Volledige versie bekijken : dekreu
johny d
9 maart 2005, 18:31
wie weet er een blonde dekreu te zitten omgeving tilburg noord brabant . wy hebben een blonde teef van 5 jaar zonder stamboom. en willen een nestje fokken er mee .kan iemand my ook een richtprys geven van wat ik kwyt ben aan spuiten en alles wat er by komt kyken by het fokken van een nestje. wat de prys ongeveer is van een blonde bouvierpup.
Carin
9 maart 2005, 23:00
Hoi Johny....
wat je verteld is nou niet echt een goeie start om aan een nestje te beginnen... je hebt een teef van 5 jaar zonder stamboom.... en dan neem ik aan dat ze dus ook niet gerontgend is op HD.... dat wil dus zeggen dat je punt 1 al helemaal niets weet van de achtergrond van je eigen teef waar je mee wilt gaan fokken.
en hoe wil je dan een reu gaan zoeken die erbij past om een nestje te gaan fokken? want wat wil je straks aan de mensen gaan vertellen als ze je vragen gaan stellen over de achtergrond van je puppies? en hoe weet je of die leuke reu niet toevallig haar broer is?
en dan nog het feit dat een teef van 5 jaar dus al te oud is om haar eerste nestje te gaan krijgen...
als je dus echt serieus wilt gaan fokken dan zou ik je aanraden om eerst een goede teef aan te schaffen, waar je dus wel een stamboom bij hebt. en dan haar als ze 1 jaar oud is te laten rontgenen op HD, en als dat goed is dan ga je op zoek naar een geschikte dekreu voor je hond, en dan willen fokkers je ook wel behulpzaam zijn bij het zoeken naar een geschikte hond die bij jou teef past.
veel succes.
Carin
Xanta
21 maart 2005, 15:29
Hoi Jhonny,
Leuk een nestje puppy's.......echt zo'n een gevoelsbeslissing als ik je tekst lees.
Lees eens wat over rassen zou ik zeggen. Fokken blond x blond bij bouviers is gewoon vragen om moeilijkheden. Gezondheid of gedrag.
Maar ja het kan zo leuk zijn he die puppy's.
Of wil je gewoon wat bijverdienen?
Groeten,
Xanta
johny d
22 maart 2005, 18:32
ik denk dat jy een zwarte bouvier bezit. en niet van blode bouviers houd . maar ja ieder zyn smaak . en ik doe het niet voor het geld . maar wy willen zelf er eentje houde en men 2 kinderen wilde er ook een en de rest zou tegen kostprys weg gaan.ben geen brood fokker, groetjes john
wg veck
24 maart 2005, 16:06
Hoi Jhonny,
Leuk een nestje puppy's.......echt zo'n een gevoelsbeslissing als ik je tekst lees.
Lees eens wat over rassen zou ik zeggen. Fokken blond x blond bij bouviers is gewoon vragen om moeilijkheden. Gezondheid of gedrag.
Maar ja het kan zo leuk zijn he die puppy's.
Of wil je gewoon wat bijverdienen?
Groeten,
Xanta
licht dat dan ook eens toe.
er word ominfo gevragd en het maak niet uit of het nu zwart x zwart of blond x blond is ik vind ze beide mooi
Wilma
7 april 2005, 12:14
Carin er staat nergens geschreven dat 5 jaar te oud is voor een teef.
Volgens mij is dat pas op de leeftijd van 8 jaar.
Dan is een bouvier volgens fokkers pas met 3 jaar volwassen.
Verklaar dan eens hoe het dan kan dat er soms op de puplijst teven staan die 2 jaar oud zijn.
Is dat dan weer niet te jong?
Niet omdat je fokker bent iemand die een keer een nestje wil fokken verkeerde informatie geven.
Carin
7 april 2005, 17:55
Hoi Wilma
Ik weet niet of jezelf fokker bent of niet, maar de informatie die ik gegeven heb is correct.
er bestaat een fokbeleid, en daarin staat dat een teef minimaal 18 maanden oud moet zijn voor ze voor de eerste keer gedekt wordt, en daar staat ook dat ze voor haar eerste nest niet ouder mag zijn als 5 jaar.
die 8 jaar klopt wel een klein beetje, maar dat is de leeftijd waarboven niet meer gefokt mag worden.
zelf vind ik de leeftijd van 18 maanden wel erg jong, en daarom zal ik een teef ook niet laten dekken voordat ze minimaal 2,5 a 3 jaar oud is, en dus niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk is uitgegroeid.
en ook al ben ik fokker, bij mij krijgen de teven ook niet meer als 1 a 2 nestjes in hun hele leven.
maar lees de regelementen maar eens na ze staan op de website van de bouvierclub voor de bouvier, en de algemene regelementen voor het fokken kun je ook vinden op de website van de Raad v Beheer.
groetjes
Carin Gouma
Algemene Vergadering: Welzijnsparagraaf BRS goedgekeurd
Datum: 13-12-04
Door: Het Bestuur
Tijdens de Algemene Vergadering van de Raad van Beheer op 11 december hebben de aangesloten verenigingen in ruime meerderheid de welzijnsparagraaf van het Basisreglement Stambomen (BRS) goedgekeurd.
Daarmee is de weg vrij voor de invoering van dit eerste onderdeel van het BRS.
De welzijnsparagraaf behelst regels waaraan alle fokkers van rashonden – of ze nu wel of geen lid van een rasvereniging zijn – zich moeten houden. Doet een fokker dit niet dan legt de Raad van Beheer een sanctie tegen deze fokker op.
De regels uit de welzijnsparagraaf hebben betrekking op het welzijn van de moederhond en luiden:
- de teef moet ouder zijn dan 16 maanden als ze wordt gedekt;
- de teef mag niet ouder zijn dan 60 maanden als ze wordt gedekt voor haar eerste nest;
- de teef mag niet ouder zijn dan 96 maanden als ze wordt gedekt;
- de teef mag in een periode van 24 maanden maximaal twee nesten hebben, waarbij de periode tussen de dekking van het eerste nest en de dekking van het tweede nest minimaal tien maanden moet zijn;
- de teef mag in Nederland maximaal vijf nesten voortbrengen.
Om tot een snelle invoering van de welzijnsparagraaf te komen, heeft het bestuur van de Algemene Vergadering toestemming gekregen de volgende noodzakelijk stappen te zetten:
- aanpassing van het Kynologisch Reglement;
- aanpassing van het automatiseringsprogramma DARWIN;
- ontwikkeling van een communicatieplan om alle fokkers te informeren;
- ontwikkelen van een sanctiebeleid voor fokkers die zich niet aan de regels van het BasisReglement Stambomen houden.
Met dit besluit heeft de kynologie een eerste en historische stap gezet op de weg naar de verbetering van het welzijn van rashonden.
Bron: www.kennelclub.nl (http://www.kennelclub.nl/)