PDA

Volledige versie bekijken : Trimmes

djara
25 februari 2005, 12:08
Hallo

Ik wil mijn boef graag gaan plukken, maar met welk trimmes is dit het beste te doen. Ik heb al gezien dat er vele soorten, merken en prijzen zijn, en ik weet niet precies welke voor een bouvier nu goed is. Ik ben al in bezit van 2 trimmessen van Aesculap (fijn en grof), maar deze liggen niet echt lekker in de hand en zijn ook niet voor alle honden geschikt.
Wie weet welke goed is en waar ik eventueel op moet letten als ik er eentje wil kopen?

Alvast bedankt
Groetjes Renske

Marianne
25 februari 2005, 12:23
hoi djara.

de beste trimmessen zijn toch wel van het merk mars.
hier zijn verschillende soorten van.
ik vind degene met de houten handvatten toch wel het prettigst.
ik zal je even het type nummer opgeven 99m 326.
je kunt ze op elke hondenshow zo kopen, of bestellen bij iemand die in trimgereedschappen doet.

groetjes en succes.

leon bouvierkennel fromlooally.

bella
25 februari 2005, 18:30
Hoi Leon,
Boef wordt ook geplukt, nu bijna rondom, maar de trimster doet het met haar vingers. Wat is nu het verschil?
groetjes,Bella

Marianne
25 februari 2005, 19:18
hoi bella.

er is geen verschil met de vingers of met trimmes.
het gaat erom dat het dode haar verwijderd word, en de een vind het prettig om met de vingers te plukken, de ander doet het makkelijker met een plukmes.
ik kan me wel voorstellen, als je veel honden moet plukken, je dan beter met trimmes uit de voeten kunt, in verband met pijn aan je vingers.

groetjes leon bouvierkennel fromlooally.

Zagaha
25 februari 2005, 23:45
Ik raad toch iedereen aan die geen ervaring heeft, niet direct een trimmes te gebruiken. Ten eerste is een nieuw trimmes vaak scherp, als je dus de techniek niet goed onder de knie hebt, snijd je de vacht eerder dan je hem plukt. Als je het met de vingers wilt doen, dan kan je een geldtelvingertje gebruiken. Dat is een soort vingerhoed maar dan van rubber met kleine nopjes. Dit voorkomt pijn aan de vingers en zodoende heb je ook meer grip op de haren. Heel handig!

djara
28 februari 2005, 08:51
Hallo Zagaha

Ik heb wel ervaring met plukken, want ik ben bezig met een opleiding tot hondentrimster.
Waar ik nu tegen aan loop is dat er vele soorten honden geplukt worden en dat ze verschillende soorten vachten hebben. Zelf heb ik al trimmessen (aesculap), maar die werken prima voor kleine honden met minder stug haar. Afgelopen week heb ik een fox terrier geplukt en die was met mijn trimmes niet te doen. Zeer stug haar waardoor ik een ander mes (mars) heb uitgeprobeerd, dat ging prima. Nu wil ik mijn eigen boef ook gaan plukken, maar ik vroeg me af met welk mes dit het beste gedaan kan worden.
Vandaar deze vraag.

Groetjes Renske

Zagaha
28 februari 2005, 11:29
Het is lastig advies te geven omdat ik natuurlijk de structuur van de vacht van jouw boef niet ken. Maar ik vind het nog altijd het prettig om te plukken met de vingers. Verder gebruik ik altijd een merkloos trimmes, juist voor de hele stugge vachten zoals bijvoorbeeld van een fox. Op plekken waar het erg lastig gaat, gebruik ik ook wel eens een efileerschaar om de vacht eerst ietsje uit te dunnen.

Succes er mee