PDA

Volledige versie bekijken : heupdysplasie

oudprikbord
8 maart 2002, 18:49
Een vriend heeft een bouvier-pup van nu 5 maanden. Het ene achterbeen van de pup stond abnormaal naar buiten gedraaid. Hij is hieraan geopereerd. Nu heeft hij echter pijn en steunt er niet meer op. Er werd een tweede röntgenfoto genomen en hierop werd heupdysplasie vastgesteld aan beide kanten. De dierenarts stelt nu voor om het bekken te kantelen. Kostprijs 120.000 BEF. Is heupdysplasie heelkundig te behandelen? Heeft iemand hier ervaring mee?

oudprikbord
8 maart 2002, 18:49
Onze bouvier heeft op 3 jarige leeftijd een kunstheup gekregen.
Toen hij 2 jaar was werd ernstige HD waargenomen.
Wij zijn voor de behandeling in Utrecht geweest.
De kans dat alles zou lukken werd bij ons geschat op nog geen 50%.
Onze bouvier is een kind van ons en we hebben alles voor hem over.
De behandeling duurde in totaal 6 maanden,waarbij wij na de operatie de eerste 2 maanden bijna elke week naar Utrecht moesten.
Cleo( naam van onze bouvier) is een vechter en hij heeft het wonderlijk goed gedaan.
Hij kan weer spelen en als je hem ziet rennen dan geloof je je ogen niet.
Wij hebben de ervaring en kunnen schrijven dat HD te behandelen is.
Het klopt dat de kosten enorm zijn en het is gezien de kans op slagen een gok die je neemt als je de lange weg van behandeling ingaat.
Kosten voor alle bezoeken bij elkaar heeft ons een slordige 7500 gulden gekost en dat alleen nog maar voor de rekeningen van de dierenartsen.
Wij wonen zelf in Bussum en dat is een klein half uurtje rijden.
Wij kunnen achteraf zeggen dat het de moeite waard is geweest.
Het is maar net hoeveel je van je bouvier houd en wat je voor hem overhebt.
Neem in gedachten dat de weg lang en zwaar is.

oudprikbord
8 maart 2002, 18:50
Afgelopen vrijdag ben ik in Leeuwarden waar ik woon naar de kliniek voor gezelschapsdieren (staan ook op internet)gegaan omdat mijn hond (labrador) van 10 maanden zijn achterbenen vreemd weggooide tijdens de galop. Ook vond ik dat hij slofte met zijn achterbenen tijdens het lopen. Ik heb daar een foto laten maken van zijn heupen en je raad het al HD.
Er is mij geadviseert een beidezijdse bekkenkanteling ( kosten 1100-1300 euro per been). Wat ik ook moet doen is spiermassa kweken zodat de spieren de heup op de plaats kunnen houden.
De operatie kunnen ze daar uitvoeren maar wat gebeurd er na de operatie, hoe komt je hond eruit, kunnen ze twee heupen tegelijk doen, hoelang duurt het voor je hond weer de oude is, heeft de hond er pijn aan, moet je na de tijd tot hij weer de oude is 24 uur per dag bij hem zijn.
Ik heb zoveel vragen, ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden. Wat het belangrijkste is is dat ik het allebeste voor mijn hond wil.

Ik hoop zo spoedig mogelijk iets van jullie te horen.
Gr. Wilna Holwerda en Lesra.

sylvia
14 juni 2002, 12:12
Hoi wij zijn gisteren met onze bouvier beau naar een kliniek in ermelo geweest omdat hij hele zware hd met artrose heeft. Wij konden daarom bij onze boef geen bekkenkanteling meer laten uitvoeren en dat was door de artrose en doordat hij 8 maanden oud is en die operatie voor de 10 levensmaand uitgevoerd moet worden, ze kunnen het niet aan allebei de kanten tegelijk doen en dit moet gedaan worden met 6 weken tussentijd en er zat een hele lange revalidatie aan vast en het was nog niet gezegd dat dit zou helpen maar ja wat nu wel het is toch maar afwachten. Wij hebben nu het advies gekregen om spierdoorsnijding te laten doen en heel belangrijk om zelf te doen is heel veel spiermassa kweken veel fietsen en wandelen met de hond maar wel aan gelijnd zodat hij geen onverwachte bewegingen kan maken. En er moet ook om de 6 weken anabolen gespoten worden, deze operatie gaat 25 juni om 1 uur plaats vinden en wij kunnen dan onze boef aan het eind van de dag weer mee nemen hij kan dan ook gewoon weer lopen maar er moet dan heel veel getraind worden. Deze operatie gaat zo'n 400 gulden kosten, ik laat het wel weten hoe het is gegaan.

Origineel geplaatst door oudprikbord
Afgelopen vrijdag ben ik in Leeuwarden waar ik woon naar de kliniek voor gezelschapsdieren (staan ook op internet)gegaan omdat mijn hond (labrador) van 10 maanden zijn achterbenen vreemd weggooide tijdens de galop. Ook vond ik dat hij slofte met zijn achterbenen tijdens het lopen. Ik heb daar een foto laten maken van zijn heupen en je raad het al HD.
Er is mij geadviseert een beidezijdse bekkenkanteling ( kosten 1100-1300 euro per been). Wat ik ook moet doen is spiermassa kweken zodat de spieren de heup op de plaats kunnen houden.
De operatie kunnen ze daar uitvoeren maar wat gebeurd er na de operatie, hoe komt je hond eruit, kunnen ze twee heupen tegelijk doen, hoelang duurt het voor je hond weer de oude is, heeft de hond er pijn aan, moet je na de tijd tot hij weer de oude is 24 uur per dag bij hem zijn.
Ik heb zoveel vragen, ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden. Wat het belangrijkste is is dat ik het allebeste voor mijn hond wil.

Ik hoop zo spoedig mogelijk iets van jullie te horen.
Gr. Wilna Holwerda en Lesra.