi Leon,

Je hebt ook wel gelijk, iedereen is vrij om te kopen waar hij wil.
Maar het gaat mij vooral om de mensen die bellen, of je nog puppen beschikbaar hebt, die heel geinteresseerd zijn in jouw kennel en dat je die dan niet een pup kan aanbieden, omdat ze allen gereserveerd zijn.

Die mensen verwijs je door naar de NBC puppylijst voor andere fokkers.
Blijf je dan zitten na 6 weken met een pup, dan ben je toch minder blij.

Wat mij vooral ergert is dat mensen bellen, een afspraak maken om te komen kijken, en die mensen komen niet opdagen. Als de mensen niet op komen dagen, bel ik ze of ze misschien de afspraak zijn vergeten.
Deze mensen vinden het raar dat je belt, want ze willen nu geen pup.
Ik zit dan wel een halve dag te wachten op mensen die niet komen.

Tuurlijk ben ik dan blij, dat ik zulke mensen geen pup verkoop, want misschien vergeten ze ook dat ze een pup in huis hebben.

Maar waar het omgaat is dat fokkers heel veel tijd en energie in hun puppen steken en ook in de aspirant kopers (vooral in de eerste telefoongesprekken).
Als die dan niet komen opdagen, dan wordt je daar niet vrolijk van.

Gelukkig heb ik ook mensen op de wachtlijst staan, die een jaar willen wachten omdat ze perse een pup uit onze kennel willen. Dat zijn mensen waar je graag je pup aan wil verkopen.

Cyvah
24 april 2005, 10:33
Wij hebben onze Cyvah Tara fan it Hanehiem in Zwaagwesteinde (Friesland) gehaald bij de familie de Haan, dat is ruim 4½ uur rijden vanaf Sluis.

We zijn slechts 1 x langs geeest, na diverse telefoontjes en e-mailtjes over en weer, maar als het moest had ik nog wel 10 keer heen en weer gereden.

Bij de aankoop van een pup moet je niet over 1 nacht ijs gaan want het is/wordt een stuk van je leven.
Ik heb ook fokkers aan de telefoon gehad die zeer bot deden en waar het alleen om de €uro's ging. Deze wilden bij het eerste bezoek al van hun pup af.

Er zijn ook mensen die een jonge Boef zien en er dan gelijk 1 willen zonder dat ze zich verdiept hebben in het ras "Bouvier", zij kopen dan een pup die redelijk doorgroeit +/- 1 Kg per week in het begin en vol met boevestreken zit waar zij nog nooit van gehoord hadden. En dan is die doorgegroeide eigenzinnige pup ineens een lastig ding.

Daarom vind ik het goed dat fokkers best wel kritisch mogen zijn aan wie zij een pup toe vertrouwen omdat de meeste fokkers zeer veel liefde in hun kroost steken.

Wij hebben bewust gekozen voor een pup van een fokker die deze met liefde fokt en verzorgd (de kosten van de pup spelen dan geen rol)
En gelukkig heft deze fokker ook voor ons gekozen om een pup aan ons toe te vertrouwen.
Bij ons is de boef een deel van de familie & worden lief en leed gedeeld.

Groeten Bram & een poot van Cyvah