PDA

Volledige versie bekijken : Spondylose

oudprikbord
8 maart 2002, 18:46
Mijn hond heeft HD en volgens de dierenarts nu ook Spondylose. Ze heeft in mei een baarmoeder operatie gehad en is eigelijk niet goed herstelt. Wie kan me vertellen hoe de ziekte zal verlopen en of ze erg pijn gaat krijgen. ze is 8 jaar en heel erg lief.
yolanda

oudprikbord
8 maart 2002, 18:47
Hallo yolanda, ik wil je graag mededelen dat ik (het klinkt wel gek)zelf last hebt van spondylose. Het komt bij mensen ook voor. Ik kan wel zeggen dat het heel pijnlijk is en een behandeling niet of nauwelijks helpt. Alleen hele zware pijnstillers. Als ze nog geniet van haar leven kan dit wel een uitkomst zijn. Maar laat haar alsjeblieft niet onnodig pijn lijden.
Heel veel sterkte, Vera

oudprikbord
8 maart 2002, 18:47
Spondylose is erfelijk en komt bij de bouvier zover ik weet niet voor.
Ik denk dan ook dat je eem ander ras hebt,want het komt voor bij kleine rassen oa de teckel.
Spondylose is een achteruitgang van de tussenwervelschijf en leidt uiteindelijk tot verlamming.
Deze aandoening staat los van de HD die je hond heeft.
Het verloop van HD is net als Spondylose bij elke hond anders.
Ze hebben wel enkele overeenkomsten.
Zo kun je de loop van de ziekte vertragen en zijn beiden aandoeningen operatief te behandelen.
Genezen is echter niet mogelijk.
Jouw hond is nu 8 jaar oud en gezien ze beide aandoeningen heeft is en operatie niet zinvol.
Probeer traplopen te vermijden ,net als lange wandelingen.
Je kent je hond zelf het beste en je gaat vanzelf zien wanneer de pijn ondraagelijk wordt.
Als Spondylose erger wordt ga je dat merken doordat ze niet meer gemakkelijk kan opstaan.
Ook inzakken van eht lichaam komt veel voor bij deze ziekte.
Het spijt me dat ik geen positieve reactie kan geven.
Ik weet wat je doormaakt,want ik ken het ziektebeeld.
Sterkte de komende tijd.

Michella

guda
10 maart 2002, 11:49
Hallo Yolanda,
Mijn oude Bouvier van 16.9 maanden oud heeft ook al 2 jaar last van Spondylose. Als ze moielijk gaatlopen en pijn heeft , krijgst ze 2x daags 4 tabetten Rimadyl op recept.
Het werkt erg goed en zo kan je bouvier pijnloos nog een tijdje mee. Operatief is er niets aan te doen.
Zorg wel dat je de bouvier zo veel mogelijk beweging geeft om de spieren op peil te houden. Wel rekening houden met de bouvier, die geeft zelf aan tot hoever ze wil lopen.
Guda