PDA

Volledige versie bekijken : Ethoxyquine...vriend of vijand?(1)

John
27 februari 2005, 20:07
“Zit er een verborgen vijand in ons hondenvoer? Ligt hij op de loer, langzaam knabbelend aan de gezondheid van onze honden tot uiteindelijk de tol moet worden betaald? Betalen we hoge prijzen en vullen we - vol vertrouwen - de etensbakken met een vijand, om die, aan de reeds ongeduldig wachtende slachtoffers te voeren?" Zo begint één van de brieven, geschreven door Mevrouw Elaine Campbell uit Engeland. In haar brieven vertelt ze over de vacht-, dracht-, huid- en conditie-problemen bij haar honden. Ze vertelt hoe ze tot het vermoeden is gekomen dat het “voer” de hoofdrol speelt in het geheel, en hoe ze bij het zoeken naar antwoorden op de vele, vele vragen, ontelbare smoesjes en uitvluchten van fabrikanten te horen krijgt, als de vragen te indringend worden, of te dicht bij de waarheid komen. “De vachten werden wat stug en droog, de huid ging schilferen, en het pigment van de neus werd lichter. Ik sprak erover met mijn voerleverancier, die eerst dacht dat het aan het drinkwater lag, om vervolgens de schuld te geven aan mijn fokprogramma." Toen ze echter dezelfde klachten hoorde van eigenaren van Labradors, New Foundlanders, Collies, Berner Sennenhonden en Old English Sheepdogs, besloot ze over te stappen op een ander merk hondenvoer. Binnen een maand begonnen de honden op de voedings-verandering te reageren, Ze werden activer en attenter, Wel kwamen ze in een totale ruiperiode terecht, maar kwamen daarna schitterend terug in vacht.

Helaas voor Mevrouw Campbell, was deze verandering slechts “schone” schijn, want zo vervolgt ze haar brief; “Opeens begonnen mijn teven hun loopsheid over te slaan, en één gedekte teef bleef leeg. Nu gebeurt dat bij iedereen wel eens, dus probeerde ik het opnieuw. Resultaat; twee puppies, waarvan één veel te klein en te zwak was. Zij stierf dan ook - ondanks bijvoedingen en extra zorgen - na 10 dagen." Kleine nesten, afwijkingen aan pups en/of “afvallers” in het nest zijn, net als de “lege teven”, problemen die helaas ook bij de “Nederlandse fokkers” niet onbekend zijn. Ook in de rest van het verhaal zullen veel fokkers een aantal symptomen herkennen, leest U maar mee. Mijn blue merle dekreu, begon vreselijk te speekselen en te kwijlen. Toen ik zijn mond controleerde ontdekte ik dat het tandvlees ontstoken was en dat zijn adem vreselijk stonk. Een reisje naar de dierenarts bevestigde dat hij een flinke infectie had. Waar ik niet op voorbereid was, was de ernst van de situatie. Drie soorten antibiotica hielpen niets. De infectie van het tandvlees breidde zich uit tot een totale slijmvlies ontsteking, zelfs tot diep in de keel. Het kwijlen van speeksel veranderde in het kwijlen van bloed! Eten was een pijnlijke aangelegenheid, toch sloeg hij - in zijn drang om te overleven - geen enkele maaltijd over, maar als ik zijn voerbak ophaalde zat deze vol vloed. Een weefsel onderzoek wees uit dat hij leed aan een immuniteits defect, veroorzaakt door een virus of een chemisch middel. Omdat, voor zover ik wist, hij niet in contact was geweest met chemische middelen, veronderstelde ik dus, dat het om een virusinfectie moest gaan. Uiteindelijk werden er toch weer een paar teefjes loops en werden er drie gedekt. Eén was een jonge teef, de twee anderen waren reeds ervaren fokteven. De jonge en één ervaren teef bleven beide ”leeg”. De derde kreeg een nestje van 6 puppies. Twee van deze pups werden echter geboren, ZONDER POTEN, ZONDER STAARTEN EN ZONDER GESLACHTS-ORGANEN! Toen werd ik pas echt achterdochtig…………… Een bevriende fokker zei hardop, wat ik zelf eigenlijk al had gedacht; sinds jij van voer bent veranderd hebben jouw honden constant problemen”. Wat ik nu onder ogen moest zien was; dat het erop leek dat mijn honden een giftige-chemische substantie binnen kregen. Omdat ze geen medicijnen kregen toegediend en ik in de wintermaanden geen gebruik maakte van insectenbestrijdingsmiddelen, besloot ik de ingrediëntenlijst op de voerverpakking te controleren. Het voer werd geadverteerd als zijnde “vrij van conserveringsmiddelen en toevoegingen”, maar toch ontdekte ik in de analyse een mij onbekend ingrediënt, namelijk Ethoxyquine. Onmiddellijk belde ik een bevriende fokker die nog steeds “heilig gelooft” in het zelf koken en samenstellen van hondenvoer, om haar te vragen wat of zij wist van Ethoxyquine. Zij vertelde me dat ze had gelezen, dat een Herdershondenfokker 4 honden in korte tijd had verloren aan leverkanker, waarschijnlijk veroorzaakt door Ethoxyquine. Zij beloofde me, via een bevriende apotheker het één en ander aan de weet te komen. De uitslag was op zijn zachts gezegd beangstigend. Ethoxyquine bleek een stof te zijn die gebruikt wordt als rubberstabilisator, als onkruidbestrijdingsmiddel en als insectenverdelger, maar ook als anti-oxydant in diervoeders, om het ransig worden van de vetten tegen te gaan….! Volgens de apotheker, spelen we met vuur als we dit ingrediënt toevoegen aan ons hondenvoer, omdat Ethoxyquine een vergif is, een potentieel gevaarlijk conserveringsmiddel, waar slechts een beperkt onderzoek naar is verricht betreffende de

veiligheidsnormen. Paniek!!! Ik begon onmiddellijk alle analyses van de diverse merken te controleren en ontdekte tot mijn grote schrik dat Ethoxyquine voorkomt in bijna alle verkrijgbare hondenvoeders!

John
27 februari 2005, 20:08
Mevrouw Campbell nam, na deze ontdekking, contact op met de gezondheidsdienst in Engeland en riep alle fokkers op de analyses van “hun” merk hondenvoer op ethoxyquine te controleren;en indien aanwezig druk uit te oefenen op de fabrikant, want zo schrijft ze: “Samen moeten we toch genoeg “druk” kunnen uitoefenen op de fabrikanten om hen te dwingen iets tegen dit probleem te ondernemen. Waarschijnlijk zullen onze klachten wel “weg-geredeneerd” worden, maar we moeten ons goed realiseren dat een onkruidbestrijdingsmiddel, insectenverdelger en een rubberstabilisator absoluut niet thuishoort in hondenvoer, tenminste ik wil het niet in het mijne!”Op deze eerste brief van Mevrouw Campbell kwamen veel reacties binnen, van fokkers, maar ook van trainers, pensionhouders, asiels en huishond-eigenaren. Allen hadden dezelfde problemen, in vele verschillende rassen uit alle delen van het land en van verschillende merken hondenvoer. De enige overeenkomst was Ethoxyquine.Uiteindelijk kwam er enig “wetenschappelijk” nieuws binnen, met de bevestigende gegevens over de giftigheid van Ethoxyquine. Ethoxyquine is een middel dat een giftniveau heeft van 3. (Normaal aangeven in een waarde tussen 0 en 6). De onderzoekresultaten, van een op muizen uitgevoerde test, toont aan dat dit middel verschillende veranderingen in de lever, huidirritatie en een 100 % dodelijke afloop voor ongeboren muizen veroorzaakt bij onderhuidse inspuiting. Een - door muizen - ingenomen dosis veroorzaakt 4 tot 6 dagen van depressie, gevolgd door bewusteloosheid en dood. De fabrikant van Ethoxyquine beweert een 5 jaar lange studie te hebben gedaan om het effect op langere termijn bij honden uit te vinden. Het spijt me, ik weet niet hoe U erover denkt, maar ik hoop oprecht dat mijn honden langer leven en ouder worden dan 5 jaar. Het interessante van de zaak is dat de gezondheidsdienst van deze “studie” geen verslagen nog resultaten van dat onderzoek heeft ontvangen.” In Australië heeft wel een onderzoek plaats gevonden naar de gevolgen van Ethoxyquine bij honden. Naar aanleiding van dat onderzoek is het gebruik van Ethoxyquine nu volledig verboden. Het onderzoek vond plaats bij Beagles, Aangetoond werd dat de lever zijn ontgiftende funktie staakt door het gebruik van dit chemische middel. Het Australische onderzoek toonde eveneens aan dat BHA en BHT - eveneens twee chemische anti-oxydanten - minder goed werken dan Ethoxyquine met betrekking tot de ranzigheid, maar dat een vitamine C/E combinatie beter werkt dan alle synthetische middelen. Maar…. Dat is wel veel duurder. “Er zijn rapporten over leverkanker, schildklierkanker, nierstoringen, in verband met Ethoxyquine. De gevallen van portocavale levershunt zijn in de laatste 2 jaren verdubbeld sinds de introductie van dit chemische middel en het verhoogd gebruik in hondenvoer.” Mevrouw Campbell spreekt hier duidelijk van een VERHOOGD gebruik, want sommige merken gebruiken deze anti-oxydant al meer dan 10 jaar!
De problemen hierdoor ontstaan, werden niet altijd onderkent, omdat men onbekend was met de gevolgen van deze chemicaliën. Naar mate meer merken het zijn gaan gebruiken, worden we echter steeds meer geconfronteerd met de gevolgen. Ook nu nog wordt de oplossing van problemen meestal het laatst in het voer gezocht. We vertrouwen - vaak blindelings - op de voerfabrikanten en hun speciaal ingerichte laboratoria! Ethoxyquine is niet toegestaan voor algemeen gebruik in de menselijke consumptie. Toch staat de gezondheidsdienst het gebruik toe in dierenvoeding tot 150 mg. Glen Brown van de Universiteit van Massachusetts - in Amerika - heeft echter al toegegeven dat sommige honden al pathologische veranderingen vertonen bij een gebruik van 50 mg.

Vervolgens vertelt Mevrouw Campbell hoe de situatie in Engeland ligt in verband met “afgekeurd” vlees. “Als een dier, dood, stervende, ziek of kreupel bij een slachthuis arriveert, geeft de inspecteur van de gezondheidsdienst dit dier een stempel, om aan te geven dat het vlees niet geschikt is voor “menselijke consumptie”. Sommige van deze dieren zijn echter al bezig ranzig te worden, en de enige manier om deze ranzigheid terug te dringen is een behandeling met Ethoxyquine. Het is een normale procedure om al het afgekeurde vlees met dit middel te behandelen. En juist dit vlees wordt verwerkt in de hondenvoerindustrie. Omdat de voerfabrikanten zelf het ingrediënt niet hebben toegevoegd, hoeven ze het ook niet op hun verpakking te vermelden. Dit maakt dat de analyse op de verpakking geen indicatie is dat er geen Ethoxyquine aan is toegevoegd." Gelukkig kan Mevrouw Campbell haar epistels positief afsluiten; Inmiddels ben ik overgestapt op een merk voer, die vitamine C en E als conserveringsmiddel gebruikt om ranzigheid te voorkomen. Het is niet nodig U te vertellen werk merk ik nu voer, maar sinds ik op “natuurlijke voeding” ben over gestapt, is het verbazingwekkend om te zien hoe mijn honden veranderen. Mijn Blue Merle reu is - mede dankzij de goud-injecties die hij toegediend kreeg - weer helemaal beter, en is inmiddels weer vader van twee sterke, gezonde nesten. Het werpen verliep gemakkelijk en de “pasgeborene” zagen eruit als twee dagen oude puppies.
Alle huidproblemen zijn verdwenen en de pigmentatie van de honden is zwart als teer. Hun vachten zijn dik en glanzend en hun ogen twinkelen zoals ik het de laatste 2 jaar niet meer heb gezien.

Mijn Blue Merle reu is - mede dankzij de goud-injecties die hij toegediend kreeg - weer helemaal beter, en is inmiddels weer vader van twee sterke, gezonde nesten. Het werpen verliep gemakkelijk en de “pasgeborene” zagen eruit als twee dagen oude puppies. Alle huidproblemen zijn verdwenen en de pigmentatie van de honden is zwart als teer. Hun vachten zijn dik en glanzend en hun ogen twinkelen zoals ik het de laatste 2 jaar niet meer heb gezien. Hun energie is onuitputtelijk en mijn oudste teef gedraagt zich als een twee jaar jonge hond. De teef die het “ongelukkige” nest kreeg, bleek na onderzoek aan leverbeschadiging te lijden, maar is inmiddels helemaal hersteld.Tot zover de brieven van Mevrouw Campbell.

ta
27 februari 2005, 21:33
Dit is nu de reden waarom ik Barf met m'n honden.
Weg met die vieze brokken zooi vol vergif.

bella
27 februari 2005, 23:00
in welk voer zit deze stof? of in welke juist niet. Ik heb altijd begrepen dat degrote merken zoals royal canin, hills en nutro zo goed waren. Zit die troep daar ook in?
groetjes,bella

Zagaha
28 februari 2005, 16:53
Als ik dit lees ben ik des te blijer dat ik mijn honden vers voeding geef. Het vlees wat ik voor mijn honden koop, is geschikt voor menselijke consumptie, dus staat onder strengere eisen. Het is een hoop meer werk, maar geeft me nu een veel beter gevoel!!

ta
28 februari 2005, 21:49
Op de verpakking van de brokken staat wat er gebruikt is.
Je moet maar eens heel goed lezen.
De brokken kunnen zo lang bewaart worden omdat ze vol conserveringsmiddelen etc zitten.
Er zijn zelfs brokkenfabrikanten die zeggen met vitamines te conserveren maar diezelfde vitamines moeten weer geconserveert worden om ze goed te houden.
En zo zit in elke zak brokken van welk merk dan ook een hoop troep.

Mijn honden eten dus kip, pens, rundvlees, vis, geitenvlees, schaapsvlees, orgaanvlees (niertjes, hartjes, maagjes etc) af en toe een schaapskop zo vers van de slager, poelier of de islamitische slager.
Daarbij krijgen ze gepureerde rauwe groente, visolie, zeewier en elke week een eitje met dop.
Het is wel een ietsje meer werk om het klaar te maken maar mijn honden voelen zich er wel bij en zo weet ik zeker dat ze die rotzooi in elk geval niet binnen krijgen.

Snarf
1 maart 2005, 08:57
Hoi Bella,

in welk voer zit deze stof? of in welke juist niet. Ik heb altijd begrepen dat degrote merken zoals royal canin, hills en nutro zo goed waren. Zit die troep daar ook in?
groetjes,bella

In FarmFood zit absoluut geen onnatuurlijke producten en conserveermiddlen als anti-oxydanten.

Door de hoge zuiverheid van de grondstoffen is de toevoeging van antioxydanten (Ethoxyquin, BHT en of BHA) en conserveringsmiddelen overbodig, zodat u er zeker van kunt zijn dat de stofwisseling van uw hond niet negatief be nvloed wordt door deze chemische stoffen.

Ik werk niet voor FarmFood overigens en heb geen enkele commerciele binding met het bedrijf. Gewoon enthousiast gebruiker.

ta
1 maart 2005, 20:56
Farmfood is inderdaad een van de betere merken.

Maar zij adviseren ook om pups op vers vlees te zetten(aangevuld met farmfood) en volwassen honden eens per week of 14 dagen vers vlees te geven.

Dit omdat ze volgens mij ook niet zeker zijn of de hond wel alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Alles wat zo erg verhit wordt bij 75 graden of 100 graden is doodgekookte rommel.

Hun bedoeling is goed, de brok iets beter dan de rest maar voor mijn honden ook geen Farmfood.

Heb je trouwens wel eens van een wolf gehoord die een kookpotje op z'n rug mee neemt om z'n eten te koken?????

bella
1 maart 2005, 23:04
Mijn Boef heeft veel last van maagzuur. Door dit maagzuur eet hij slecht waardoor hij ook nog misselijk wordt. Ik heb al diverse merken voer geprobeert maar kan dit te maken hebben met de anti oxydanten?
groetjes,bella

ta
2 maart 2005, 14:44
Zou kunnen.

Je kunt eens kunnen proberen hem compleet vers voer te geven.
bv. Rodi (in de supermarkten)
Carnibest (www.carnibest.nl)
Bibi , AHV of dergelijke.

Om meer over verse voeding te weten te komen kun je eens gaan lezen op www.barfplaats.nl
Daar vind je nog meer adressen voor verse voeding en natuurlijk veel informatie over het zelf samenstellen van voeding.

Wil je brok blijven geven kies dan voor Farmfood.
en volg hun advies op. www.farmfood.nl

Als dit niet helpt moet je even naar de dierenarts voor controle.

bella
6 maart 2005, 11:46
Ik heb eens geinformeerd bij de dierenarts en deze troep zit niet in Hills hondenvoer, wel in het kattenvoer. Bij hills zitten wel iets van anti oxydanten maar dit is ver beneden de europese norm. Er moet ook ietsjes in zitten want anders krijgen honden later problemen dat ze te weinig van bepaalde vetten krijgen.
groetjes,bella

arnold58
15 maart 2005, 21:40
Als je eens logisch nadenkt over hondevoer dan vraag ik mij het volgende even af :

Alle merken voer hebben toch toevoegingen om het houdbaar te houden, als je een zak brokken koopt is hij meestal nog een maand of 6 houdbaar.

De basis van hondevoer, rijst , bietenpulp , mais e.d. is toch niet echt een produkt wat de hond in de natuur zou eten. de hond is toch een vlees eter ?

Als je je afvraagt hoe het komt dat je hond van die enorme hopen neerlegt dan weet je het nu.

De toevoeging van landbouwgif als conserveringsmiddel is al een tijd bekend maar wordt gewoon stil gehouden.

De meeste problemen met honden zoals HD, jeuk / slechte vacht, tandsteen / slecht gebit, darmproblemen en ga zo maar verder zijn begonnen in de 60 'er jaren toen de kant en klare brok op de markt kwam !!

Dat de mooie vleeskleurige en groente kleurige brokjes, kan het baasje goed zien wat hij geeft !! , ook nog vol zitten met kleurstoffen.

Als er voor mensen al een discussie gaande is over toevoegingen in het eten, de z.g. E nummers, waarom geven de meeste dan gewoon klakkeloos een brok die waarschijnlijk wel vol zit met deze troep.

Tuurlijk het ene merk is het andere niet, maar hier komt alleen nog brok in huis als we op vakantie gaan, 2 weken buitenland .
Normaal krijgen ze alleen nog maar vlees, pens - kip - spiervlees e.d. en een beetje groente .
Niks geen koolhydraten in de vorm van verhitte veevoeders en een lekker chemisch middeltje om het af te maken.
Arnold

arnold58
15 maart 2005, 22:05
http://www.barfplaats.nl/yabbse/YaBBImages/xx.gifhier even een lijst van toevoegingen die gebruikt worden, kun je kijken wat er in je brokkenzit en wat het aan kan richten .

A :Kan astmatische reactie veroorzaken
K :Aanwijzingen voor kankerrisico
L :Laxerend
M :Maagdarmklachten
N :Bij hoge dosering netvliesbeschadiging
O :Kan overgevoeligheid veroorzaken
S :Schadelijk voor het afweersysteem
V :Aanwijzingen voor verminderde vruchtbaarheid

Kleurstoffen
E102 Tartrazine O
E110 Oranjegeel S / Zonnegeel FCF K
E120 Cochenille / Karmijn(zuur) O
E122 Azorubine / Karmozijn O
E123 Amarant K
E124 Cochenillerood A O
E127 Erythrosine O
E133 Briljantblauw FCF K
E154 Bruin FK O
E161g Canthaxanthine N

Conserveermiddelen
E200 Sorbinezuur O
E202 Kaliumsorbaat O
E203 Calciumsorbaat O
E210 Benzoëzuur M,O
E211 Natriumbenzoaat M,O
E212 Kaliumbenzoaat M,O
E213 Calciumbenzoaat M,O
E214 Ethyl-p-hydroxybenzoaat O
E215 Ethyl-p-hydroxybenzoaat natriumverbinding O
E216 Propyl-p-hydroxybenzoaat O
E217 Propyl-p-hydroxybenzoaat natriumverbinding O
E218 Methyl-p-hydroxybenzoaat O
E219 Methyl-p-hydroxybenzoaat natriumverbinding O
E220 Zwaveldioxide A,M,O
E221 Natriumsulfiet A,M,O
E222 Natriumbisulfiet A,M,O
E223 Natriummetabisulfiet A,M,O
E224 Kaliummetabisulfiet A,M,O
E226 Calciumsulfiet A,M,O
E227 Calciumbisulfiet A,M,O
E228 Kaliumbisulfiet A,M,O
E249 Kaliumnitriet K
E250 Natriumnitriet K
E251 Natriumnitraat K
E252 Kaliumnitraat K
E284 Boorzuur V

Anti-oxidantia
E310 Propylgallaat O
E311 Octylgallaat O
E312 Dodecylgallaat O
E320 Buthylhydroxyanisol (BHA) K,O
E321 Buthylhydroxytolueen (BHT) K,O

Emulgeer- en verdikkingsmiddelen (textuurmiddelen)
E407 Carrageen K,S
E412 Guarpitmeel / guargom M
E416 Karayagom L
E520 Aluminiumsulfaat L
E521 Aluminiumnatriumsulfaat L
E522 Aluminiumkaliumsulfaat L
E523 Aluminiumammoniumsulfaat L

Smaakversterkers
E620 Glutaminezuur (glutamaat) O
E621 Mononatriumglutamaat (MSG) O
E622 monokaliumglutamaat O
E623 Calciumdiglutamaat O
E624 Monoammoniumglutamaat O
E625 Magnesiumdiglutamaat O

Zoetstoffen
E420 Sorbitol L,M
E421 Mannitol L,M
E951 Aspartaam O
E952 Cyclamaat K
E953 Isomalt(itol) L
E954 Sacharine K
E965 Maltitol L,M
E966 Lactitol L,M
E967 Xylitol L,M

bella
15 maart 2005, 22:29
Tuurlijk moet je oppassen wat je de hond te eten geeft en nav deze discussie ben ik op onderzoek uitgegaan. Sommige anti oxydanten, zoals citroenzuur, is een natuurlijk product zonder enkele bijwerkingen. Tevens moet er wat chemische anti oxidanten inzitten anders krijgen ze op latere leefrijd last van een bepaald vet tekort. Toch denk ik dat de betere en vaak duurdere merken niet echt slecht zijn voor de hond. Zeker de voeders uit Amerika zoals Nutro en Hills moeten aan hele hoge eisen voldoen. Honden zijn inderdaad vlees eters en daarom krijgt die van mij regelmatig lams of schapenvlees of pens maar ik denk dat hij ook andere stoffen moet hebben.
groet,Bella

arnold58
15 maart 2005, 22:52
Wat versta je onder andere stoffen ?

Er zijn een hele hoop soorten vlees en organen, hierbij heb je ook verschillende stoffen.
Tevens krijgen ze diverse soorten groente erbij , eieren , vis, knoflook, olie, fruit je kan het aanvullen en varieren zoveel je wilt.

ta
15 maart 2005, 23:13
Ben ook erg nieuwsgierig wat die andere stoffen dan zijn.

In Amerika is de verwerking van afval in hondenvoer nog erger.

Vlees :

Als u dit ingrediënt bekijkt dan denkt u waarschijnlijk aan mooie stukken vlees van een rund of lam, die u zelf ook nog wel in de pan zou willen leggen voor het avond eten. Het vlees dat in bijna alle soorten hondenvoer verwerkt wordt is beslist niet geschikt voor menselijke consumptie. Voordat je vlees kunt verwerken tot een hondenbrok moet het vlees eerst zelf bewerkt worden.

Tijdens dit proces wordt al het vocht uit het vlees onttrokken totdat er een substantie over blijft dat men vleesmeel noemt. Op zich is er niets mis met vleesmeel, mits het als basis produkten heeft die geschikt zouden zijn voor menselijke consumptie. Maar zoals al eerder vermeld vind je dit in de meeste hondenvoeders niet terug.

Maar wat voor vlees zit er dan wel in hondenbrokken? Gaat u maar even stevig in uw stoel zitten.
In hondenbrokken zit al het vlees dat niet geschikt is voor menselijke consumptie. Dit betreffen dode dieren (runderen, varkens, schapen, kippen) die sterven voordat ze bij het slachthuis aankomen en zieke dieren die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn. Verder bestaat het uit stukken karkas die sporen van ziekte vertonen (tumoren etc.) en uit diverse vleessoorten uit de detailhandel die over de toegestane houdbaarheidsdatum zijn.

In diverse merken die op de Nederlandse markt te krijgen zijn zitten dode honden en katten verwerkt. Als er op de verpakking dus ´vlees´ staat weet u eigenlijk nog niets. Vlees kan van alles zijn en meestal is het ook van alles, een mengsel van zieke en dode dieren, afvalprodukten uit de detailhandel en in het ergste geval ook nog eens dode honden en katten.
Dit ´vlees´ moet verwerkt worden. Dit gebeurt in een destructie bedrijf. Van dit ´vlees´ moet immers vleesmeel gemaakt worden. Al deze dode dieren en stukken ziek vlees worden in 1 hele grote bak samengebracht.

Let wel: deze dieren of voorverpakt vlees worden dus niet ontdaan van haren, hoeven, hoorns, plastic bakken of zakken of zelfs vlooienbanden. Alles gaat samen in 1 grote bak waar het eerste vermalen wordt en vervolgens aan de kook gebracht wordt.
Tijdens dit kookproces vormt zich bovenop deze brij een laag dierlijk vet. Dit dierlijk vet wordt van de brij gescheiden en vaak later weer gebruikt in de hondenvoeding maar hier wordt later op terug gekomen.
Vervolgens wordt de brij door enorme persen gehaald die het vocht eruit perst en dan heb je vleesmeel. Dit product wordt dus ook aangeduid als beendermeel omdat hierin ook beenderen verwerkt worden.

Stel, u voert uw hond een Lam-rijst voer. U gaat ervan uit dat daar enkel lamsvlees in zit maar dit is dus in de meeste gevallen niet zo. Vaak staat er op de verpakking groot ´Lam-rijst´ en als u dan bij de ingrediënten kijkt staat er: vlees (minimaal 4% lam) en dierlijke bijprodukten.
Er zit dus 4% lamsvlees in, maar waar bestaat de rest van het vlees dan uit? De rest bestaat uit datgene wat hierboven beschreven is, een mengsel van dierlijke produkten die niet voor menselijke consumptie geschikt zijn.

Dierlijke bijprodukten :

Vond u het verhaal over vlees al verschrikkelijk? Dan moet u zich toch even voorbereiden op wat komen gaat, want het wordt nog veel erger.
Dierlijke bijprodukten kun je eigenlijk maar met 1 woord omschrijven: Afval!
Alles wat niet geschikt is om te verwerken tot een of ander vleesprodukt valt onder de noemer dierlijke bijprodukten.
Denk hierbij aan: hoeven, hoorns, hersenen, poten van kippen, koppen van kippen, uiers en zelfs uitwerpselen van diverse soorten dieren.
Dit afval wordt op dezelfde manier verwerkt als het ´vlees´. Het wordt gemalen, gekookt en uitgeperst totdat je ook hiervan een soort meel overhoudt wat men kan verwerken tot hondenbrok. Als er op de ingrediëntenlijst ´dierlijke bijprodukten´ staat kun je er dus vanuit gaan dat het voer voor een groot gedeelte uit afval bestaat!

En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan

ta
15 maart 2005, 23:15
vervolg

Granen:

Wat kan er nou mis zijn met granen...? Nou, van alles!
Ten eerste vormen granen vaak het hoofdbestanddeel of 1 van de hoofdbestanddelen van de hondenbrok. Waarom? Omdat het een goedkope grondstof is die bovendien zorgt voor eiwitten en koolhydraten. Maar honden zijn helemaal niet geschikt om grote hoeveelheden granen te verteren. Dat resulteert dan ook in grote hoeveelheden ontlasting omdat de granen niet opgenomen worden maar zo weer uitgepoept worden.
Granen kan van alles betekenen: maïs of tarwe of iets anders.

Als u denkt aan maïs dan denkt u aan die mooie gele korreltjes die op zich heel gezond zijn. Als er echter maïs of tarwe toegevoegd wordt aan hondenbrokken dan betreft het in bijna alle gevallen de overblijfselen van maïs of granen nadat ze eerst verwerkt zijn tot een of ander produkt voor menselijke consumptie.
De meeste voedingswaarde die de granen oorspronkelijk bij zich droegen, zitten dus niet meer in de produkten die gebruikt worden voor hondenbrokken.

Vaak staat er in de ingrediëntenlijst ´rijst´ vermeld. Op zich is rijst een gezonde bron van vele voedingsstoffen.
Maar ook dat gaat weer niet op voor de rijst die in hondenbrokken verwerkt wordt. In de meeste gevallen gaat het om witte rijst of om breukrijst.

In witte rijst zitten heel weinig voedingsstoffen en breukrijst is het afval van witte rijst! Ook weer een ingrediënt waar de hond weinig mee kan.
Het is in Nederland verplicht dat de ingrediënten zo genoemd worden dat hetgeen wat er het meeste inzit als eerste genoemd moet worden.
Als u dus een hondenbrok hebt waar ´Granen´ als eerste genoemd wordt heeft u een brok die hoofdzakelijk uit granen bestaat. En granen zijn helemaal niet geschikt om in grote hoeveelheden aan honden te voeren.

Vaak ontstaat door granen een voedselintolerantie of allergie. Sommige fabrikanten proberen deze regelgeving te omzeilen door de ingrediënten apart te vermelden: 'Vlees, maïsmeel, maïsgluten en plantaardige bijprodukten'
Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit voedsel als hoofdbestanddeel ´vlees´ heeft, maar als u even verder kijkt ziet u dat dit voedsel dus eigenlijk voor het merendeel uit granen en plantaardige bijprodukten bestaat. Dus niet geschikt als hondenvoer!

Plantaardige bijprodukten :

Ook voor plantaardige bijprodukten geldt: Afval!
Het kan uit van alles bestaan, van stengels en bladeren tot verkruimelde pindaschillen en zelfs zaagsel.
Een brok met plantaardige bijprodukten bestaat dus o.a. uit plantaardige afval!
Dierlijke vetten:
Herinnert u zich het produktieproces van vlees- en beendermeel nog? De dierlijke vetten die boven kwamen drijven tijdens het kookproces?
Deze dierlijke vetten worden in veel hondenbrokken gebruikt. Als alle ingrediënten gemengd zijn, in vormpjes zijn geperst, gebakken en gedroogd zijn worden ze besproeid met dierlijk vet om ze aantrekkelijk te maken voor de hond.

Vaak bestaat dit dierlijk vet niet alleen uit het vet afkomstig van het produktieproces van vlees- en beendermeel maar ook uit afgewerkte frituurvetten.
Dit geldt overigens ook voor de vermelding van ´plantaardige vetten of oliën´.
In de meeste gevallen betreft het afgewerkte vetten en oliën uit restaurants e.d. Deze afvalprodukten worden dus in grote hoeveelheden gebruikt om de brok meer smaak te geven voor de hond.

Bietenpulp :

Bietenpulp bestaat uit de overblijfselen van suikerbieten nadat ze verwerkt zijn voor menselijke consumptie. Allerlei waardevolle voedingsstoffen zijn er inmiddels uit verdwenen en wat overblijft is een brei van vezels. Waarom wordt bietenpulp dan toegevoegd aan hondenvoer?
Deze vezels zorgen ervoor dat het voer langer in de darmen blijft waardoor er meer vocht uit ontrokken kan worden en er minder ontlasting overblijft.

Dat is de enige reden dat het gebruikt wordt. Het grote nadeel van bietenpulp is dat het, doordat het lang in het lichaam blijft, veel gifstoffen vasthoudt. Over deze gifstoffen leest u meer in het volgende stuk.

Door de EG toegestane anti-oxydanten :

Nu komen we pas bij het echte horrorverhaal als je het over brokken hebt. Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiquine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt. Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in hondenvoeding gebruikt worden.

Bijna alle hondenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquine als anti-oxydant in hun hondenvoeders. Het is goedkoop!
En in de hondenvoeding draait nu eenmaal alles om geld. Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is.
Het beïnvloed tevens de vruchtbaarheid en kan zelfs tot onvruchtbaarheid leiden.
Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan veroorzaken. BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelsel aantasten.

Ook deze stoffen worden veelvuldig in hondenbrokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan.
Hondenbrokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif!
Nu zijn de hondenvoederfabrikanten heel slim en ook voor wat betreft deze stoffen proberen ze de regelgeving te omzeilen. Veel fabrikanten voegen het namelijk zelf niet toe en kunnen dan op de verpakking zetten:
Geen chemische anti-oxydanten toegevoegd. Als consument denk je daarmee een voer gevonden te hebben wat vrij is van deze giftige stoffen maar helaas is dat vaak niet waar. Als Ethoxiquine, BHT of BHA aan de grondstoffen is toegevoegd (de karkassen en stukken ziek vlees bij de slachterijen en destructor)dan hoeft de fabrikant dit niet op de verpakking te vermelden.

bella
16 maart 2005, 21:57
In Hills en Nutro zit geen ethoxiquine. (wel in het kattenvoer!!!!) en de anty oxidanten zijn de natuurlijke als citroensap en vitamine C.
groetjes,bella

ta
17 maart 2005, 10:03
En hoelang is de houdbaarheid van deze brokken met al die natuurlijke anti-oxydanten????????????????????????????????????????? ???????

bella
17 maart 2005, 10:38
In vergelijk met andere brokken erg kort. het advies bij de dierenarts is om het na openen binnen enkele weken op te maken. Ik hen dit wel eens overschreden en kon het inderdaad weg kieperen omdat het ging schimmelen.
Bella

Coctail
17 maart 2005, 11:33
wat een verhalen over honden voer lezen we op het forum ..
Maar ik heb weleens gehoord dat er tegenwoordig geen slecht voer meer bestaat , maar je moet het juiste zoeken voor je hond , dat is verschillend , de ene doet het hier goed op en de andere daar weer goed op .... Ik ken honden die stokoud zijn geworden op Aldi voer en tot hun dood toe geen kwaaltjes hebben gehad en een prachtioge glanzende vacht hadden en zo zie je dus dat he erg moeilijk is om goed voer te adviseren ... dat moet een ieder voor zijn eigen honden uitvinden ... Wij voeren onze bouvier Kamahl , Farmfood brokken , puur natuur en onze reus doet het er prima op , maar dat wil niet zeggen dat het voor elke hond DE brok is .... nee hoor ...
Wel belangrijk is dat je geen ,, rotzooi ,, toevoegt zoals kaas of worst omdat de hond anders vertikt om te eten , want dan verstoor je de goede verhoudingen in het voer , dus brokken in de bak en smullen maar , zo niet , dan heeft ie morgen wel trek hoor ...
Twee of drie maal per week vlees is prima , rodi of Prins vlees of enerqiue , keus genoeg daarin ...
Sukses en eet smakelijk .......

marjan
19 maart 2005, 19:10
Ik ben geschrokken van deze berichten.
Wat ik mij afvraag is of deze stoffen ook in het pupvoer zitten.
Dat moet toch een betere samenstelling hebben dan voer voor een volwassen hond.

ta
19 maart 2005, 22:48
Ga gewoon eens lezen op www.barfplaats.nl en ga dan de samenstelling van een zak brokken lezen.

Bekijk daarna wat je de hond te eten gaat geven.

Iedereen is gelukkig vrij om z'n hond het voer te geven waarvan hij of zij denkt dat het het beste is.

Bij mij komt er in elk geval geen brok in huis maar dat moet ieder voor zich weten.